صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو |

سبک زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) مسیری در امتداد معنویت است

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۴:۰۲
کد خبر: ۴۷۹۷۲۳۱
یک کارشناس علوم قرآنی، ضمن اشاره به جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ایشان را نماینده‌ امام هادی(ع) و الگویی در جهت امتداد معنویت و حقیقت دانست.

خبرگزاری میزان – بزرگداشت حضرت عبدالعظیم(ع) مصادف با چهارم ماه ربیع الثانی است. این شخصیت بزرگ، یکی از چهره‌های شاخص از اصحاب ائمه‌ معصومین(ع) محسوب می‌شود. گفت‌وگویی انجام شده با یکی از کارشناسان علوم قرآنی که در ادامه آنرا می‌خوانید.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی در گفت‌وگو با میزان درباره حضور حضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری و رویکرد ایشان گفت: این فرد مورد اعتماد ائمه معصومین(ع) و فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است. وی نماینده امام هادی(ع) محسوب می‌شد، بنابراین به عنوان وکیل به شهر ری آمد و در این مکان زندگی کرد. ایشان از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمّه اطهار(ع) محسوب می‌شود که از چهره‌های بارز و محبوب در این شهر شد.

وی ادامه داد: خلفای عباسی همواره به دنبال ستم به شیعیان بودند. آن‌ها با حضرت عبد العظیم(ع) نیزخصومت داشتند و ایشان را تحت تعقیب قرار داده بودند، پس از پیشنهاد امام هادی(ع) ایشان به ری نقل مکان کردند. به دلیل آگاهی و احاطه وی بر مسائل دین و شرعی همچنین معارف مذهبی و احکام قرآن توانست نماینده امام عصر خود در بین مردم باشد.

رضایی رویکرد حضرت عبدالعظیم(ع) را مورد بررسی قرار داد و افزود: حضرت عبدالعظیم(ع) در قالب یک ناشناس در ابتدای به ری وارد شد و در کنار شیعیان خانه‌ای برگزید. ایشان سال‌ها به حل مسائل و مشکلات شرعی مردم پرداخت. عمر بلند ایشان سبب شد تا امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی را زیارت کند.

وی ویژگی‌های حضرت عبدالعظیم حسنی را مورد ارزیابی قرار دادو تاکید کرد: ایشان بسیار عابد بود در همانا ابتدای ورودش به ری، در زیرزمین خانه یکی از شیعیان سکنا کرد و روز‌ها را به روزداری و شب‌ها را به عبادت می‌گذراند، تا اینکه توسط سایر شیعیان شناخته شد و خانه مکانی برای حل مشکلات مردم شد. اما آنچه می‌توان در مورد ایشان و بر اساس اسناد و مدارک تاریخی بیان کرد این است که ایشان فردی امانت، راستگویی، درستکاری و اهل زهد و عبادت بود.

این کارشناس علوم قرآنی در باره اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: امام هادی(ع) در مورد جایگاه حضرت عبدالعظیم(ع) فرمود: «اگر زیارت می‌کردی قبر عبدالعظیم حسنی را که نزد شماست، هر آینه مثل کسی بودی که امام حسین(ع) را زیارت کرده باشد». این امر با توجه هدایت مردم و بیان احدایث پیامبر اکرم(ص) و تاکیدات ائمه معصومین(ع) ارزش و اهمیت این شخصیت بزرگ را نشان می‌دهد.

وی درباره وظیفه جامعه امروز نسبت به حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: از آنجا که سبک زندگی «ائمه معصومین(ع)» و توصیه‌های آنان بهترین راه و مسیر برای زندگی و سعادت دنیا و آخرت مردم محسوب می‌شود می‌توانیم با توجه به دستورات «امام باقر(ع)» مسیر درست را انتخاب کنیم ایشان فرمودند: «اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.

رضایی به روایت امام رضا(ع) اشاره و تاکید کرد: امام هشتم(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) توصیه کردند تا این پیام را به گوش شیعیان برساند. امام رضا(ع) فرمودند: «ای عبدالعظیم! سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو که شیطان را به خودشان راه و ندهند. آنان را به راست گویی، امانت داری، سکوت و ترک مجادله در کار‌های بیهوده و دیدار از همدیگر همچنین توجّه به یکدیگر دستور بده؛ چرا که این‌ها مایه نزدیک شدن به من است. خود را هرگز مشغول دشمنی با یکدیگر نکنید. من با خود پیمان بسته ام که هرکس چنین کند و یکی از دوستانم را به خشم آورد، از خدا بخواهم که او را در دنیا به شدیدترین صورت عذاب کند و در آخرت نیز چنین کسی را از زیان کاران قرار دهد». این روایت بسیار مهم است و به نوعی سبک زندگی را به جامعه معرفی می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: الگوبرداری از بزرگانی همانند حضرت عبد العظیم حسنی و توجه به جایگاه معنوی این شخصیت‌ها که معصوم نیستند، اما در خانواده معصومین بزرگ شده روش زندگی والای را دارد که می‌تواند مسیردرست زندگی را نشان دهد و جامعه را در جهت و امتداد معنویت و حقیقت حرکت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *