صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نشست هم‌اندیشی ظرفیت‌شناسی دانشگاه علوم قضایی در ارتقا دانش قضایی قضات و کارآموزان برگزار شد

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵:۵۳
کد خبر: ۴۷۹۸۳۷۰
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: مقرر شد کارگروهی متشکل از اعضا حاضر در جلسه به منظور آسیب شناسی وضعیت علمی و آموزشی قضات و اتخاذ تدابیر و راهکار‌های لازم به منظور ارتقا سطح دانش قضات با بهره مندی از ظرفیت دانشگاه علوم قضایی تشکیل شود.

خبرگزاری میزان - نشست هم اندیشی بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه علوم قضایی در ارتقا دانش قضایی قضات و کارآموزان با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، رئیس دانشگاه علوم قضایی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، معاون رئیس حفاظت و اطلاعات، معاون حقوقی و امور مجلس و دادستان انتظامی قضات، مدیرکل آموزش و مدیرکل حوزه معاونت در محل سالن جلسات ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره ۳ قوه قضاییه) برگزار شد.

محمد باقر الفت ضمن عرض خیر مقدم با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب در راستای اجرای برنامه‌های سند تحول و تعالی قوه قضاییه و قانون برنامه هفتم توسعه و تاکیدات معاون اول قوه قضاییه بر ضرورت پیگیری سریع و دقیق بیانات معظم له عنوان کرد: پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب با مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در هفته قوه قضاییه مبنی بر اینکه: یکی از کار‌هایی که به نظر من لازم است در قوه‌ قضاییه انجام بگیرد، ارتقا دانش قضات است. در قوه قضاییه بحمدالله قضات فاضل کم نداریم، لکن خب قوه وسیع است. همه‌ی قضات بایستی از لحاظ دانش قضایی ارتقا پیدا کنند. من شنیده‌ام دانشگاه علوم قضایی ظرفیّت خوبی در این زمینه دارد؛ از این ظرفیّت حدّاکثرِ استفاده شود. ارتقای دانش قضایی؛ اگر این طور شد، بسیاری از مشکلات کم خواهد شد؛ یعنی تسلّط بر دانش قضایی موجب می‌شود که پرونده، هم متین‌تر رسیدگی شود، هم سریع‌تر رسیدگی شود.

مقرر شد کارگروهی متشکل از اعضا حاضر در جلسه به منظور آسیب شناسی وضعیت علمی و آموزشی قضات و اتخاذ تدابیر و راهکار‌های لازم به منظور ارتقای سطح دانش قضات با بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه علوم قضایی تشکیل شود تا با برقراری ارتباط عمیق و منطقی میان دانشگاه و بهره‌مندان از ظرفیت دانش قضایی بر ریل حرکت و مدیریت عالی قوه قضاییه بستری فراهم شود تا بیش از پیش شاهد رضایت روزافزون مردم عزیز کشورمان در امر عدالت محوری باشیم.

الفت گفت: دانشگاه علوم قضایی بر سه رکن سند تحول، هیئت امنا (با هدف مرتفع کردن نیاز و تقویت دستگاه قضا و تامین نیروی ویژه امر قضا) و تصمیم سازی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه استوار است. دانشگاه علوم قضایی همانند سایر بخش‌های قضایی خود را به اجرای احکام سند تحول مکلف می‌داند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه اذعان کرد: در بررسی آسیب شناسی دانشگاه علوم قضایی باید منبع دستور کار، تکالیف تولیدی و نقطه اتکا مدیران دانشگاه در فعالیت‌ها مشخص شود تا بهترین برون داد از فعالیت‌ها حاصل و برای موتور پیشران دانشگاه علوم قضایی ریل گذاری شود.

باز طراحی معماری و فضای ساختمان دانشگاه علوم قضایی و متناسب سازی با نوع کاربری و رفاه دانشجویان، بهره مندی از برترین و مجربترین اساتید با هدف انتقال آداب و تجربیات قضایی در محیط میدانی دستگاه قضا و شناسایی ظرفیت بالفعل و بالقوه دانشگاه از دیگر محور‌های مورد بحث و مناظره هر یک از اعضا مدعو بود.

از آنجا که ظرفیت بالقوه دانشگاه با بستر سازی، ظرفیت شناسی، توسعه از حیث سخت افزاری و نرم افزاری و جذب هیئت علمی مورد نظر دستگاه قضا شکوفا خواهد شد لذا دانشگاه با هدف آموزش مقطع محور، پذیرش دانشجو و اعطای مدرک تحصیلی در مقاطع مختلف و طراحی رشته‌های متناسب و مورد نیاز و فراخوان جذب در همان کد رشته‌ها با بیشترین ظرفیت سهم بسزایی در ارتقا سطح علمی قضات و تقویت انگیزه کاری خواهد داشت.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در پایان این نشست هم اندیشی با اظهار امیدواری از چشم انداز‌ها و رویکرد‌هایی که از تبادل نقطه نظرات استخراج شد، از ارائه جزییات بیشتر در جلسات آتی خبر داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *