صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگوی|

ضرورت تربیت انیماتور‌هایی که به سرعت جذب بازار کار می‌شوند

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۹۵۰۷
مدیر طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا، ضمن اشاره به دستاوردهای، طرح پژوهشی این مرکز ، آن را پازل محتوایی در جهت ساخت و تولید آثار پویانمایی خواند و تربیت نیروی آماده به اشتغال را در مراکز فنی و حرفه با عنوان انیماتور را مهم دانست.

زهرا مفاخر مدیر طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا، در گفت‌وگوی با میزان درباره سند تحول در این موسسه و برنامه‌های راهبردی آموزشی گفت: توجه و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و حرکت بر اساس سند تحول که می‌توان از آن به عنوان محور اصلی تولید محتوا نامبرد مقوله‌ای است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موسسه صبا طی یک طرح پژوهشی که شاید بتوان آن را «منظومه محتوایی» نامگذاری کرد، چهارچوب‌ها و اصول اساسی را برای تولیدات آثارتعیین و ترسیم کرد. این مهم طی پنج سال اخیر با کمک و همکاری تعدادی از جامعه‌شناسی و روانشناسان انجام شد تا به وسیله آن، پازل محتوایی موسسه صبا در بخش تولید محتوا تکمیل و برنامه ریزی شود. بدین ترتیب این قالب پژوهشی این امکان را می‌دهد که با توجه به برخی از محدودیت‌ها مانند بودجه و یا زمان؛ تولیدات ارزشمندی ارائه شده و اتفاقات خوبی برای محتوا پویانمایی‌ها در نظر گرفته شود.

مفاخر به دستاورد‌های طرح پژوهشی موسسه صبا پرداخت و بیان کرد: این طرح در حوزه تولید محتوا، فضایی را ترسیم می‌کند که به وسیله آن مدیریت و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا در حوزه پویانمایی به سادگی امکان‌پذیر باشد، بدین ترتیب کمک‌های فراوانی را به برنامه سازان از لحاظ ذهنی، فکری و مشاوره‌ای می‌دهد. از سوی دیگر ارزیابی، درباره کمبود‌ها و یا خلا‌های تولید، دقیق‌تر خود را نشان می‌دهد و  زمینه تصمیمات درست و به موقع را برای مسئوالان موسسه به همراه دارد.

وی به برنامه‌های جدید موسسه صبا اشاره و تصریح کرد: موسسه صبا تلاش کرده تا در حوزه چهارگروه به برنامه‌سازی برای مخاطبان بپردازد، از این رو گروه خردسال که شامل کودکان یک سال تا رده سنی شش سال، گروه کودک از ۷ تا ۱۲ سال و گروه نوجوان و عام را بع نوان مخاطبان، طبقه بندی‌ کند و برای هر گروه برنامه‌های مناسب آن را در نظر بگیرد. البته روال کاری در موسسه صبا بر این مهم استوار بوده که برنامه‌هایی که تا ۳۰۰ قسمت تولید می‌شوند دیگر تولید نشوند و آثاری جایگزین برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

مدیر طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا، به طرح استیناف «نو کردن» اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های برگزیده به انتخاب مخاطب است که در طرح قرار گرفته و با توجه به همان فضا، تغییرات و تحولات در شخصیت‌ها را پشت سر می‌گذارند و بر اساس طرح پژوهشی و سند چشم‌انداز، سیر تولید محتوا را طی می‌کنند. این برنامه‌ها در گروه سنی کودک و خردسال شامل برنامه‌های «مهد کودک حیوانات»، «فیل کوچولو» و «چیا» است.

چاق و لاغر در قالب پویانمایی

مفاخر به برنامه‌های جدید در دست تولید، موسسه صبا اشاره و تاکید کرد: تلاش کردیم تا از شخصیت‌های شناخته شده قدیمی که عموماً عروسکی نیز بودند،  را در قالب پویانمایی بار دیگر زنده کنیم به عنوان مثال برنامه «چاق و لاغر» که در دهه ۶۰ به روی آنتن می‌رفت؛ اکنون در قالب انیمیشن با عنوان «نابغه‌های کوچک» تولید شود و با فضای جدید بتواند نکاتی را به مخاطب ارائه کند.

وی به برنامه «چی شد این رنگی شد؟» اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و در عین حال از بعد آموزشی و تنظیمگری قابل توجه است، برنامه «چی شد این رنگی شد؟» است. این طرح تلاش دارد تا به مخاطب گروه خردسال که مخاطبان اصلی آن هستند، آموزش‌هایی درباره خود تنظیمگری و کنترل احساسات را ارائه دهد، به نحوی که مخاطب کودک پس از دیدن آن بتواند آموزش‌های ارائه شده را به اجرا بگذارد. برنامه پویانمایی «آنی و مانی» و یا «دایانا کوچولوها» در کنار «فیل کوچولو» در دسته برنامه‌های جدید طبقه‌بندی شده‌اند و تلاش دارند تا هر یک آموزه‌های جدید را به مخاطب خردسال ارائه کنند.

مفاخربه برنامه «فیل» کوچولو اشاره و تصریح کرد: در پویانمایی «فیل کوچولو» در کنار آموزش‌های رفتاری به کودکان، آموزه‌های همچون برخورد صحیح والدین در مواجه با اشتباهات کودکان را نیز ترسیم کرده و دامنه روابط اجتماعی و خانوادگی شخصیت‌های اصلی را به خوبی منعکس می‌کند و به گسترش تعاملات بین می‌پردازد. این تولیدات با استاندارد‌های بین المللی هماهنگ شده بنابراین امکان عرضه در سطح بین الملل خصوصاً در بخش کشور‌های منطقه فراهم شده است. حتی می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

مدیر طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا، به ساخت برنامه‌های متعدد با موضوعات مختلف اشاره و تاکید کرد: برنامه پویان نمایی «راز شهر سوخته» علاوه بر معرفی تاریخ کشور اشاره‌ای مستقیم دارد به تاریخ پویانمایی و انیمیشن دارد که برای نخستین بار در این شهر بر روی ظرفی سفالی ثبت و کشف شده است. پویانمایی «راز شهر سوخته» فرهنگ و بافت بومی استان سیستان و بلوچستان را معرفی می‌کند.

تقویت عرق ملی در کودکان

مفاخراشاره‌ای به سایر تولدات در دست کار در موسسه صبا داشت وافزود: برنامه «لیکو» درباره لنج‌هایی است که در منطقه فارس هستند. پرداخت به آن‌ها با زبانی کودکانه در مورد تقویت عرق ملی و جایگاه استراتژی دریا همچنین مشاغل دریا نکته‌هایی ارزشمند را مطرح کرده است. تولید این برنامه بر اساس توصیه‌های مقام معظم رهبری و زمانی که «ناو گروه ۸۶» از سفر به دوره دنیا بازگشته بود، مطرح شده و تاکیدات ایشان، درباره استفاده از ظرفیت‌های پویا نمایی سبب شد تا امروز به ساخت این انیمیشن بپردازیم.

وی به برنامه «ساعت پویا» پرداخت و بیان کرد: این پویانمایی در کنار برنامه‌هایی همانند انیمیشن «محافظان» که در مورد محیز زیست است و یا برنامه «هرمز و تیتی»، «شهر مشاغل»، «کشتی‌گیران» که اولین برنامه پویانمایی با تکنیکی جدید است و در عرصه ورزش اطلاعاتی را به کودکان ارائه می‌کند دردست تولید است. همچنین برنامه «سه برادر» که داستان شکل‌گیری سلسله «آل بویه» را عنوان می‌کند به عنوان آثاری جدید و اثرگذار بر روی مخاطبان کودک در نظر گرفته شده است.

مفاخر به تولیدات در حوزه مقاومت و هشت ساعت دفاع مقدس پرداخت و افزود: برنامه «گردان مشکل گشا» که نویسندگی آن زیر نظر مرتضی سرهنگی شکل گرفته اثری طنز بوده که خاطرات و رویداد‌های هشت سال دفاع مقدس را برای مخاطب نوجوانان و عام مطرح می‌کند. این اثر با لحن سریال «وضعیت سفید» با مخاطبان ارتباط می‌گیرد همچنین برنامه «بی‌بخار» که در مدت زمان کوتاه یعنی ۴ دقیقه‌ای در نظر گرفته شده و برنامه‌های تاریخ ایران و جهان را از منظر کشور‌های تحت استعمارسلطه بیان می‌کند به زودی مراحل تولید را پشت سر گذاشته منعکس می‌شود.

مدیر طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا، در مورد تولید آثار اجتماعی گفت: برنامه‌ای با عنوان «نئودرتال‌ها» در حال تولید است که موضوع آن در ابتدا به مفاهیم جمعیت و در مراحل بعد موضوعات اجتماعی و مدرن را مورد بررسی قرار داده و مختص گروه سنی عام است. این اثر ۲ تا ۳ دقیقه‌ای زبانی طنز و جذاب دارد و به عبارتی شبیه برنامه‌های «دیرین دیرین» تولید می‌شود که پیش بینی می‌شود مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد همچنین برنامه «شکرستان» که بر اساس رویکرد سازمان برای تبدیل شدن به یه کار سینمایی وارد مراحل جدیدی شده است. برنامه «پهلوانان» نیز همانند شکرستان مورد بررسی قرار گرفته و برای تبدیل ارائه در سینما‌ها در دستور کار قرار دارد.

تجربه‌ای که کاربردی‌تر از علم است

وی لزوم زمینه‌سازی برای تربیت نیرو‌های فعال در حوزه پویانمایی را نکته مهم خواندو تاکید کرد: برای تولید آثار فاخر و ارزشمند نیاز به تربیت نیرو‌های توانمند داریم و خوشبختانه این مهم از نگاه آموزش و پرورش دور نمانده است. کار و دانش در بخش فنی و حرفه‌ای برای آموزش دوره‌های خود اقدام به تدوین کتاب‌هایی کرده‌ که برای چکش کاری بیشتر طی جلساتی مشاوره ای آن را به ما ارائه کرد، تا بر اساس آن نظرات و پیشنهادات خود را به آنان ارائه کنیم. این حرکتی ارزشمند از سوی وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت که نیازمند قدردانی دارد. 

مدیر طرح و برنامه مرکز پویانمایی صبا ادامه داد: در حوزه فنی و حرفه‌ای ۶ جلد کتاب که مختص که پایه‌ها دهم تا دوازدهم است، توسط آموزش و پرورش طراحی شده که بسیار کامل و جامع بوده و اطلاعاتی وسیع در مورد انیمیشن در کشور و در بازار جهانی را ارائه کرده، اما طی جلساتی مفصل نکاتی را در قالب نظرات و پیشنهادات اعلام شد. این آثار از دو منظر قابل ارزیابی بود؛ در تنظیم اطلاعات منابع خارجی و تجربیات و آزمون و خطا‌های آنان مورد بررسی قرار گرفته و منعکس شده بود و در ادامه اینکه اطلاعات بسیار زیادی را به دانش‌آموزان انتقال می‌داد و این سوال را مطرح می‌کرد که آیا این فارغ التحصیلان دبیرستان قرار است، مستقیماً وارد بازار کار شوند؟ و یا برای مراحل بعدی باید به دانشگاه بروند؟ زیرا هر کدام از این گزینه‌ها نیازمند سرفصل‌های مشخص و معین است.

وی تاکید کرد: نیاز نیست که انیماتور‌های حتماً به دانشگاه بروند بلکه چنانچه تجربه و اطلاعات کافی در دوره دبیرستان را پشت سر گذاشته باشند می‌توانند مستقیماً جذب بازار کار می‌شوند و این مهم بهره‌وری بیشتری برای جامعه و در ادامه دانش آموزان خواهد داشت، اما چنانچه افراد بخواهند به بخش‌های تخصصی‌تر یعنی تدوین و تولید و یا بخش‌های دیگر وارد شوند باید حتماً به دانشگاه روند و اطلاعات تکمیلی را در آنجا کسب کنند، بنابراین کاهش حجم اطلاعات نکته مهم و ضروری است.

مفاخر بیان کرد: نیاز نیست که هنرستان‌ها به تدوین کتاب بپردازند بلکه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز دانش‌آموزان را در قالب فایل طراحی شده و به آن‌ها ارائه دهند، این مهم در سایر کشور‌های دنیا نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. نکته دوم اینکه در نظر گرفتن مبنای پایه اصلی برای دانش آموزانی که در دبیرستان فعالیت می‌کنند مهم است و سطح از اطلاعات برای آنان کافی است به جای آن ارائه کار به صورت کارگاه و عملی برای آن نقش مهم و موثری را ایفا خواهد کرد. آشنایی دانش آموزان با اجرای عملی تکنیک‌های انیمیشن امری مهم است و نگاه تخصصی به سرفصل‌های ارائه شده، دانش آموزان و آموزش به عنوان نیرویی کاربردی در دوران دبیرستان نکته مهم و اساسی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *