صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پتروشیمی‌ها به کمک رفع ناترازی گاز کشور می‌آیند

۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۷۹۵۹۰۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها برای توسعه میدان‌های گازی کشور به‌منظور افزایش تولید گاز و تأمین خوراک پایدار، از اجرای پایلوت طرح خریداری مقدار گاز صرفه‌جویی‌شده از سوی مردم به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در فصل سرد سال خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، احمد مهدوی‌ابهری امروز (دوشنبه، نهم مهر) در نشست خبری با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی صنعت پرمزیت کشور است، بیان کرد: این صنعت نقش اساسی و بسزایی در صادرات غیرنفتی و بازار سرمایه دارد، بنابراین باید به توسعه این صنعت به‌منظور افزایش صادرات، ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار کمک کرد.

وی با بیان اینکه افزایش ۳۵ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: در حالی که ظرفیت صنعت در ۶ برنامه توسعه پیشین به ۹۶ میلیون تن یعنی به‌طور متوسط سالانه ۱۷ میلیون تن افزایش داشته است، بنابراین افزایش حدود دو برابری ظرفیت صنعت پتروشیمی در دوره پنج‌ساله و تحقق این برنامه نیازمند الزامات و زیرساخت‌هایی است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تأکید کرد: این انجمن از ابتدای آغاز برنامه هفتم توسعه تلاش کرده زیرساخت‌های لازم توسعه این صنعت در دولت و بخش خصوصی فراهم شود که تأمین خوراک پایدار یکی از الزامات است.

افزایش ۲۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها

مهدوی‌ابهری با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها به‌منظور تأمین خوراک پایدار و رفع ناترازی گاز در کشور، ۱۰ تفاهم‌نامه توسعه میدان با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند، گفت: با نهایی شدن این قراردادها، حدود ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی کشور انجام می‌شود که نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه صرفه‌جویی در مصرف گاز کشور نیز به‌دنبال این هستیم که تا دو ماه آینده در دواستان به‌صورت پایلوت مقدار گاز صرفه‌جویی‌شده از سوی مردم در فصل سرد سال را به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خریداری کنیم که قیمت هرمترمکعب حدود یک دلار نیمایی می‌شود. با موفقیت این طرح، این برنامه در دیگر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در تشریح عملکرد صنعت پتروشیمی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ بیان کرد: تولید این صنعت با ۸ درصد افزایش از ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست امسال رسیده است.

مهدوی‌ابهری به افزایش ۴ درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی از ۱۵ میلیون و ۲۰۴ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ به ۱۵ میلیون و ۸۶۴ هزار تن در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ رسیده و بقیه محصولات خوراک بین‌مجتمعی بوده است.

افزایش ۱۲ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی

وی از افزایش ۱۲ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد و گفت: ارزآوری این صنعت از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به افزایش ۱۲ درصدی فروش ارز در سامانه نیما اشاره و بیان کرد: حدود ۸۰ درصد صادرات صنعت به سامانه نیما عرضه شده و مابقی برای اجرای پروژه‌ها و نیاز‌های تولید مصرف شده است.

مهدوی‌ابهری افزود: این انجمن برای فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه با بانک مرکزی توافق کرده است تا به تأمین مالی پروژه‌هایی که در مراحل پایانی هستند و برای تکمیل حداکثر تا حدود ۵۰ میلیون دلار یا تا ۲ هزار میلیاردتومان به‌صورت ریالی نیاز دارند، کمک کند. غیر از پروژه‌هایی که برای امسال آماده بهره‌برداری هستند، حداقل ۱۰ پروژه شامل این برنامه برای جهش تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: تکمیل ۴۹ طرح در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که از ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند. انجن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همه این طرح‌ها را به‌طور مداوم بررسی می‌کند تا به سرانجام برسند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: با تحقق اهداف برنامه‌ریزی‌شده برای صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که برای کشور بسیار مؤثر است و می‌تواند نقش مطلوبی در اقتصاد ملی داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *