صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس مرکز آمار و فن‌آوری قوه قضاییه: با انتشار داده‌های قضایی و پردازش آن توسط متخصصین حوزه هوش مصنوعی می‌توان امور را به نحو مطلوب‌تری پیش برد

۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳:۰۴
کد خبر: ۴۷۹۹۴۱۵
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه سوخت هوش مصنوعی داده است، گفت: انتشار داده‌های قضایی و پردازش آن توسط متخصصین حوزه هوش مصنوعی می‌تواند امور را به نحو مطلوب تری پیش برد.

خبرگزاری میزان-امروزه هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین، قادر است بهبود‌های قابل توجهی در کارایی، دقت، سرعت و دسترسی به عدالت در سیستم قضایی ایجاد و شفافیت در این نهاد حاکمیتی را بیش از پیش نمایان سازد.

 در اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در سیاست های کلی همین بس که رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم تصریح کردند: اگر به لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی نرسیم ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مثل انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند.

پیش‌تر نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، در نشست با مسئولان و کارکنان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سراسر کشور گفت: قطعاً نمی‌توان با تاکتیک‌ها و ابزار‌های یک دهه پیش با مسائل و موضوعات عصر جدید مواجه شد؛ بلکه نیاز به روزآمدسازی در تاکتیک‌ها و ابزارهاست؛ برای نمونه، مقوله‌ی «هوش مصنوعی» ممکن است در حوزه‌ها و ساحت‌های مختلف، معادلات جدیدی را حاکم کند؛ در اینجا مرکز حفاظت و اطلاعات ما باید این معادلات جدید و تبعات و آسیب‌های آن را پیش‌بینی کند تا بتواند در عرصه پیشگیری و مواجهه و مقابله، توانمند باشد.

در همین رابطه محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان گفت: طبق قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (دوام)هر نهاد حاکمیتی موظف است داده‌های خود را در اختیار سایر نهاد‌های حاکمیتی قرار دهد.

وی به اهمیت داده در حرکت به سمت الگوهای هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: مهمترین رکن هوش مصنوعی داده است، با انتشار داده‌ها و پردازش آن توسط متخصصین حوزه هوش مصنوعی می توان امور را به نحو مطلوب تری پیش برد.

کاظمی فرد گفت: قوه قضاییه به عنوان اولین دستگاه حاکمیتی با توجه به اینکه داده‌های مهم و محرمانه‌ای را در اختیار دارد به سمت دسترسی آزاد به داده ها حرکت و در این راستا دسترسی به ۴۶ هزارو ۸۶۰ دادنامه را به صورت عمومی در درگاه ملی خود قرار داده است که نیاز است سایر نهاد‌های حاکمیتی در این زمینه همگام باشند.

وی با بیان اینکه به طور قطع ارزش داده‌هایی را که در اختیار گذاشته ایم را شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی می‌فهمند، گفت: هدف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از اشتراک گذاری داده‌ها این است تا سایر دستگاه‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی برای کمک به حل مسائل سیستم قضایی اقدام کنند.

کاظمی فرد در مورد هدف از اشتراک‌گذاری داده‌های در فضای هوش مصنوعی کشور گفت: مرکز آمار بنا دارد با انتشار آزاد داده های دستگاه قضایی از متخصصین حوزه هوش مصنوعی برای کمک به حل مسائل دستگاه قضایی کمک گیرد، به بیانی دیگر هدف ما این است که آنها به میدان آمده و بگویند با داده‌های انتشاری ما چه مسائلی را می‌توانند حل کنند، سابق بر این چون دسترسی آزاد به داده ها وجود نداشت افراد و شرکت ها نمی‌توانستند ایده‌هایی را نیز ارائه بدهد، اما اکنون با داده‌های واقعی ایده‌ها قابلت پیاده شدن پیدا کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه ادامه داد: بیشتر نقایصی که ممکن است در دستگاه قضایی وجود داشته باشد ناشی  کمبود عامل انسانی است یعنی وکیل، کارشناس وقاضی کم داریم، تکنولوژی هوش مصنوعی می تواند چالش نقصان نیروی انسانی را پر کند، در واقع هوش مصنوعی می تواند همچون دستیار هوشمند قاضی کنار نیروی انسانی یا حتی در جایی بجای نیروی انسانی مثلاً برای نوشتن شکواییه به جای فرد بنشیند و شکواییه بنویسد حتی شکواییه پیشنهاد دهد که همین امر  سبب افزایش کیفیت و اتقان آرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از ابزار‌هایی که با بهره گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی ایجاد شده است ابزار گفتار به متن است، این ابزار در اختیار قضات و کارکنان و شعب قرار داده شده است، زمانی که شما یک واژه حقوقی را می‌خوانید این نرم افزار با الگوریتم‌هایی که در آن وجود دارد به سادگی و در عین حال با سرعت آن را تبدیل به متن می‌کند.

کاظمی فرد اضافه کرد: تناد یا سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستری‌ها و دیوان عالی کشور، آرای صادره از محاکم را به صورت برخط در معرض تحلیل صاحب نظران قرار می‌دهد.ا

وی گفت: همچنین یکی دیگر از خدماتی که با استفاده از هوش مصنوعی انجام می شود س اعتبار معاملاتی اشخاص است که  ۱۱وضعیت را به طرف مقابل معامله اطلاع می‌دهد و که از مزایا این خدمت می‌توانیم به کاهش ریسک معاملات و جلوگیری از بروز اختلافات معاملاتی ،جلوگیری از کلاه‌برداری اشاره کنیم.

وی همچنین به فرایند احراز هویت اشاره کرد و گفت: پایه و اساس تمامی احراز هویت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی است که در ثبت ثنا نیز از این فناوری استفاده می‌کنیم. سال گذشته دو میلیون نفر از طریق این فرایند توانستند ثنای خود را دریافت کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه به سامانه اطلاعات موثر افراد اشاره کرد و گفت: در این سامانه امکان شناسایی افرادی که پرونده‌ای ندارند، اما به بهانه‌های مختلفی به صورت ممتد همچون شهادت در دستگاه قضایی حضور پیدا می‌کنند وجود دارد که اینگونه شاهدان حرفه‌ای شناسایی می‌شوند. 

کاظمی فرد به اتاق پایش اشاره کرد و گفت: کلیه تصمیم‌گیری‌های مقامات عالی قضایی و همچنین الگو‌های پایش شکل‌گیری جرایم در این اتاق انجام می‌شود.ر

در ادامه سید محمد حسین ملیحی مدیر عاملآسان پرداخت پرشین(آپ) که سابق بر این همکاری هایی در همکاری هوایی با دستگاه قضایی و مرکز آمار از جمله نوبت دهی دفاتر قضایی و دسترسی به سامانه استعلام اعتبار معاملاتی افراد را ایجاد کرده است، در گفت‌وگو با میزان در مورد استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه قضایی گفت: افزایش سرعت و دقت که هدفی اساسی و مورد تاکید در دستگاه قضایی است با استفاده هوش مصنوعی امکان پذیر است.

وی در مورد اشتراک گذاری بیش از ۴۶ هزار دادنامه در درگاه مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: به دنبال فراهم کردن زیر ساخت‌های هستیم که با استفاده از این داده‌ها بتوانیم توانمندی را ایجاد کنیم که مردم، قضات و وکلا بتوانند از آن بالاترین بهره ببرند.

وی گفت: با ارزیابی و پایش داده‌های به اشتراک گذاشته می‌توان در تحلیل نقاط بحرانزا که محل اختلافات بیشتری است را شناسایی و با ارایه راه حل‌هایی از آن پیشگیری کنیم.

ملیحی با بیان اینکه لازمه توسعه داده است و بدون آن توسعه‌ای امکان پذیر نیست، گفت: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بستر‌ها و الگو‌های شکل گیری جرم را شناسایی کرد، اگر نهاد‌های حاکمیتی همچون قوه قضاییه داده‌ها را طبقه بندی شده و بروز در اختیار قرار داده و مخاطرات آن را نیز مدیریت کنند با توانمندی استارت آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی کخ توانمندی مناسبی دارند  می توانند بازوی کمکی خوبی در کنار خود داشته باشند.

محمد حسین روحانی عضو هئیت مدیره شرکت گرین وب نیز در گفت وگو با میزان گفت: دسترسی به داده‌های نهاد‌های حاکمیتی و از جمله دستگاه قضایی خوراک مناسبی جهت تحلیل روند‌ها و ارئه الگوی جامعی از مسائل مبتلا به در آن مجموعه از سوی متخصصین و شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی است.

وی به تسریع فرآیند‌ها در دستگاه قضایی به کمک هوش مصنوعی اشاره کرد وگفت: گا‌ها مشاهده می‌شود که بسیاری از دادنامه‌ها شبیه به هم هستند بادسترسی به انهانها می‌توان الگوی جامعی را ارائه داد تا فرایند رسیدگی تسریع و کار کارکنان دستگاه قضایی، قضات، وکلا و حتی مردم تسهیل شود.

وی با بیان اینکه شاهد هستیم کشور‌های پیشرو تصمیم گیری‌های داده محوری دارند، گفت:با توجه به اینکه تصمیم گیری داده محور سبب کاهش خطا و اشتباهات و افزایش سرعت خواهد شد در دستگاه قضایی نیز با توجه به تعدد پرونده‌ها به نظر می‌رسد جریان باز برای دسترسی به داده‌ها به شرکت‌های نو آور و حلال مسائل می‌تواند کمک کننده باشد.

روحانی در زمینه طراحی ابزار‌های جدید تصمیم گیری گفت: ارائه داده‌های مطلوب به متخصصین حوزه‌های هوش مصنوعی و فناور کمک می‌کند تا آنهابتوانند با توجه به تخصص خود در حوزه‌های مورد نظر  راهکار ارائه داده و ارزش آفرینی کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر این شرکت بااستفاده از دسترسی به داده‌های ارائه شده در درگاه قوه قضاییه چه کمکی می‌تواند به حل موضوعات در دستگاه قضایی کند، گفت: ما نیز می‌توانیم راهکار پلتفرمی ایجاد کنیم، در واقع مرکز داده‌ای برای کسب و کار‌ها و متخصصین در این حوزه باشیم، تاسایر شرکت‌ها بتوانند با ترکیبی هم گرا از پلترفرم‌ها راهکار‌های خود را ارایه دهند و  دایره افرادی که می‌توانند در این زمینه کار کنند را توسعه دهیم.

روحانی با بیان اینکه سابق بر این در حوزه اپراتور خدمات غیر حضوری خدمات قوه  قضاییه وارد فعالیت شده ایم گفت: بنا داریم موضوعات حوزه هوش مصنوعی را  در حوزه حقوق و قضا در ارائه خدماتمان را توسعه دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون دیگر باید نقش‌ها تغییر کند، گفت: امروزه نیاز است نهاد‌های حاکمیتی از کارفرما به تنظیم گر تغییر نقش داده و داده‌های ارزشمند خود را برای حل موضوعات خود در اختیار سایرین قرار دهند.

انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *