صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

امام حسن عسکری (ع) با بدعت‌ها خلفای عباسی برخورد می‌کرد

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۷۶۵۳
یک کارشناس علوم قرآنی، سیره اخلاقی و اجتماعی امام حسن عسکری (ع) را نمونه و الگویی ارزشمند و انسان ساز خواند و واکنش شجاعانه نسبت به بدعت هایی، حاکمان عباسی را قابل تامل دانست.

خبرگزاری میزان- امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان است ایشان فرزند امام هادی (ع) و در مدینه به دنیا آمدند. مادر ایشان زن پرهیزگاری بود که در سفر امام عسکری (ع) به سامرا همراه امام (ع) بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد. به مناسبت ولادت این امام همام گفت و گویی انجام شده با یککارشناس علوم قرار که منتشرشده است.

حسن طاهری کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان درباره سیره سیاسی امام حسن عسکری (ع) گفت: خلفای عباسی محدودیت‌هایی بشاری را برای شیعیان فراهم و برای زیر نظر گرفتن امام حسن عسکری (ع)، ایشان را از مدینه به سامرا منتقل کردند. رویکردی که ایشان در هدایت جامعه در پیش گرفت سبب شد تا تعداد شیعیان در سراسر سرزمین‌های اسلامی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در دوران جوانی به شهادت رسیدند، اما رویکرد ایشان و سبک زندگیش به عنوان الگوی ارزشمند برای جامعه امروز باقی مانده است و باید به آن توجه ویژه داشت.

طاهری سیره رفتاری امام حسن عسکری (ع) را مورد بررسی قرار داد و افزود: این امام همام به گونه‌ای برخورد می‌کردند که حتی مخالفان نیز اعتراف می‌کردند، که او فردی پرهیزگار، عالم، با تقوا و با طهارت بودند، عصمت و شجاعت ایشان ویژه بود. موضع گیری‌های ایشان در برابر بدعت‌های نادرست که عموما از سوی حاکمان عباسی گسترش داده می‌شد، منعکس کننده شخصیت امام یازدهم (ع) است. با توجه به محدودیت‌های که برای این امام بزرگوار ایجاد کرده بودند. صبر و استقامت امام حسن عسکری (ع) در برابر دشواری‌ها و محدودیت‌ها درس‌های بزرگی را برای جامعه به همراه دارد.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: امام حسن عسکری (ع) به واسطه وکلایی که در سراسر سرزمین‌های اسلامی پراکنده شده بودند با شیعیان ارتباط برقرار می‌کرد و در مواقع ضروری به آنان نامه نگاری کرده نکاتی را مطرح می‌کردند همین امر سبب شده بود تا علاقمندان و دلدادگان به ائمه معصومین (ع) و شیعیان توسعه و گسترش بیشتری پیدا کند این در حالی بود که خلفای عباسی از هرگونه محبوبیت امام حسن عسکری (ع) ترس داشتند و آن را به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کردند.

طاهری اظهار کرد: امام حسن عسکری (ع) همواره سیره و رویکرد ائمه معصومین (ع) پیشین را مطرح می‌کردند و با نقل روایات متعدد تلاش داشتند تا اصلاحاتی را که به واسطه برداشت غلط یا خرافات دین مبین را تهدید می‌کرد از پیش رو جامعه بر دارند در عین حال زمینه را برای امامت حضرت قائم (عج) فراهم کنند.

این کارشناس علوم قرآنی در مورد شهر سامرا گفت: سامرا یک پادگان بود، ولی امام حسن عسگری (ع) این حصر را شکست ایشان به واسطه شبکه عظیم وکلا توانست بر تبلیغات مسموم آن دوران فائق بیاید. تلاش امام تقی (ع) برای معرفی و در عین حال حفاظت از امام زمان (ع) در برابر حاکمان عباسی بسیار بود.

وی به معرفی امام زمان (عج) توسط امام حسن عسکری (ع) اشاره و بیان کرد: امام یازدهم (ع) در پاسخ به پرسش از درباره امام زمان (عج) فرمودند: فرزندم محمّد، اوست امام و حجّت پس از من. هر که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. بدانید که او را غیبتی است که جاهلان درباره آن سرگشته شوند و باطل گرایان به نابودی افتند. کسانی که (برای ظهور او) زمان تعیین کنند دروغ گویند. پس از آن غیبت ظهور می‌کند. گویی پرچم‌های سفید را می‌بینم که در نجفِ کوفه برفراز سر او در اهتزازند.

طاهری به اصول اخلاقی از دید گاه امام حسن عسکری (ع) پرداخت و افزود: امام تقی (ع) همواره عموم مردم را به تفکر دعوت می‌کردند ایشان فرمودند: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی‌منت‌های خداوند در امور مختلف می‌باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *