صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آغاز به کار دادگاه‌های صلح در تمام شهرستان‌های استان کرمان

۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶:۳۵
کد خبر: ۴۷۹۶۳۶۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در تمام شهرستان‌های استان کرمان به غیر از مرکز استان، دادگاه صلح راه اندازی شده است.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در آیین راه اندازی و افتتاح دادگاه صلح شهرستان سیرجان گفت: ۷۳ دادگاه صلح در سراسر استان در چارت سازمانی پیش بینی شده است و ۳۰ شعبه تا امروز در سراسر استان راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: طی روز‌های آتی در مرکز استان کرمان در سه مجتمع قضایی، ۱۷ شعبه دادگاه صلح راه اندازی خواهد شد و در مجموع در کل استان، ۵۰ شعبه دادگاه‌های صلح شروع به کارخواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه دادگاه صلح از بطن شورا‌های حل اختلاف متولد شده است، گفت: دادگاه صلح مانند بقیه دادگاه‌های حقوقی و کیفری است و طبق قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به بسیاری از دعاوی را دارد.

وی با بیان اینکه دادگاه‌های صلح از شأن و جایگاه بالاتری نسبت به دادگاه‌های کیفری و حقوقی برخوردار هستند، تصریح کرد: دادگاه صلح به عنوان یک مرجع قانونی و قضایی دیده شده است و احکام و دستورات قضایی که قضات دادگاه‌های صلح صادر می‌کنند، شأن قانونی و حقوقی دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: قوه قضاییه در اجرای سیاست‌های سند تحول، بدنبال کاهش و جلوگیری از ورود پرونده‌های کم اهمیت‌تر به دادگاه‌های کیفری و حقوقی است و طبق قانون جدید دادگاه‌های کیفری و حقوقی تخصصی‌تر شده اند و صرفا به پرونده‌های سنگین و با اهمیت رسیدگی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف برکات فراوانی در جهت ترویج صلح و سازش در جامعه داشته است، گفت: از دیگر سیاست‌های قوه قضاییه در راستای جلوگیری از ورود پرونده‌های کم اهمیت‌تر به دستگاه عدلیه، ایجاد کانون داوری و کانون میانجیگری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی تصریح کرد: در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، قانون‌گذار مجددا شورا‌های حل اختلاف را به وظیفه ذاتی خود که ترویج و گسترش صلح و سازش در جامعه است، بازگشته است.

وی افزود: در قانون جدید، صدور رای از صلاحیت شورا‌های حل اختلاف گرفته شد و به دادگاه صلح واگذار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: در معیت دادگاه صلح، اعضای شورا‌های اختلاف هستند و به وظیفه ذاتی خود که همان برقراری صلح و سازش است، اقدام می‌کنند.

وی بیان کرد: طبق ماده ۱۲ قانون جدید شورای‌های حل اختلاف، صلاحیت دادگاه صلح به شرح زیر است:۱_دعاوی مالی تا حد نصاب ۱۰۰ میلیون تومان۲- دعاوی حقوقی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق۳_ دعاوی جهیزیه مهریه و نفقه به شرط تا سقف ۱۰۰ میلیون۴-دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجر و اجاره بها۵- اعسار از پرداخت محکوم به۶- انحصار وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم و رفع آن۷- دعاوی تامین دلیل۸- تقاضای سازش موضوع ماده ۱۸۶؛ ۹-جنبه عمومی و خصوصی ناشی از کار و کلیه پرونده‌ها جرایم غیرعمد،۱۰_ جرایم عمدی تعزیری درجه ۷ و ۸،۱۱- استرداد و اصلاح شناسنامه، الزام به شناسنامه، و...

وی در پایان خواستار برگزاری کلاس‌های آموزشی و جلسات توجیهی برای ضابطین و مسئولان ادارات شد و گفت: رفع اطاله دادرسی، کاهش هزینه‌های مردم، تخصصی شدن رسیدگی‌ها و ... از جمله مزایای راه اندازی دادگاه‌های صلح است.

مجتمع دادگاه صلح در سیرجان راه اندازی شد

رئیس دادگستری شهرستان سیرجان گفت: صبح امروز با حضور رئیس کل دادگستری استان کرمان شاهد افتتاح دادگاه‌های صلح در سیرجان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی در آیین راه اندازی دادگاه صلح در شهرستان سیرجان اظهار کرد: تعداد ۴ شعبه دادگاه صلح در قالب یک مجتمع قضایی از امروز به شهروندان خدمت رسانی خواهند نمود.

وی با بیان اینکه در چارت تشکیلاتی دادگاه صلح در سیرجان ۹ شعبه پیش بینی شده است، اعلام کرد:دادگاه صلح دادگاهی است که به دعاوی کیفری و حقوقی رسیدگی می‌کند.

وی افزود: شورا‌های حل اختلاف بازوان قدرتمند دادگاه‌های صلح هستند که پس از این در راستای ترویج صلح و سازش اقدام خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی اظهار کرد: از آنجایی که از این پس وظیفه شورا‌های حل اختلاف صرفا سازشی است، انتظار می‌رود آمار صلح و سازش در دعاوی افزایش پیدا کند.

امام جمعه سیرجان: دادگاه صلح نتیجه موثر بودن شورا‌های حل اختلاف است

امام جمعه شهرستان سیرجان گفت: راه اندازی دادگاه صلح نتیجه درست عمل کردن و موثر بودن شورا‌های حل اختلاف است.

حجت الاسلام والمسلمین عباس مسلمی زاده در آیین راه اندازی دادگاه صلح در شهرستان سیرجان اظهار کرد: نگاه مثبت رئیس دستگاه به موضوع صلح و سازش و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بسیار ارزنده است و لازم است تا حد امکان فرهنگ صلح و سازش در جامعه ترویج کنیم.

وی با اشاره به آیات و روایات در خصوص صلح وسازش، بیان کرد: قرآن به عنوان یک قانون می‌گوید هرجا دونفر قصد صلح و سازش دارند بهتر است بین آن دو مسامحه انجام شود و خداوند کمک خواهد کرد.

امام جمعه شهرستان سیرجان ضمن قدردانی از سیاست‌های حبس زدایی قوه قضاییه، افزود:ریاست قوه قضاییه همواره در جلسات مختلف بر توجه ویژه قضات به مسئله زندان‌ها و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تاکید دارند.

وی قضات جوان را به صعه صدر در مقابل مراجعان به دستگاه قضایی توصیه کرد و افزود:خوشبختانه کمترین گلایه مندی‌ها در بین دستگاه‌ها از قوه قضاییه در سیرجان است.

امام جمعه شهرستان سیرجان به جایگاه بالای قوه قضاییه در جامعه اشاره کرد و گفت:دستگاه قضایی با عملکرد مثبتش می‌تواند مردم را به اصل نظام و اسلام و قرآن دلگرم کند.

وی اضافه کرد:انصافا در این مدتی که در شهرستان سیرجان متصدی امامت سیرجان شدم و مردم کمترین شکایت و گله مندی از دستگاه قضایی را دارند و مردم قدردان اقدامات مسئولان قضایی شهرستان هستند.

امام جمعه شهرستان سیرجان به اقدامات میدانی رئیس دادگستری و دادستان سیرجان اشاره کرد و افزود:از قاضی قدیمی دادستان سیرجان به صورت ویژه تشکر می‌کنم مدیر میدانی با روحیه جهادی است و مخصوصا در عرصه قضا نیاز به اینچنین مدیران قضایی داریم و تشکر می‌کنم از محمدی که حکیمانه دادگستری سیرجان را هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *