صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

شهیدی که خودسازی و مبارزه با غرور را در دستور کار خود داده بود/ اقتدار تیپ امام سجاد (ع) با فرماندهی شهید محمد اسلام‌نسب

۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۴:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۴۸۸۱
یک نویسنده کتاب، شهید محمد اسلام‌نسب را فرمانده‌ای کادرساز و موفق دانست که با رمز یا زهرا (س) خودسازی و مبارزه با غرور و مقام طلبی را در صدر امور خود قرار داده بود.

خبرگزاری میزان - کتاب «ستاره سهیل» روایتی از زندگی سردار شهید محمد اسلام‌نسب است که در سال ۶۵ در منطقه شلمچه و در جریان عملیات کربلای ۴ هنگامی که فرمانده گردان امام رضا (ع) بود، به درجه رفیع شهادت رسید.

مجید ایزدی در گفت‌وگو با میزان درباره کتاب «ستاره سهیل» و شهید محمد اسلام‌نسب گفت: این فرمانده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری را برای تربیت نیرو‌های انقلابی شکل داد و بعد از پیروزی انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس نیز به کادرسازی و آموزش نیرو‌ها برای خط مقدم تلاش‌های بسیاری کرد، تاثیر این فعالیت‌ها به گونه‌ای بود که در مدت زمانی کوتاه تیپ امام سجاد (ع) را به یکی از بهترین گردان‌ها در عملیات‌ها تبدیل کرد.

وی به یکی از بخش‌های کتاب «ستاره سهیل» و خودسازی شهید محمد اسلام نسب اشاره و بیان کرد: در همان اوایل انقلاب اسلامی، زمانی که شهید تازه به سپاه پیوسته بود و به عنوان فرمانده فعالیت می‌کرد. او هر روز یک گونی با خود از پایگاه بیرون می‌برد و پس از چند ساعت گونی پر را باز می‌گرداند، بعد از مدتی دوستان از وی پرس و جو کردند که فلسفه این کار در چیست؟ اسلام نسب در پاسخ بیان کرده بود؛ هر روز یک گونی پر از خاک روی دوشم می‌گذارم و حمل می‌کنم، تا فراموش نکنم که از خاک آفریده شده و روزی به خاک برخواهم گشت. اگر امروز لباس فرماندهی در یکی از بخش‌های سپاه به تن کرده‌ام، جایگاه ویژه به دست نیاورده‌ام بلکه وظیفه سنگین‌تری بر دوش من گذاشته شده و نباید غرور مرا بگیرد.

ایزدی دستاورد‌های آموزشی شهید اسلام نسب را مورد بررسی قرار داد و افزود: کادرسازی این شهید سبب شده بود تا تیپ امام سجاد (ع) که در ابتدا فرمانهی آن را بر عهده داش، قبل ازعملیات‌ها با شبیه‌سازی در منطقه آموزشی مسیر درستی را در پیش بگیرد وعلاوه بر اینکه در عملیات‌ها موفقیت کسب می‌کردند تعداد شهدای کمتری نیز داشتند.

این نویسنده کتاب، به نقل قولی مشهور از شهید محمد اسلام نسب اشاره و تصریح کرد: شهید اسلام نسب، تاکید داشت اگر سه تیر دارید باید دو تیر آن را در آموزش مصرف کنید و تنها یک تیر را در صحنه جنگ مورد استفاده قرار بدهید. این نکته آموزشی در بسیاری از عملیات‌ها اجرایی شده و صحت گفته این شهید را نشان داده است.

وی به بخش‌های دیگری از کتاب «ستاره سهیل» اشاره و تاکید کرد: ارادت شهید محمد اسلام نسب به حضرت زهرا (س) مثال زدنی شده بود حتی در یکی از خاطرات بیان شده است که در جریان یکی از عملیات‌ها یکی از چشم‌هایش صدمه سختی می‌خورد و پزشک امید چندانی به معالجه چشم او ندارند. هنگام جراحی پزشک شهید از او می‌خواهد تا این درمان را با رمز یا زهرا (س) شروع کند و به همین دلیل به صورت معجزه‌وار چشم او سلامتی‌اش را به دست می‌آورد.

ارادت به حضرت زهرا(س)

ایزدی اظهار کرد: شهید اسلام نسب طی مصاحبه‌ای در سال ۶۵ شلمچه درباره ارادتش به حضرت زهرا (س) نکاتی را مطرح کرده بود و وقتی در سال ۶۸ مقام معظم رهبری از مکان گردان امام رضا (ع) بازدید داشتند فیلم این مصاحبه پخش شد و ایشان نیز بر ارادت این شهید تاکید کردند.

وی به زمان شهادت شهید اسلام نسب پرداخت و گفت: در زمان اجرای یکی از عملیات‌ها غواص‌ها جلوتر از سایر بخش‌ها حرکت کردند در همین زمان آتش سنگین شکل می‌گیرد، و هنگام که شهید محمد اسلام نسب تلاش دارد تا نیرو‌ها را از داخل کانال‌های بتنی به خارج از منطقه درگیری هدایت کند. او برای هدایت بهتربر بالای کانال حرکت می‌کرده تا بتواند نیرو‌ها را به درستی راهنمایی کند، در همین زمان توسط دشمن هدف گرفته و به شهادت می‌رسد.

این نویسنده ادامه داد: پیکر شهید محمد اسلام نسب ۱۰۰ روز بعد و توسط یکی از اسرای رژیم بعث مکانش مشخص می‌شود و پس از گود برداری و بررسی همراه با پیکر تعداد دیگری از شهدا در یک گور دسته جمعی پیدا شد. نکته جالب اینکه زمانی که پیکر او را پیدا کردند کاملاً سالم بوده و حتی خون بر روی پیکرش تازه به نظر می‌رسید.

ایزدی به شیوه نگارش کتاب «ستاره سهیل» پرداخت و بیان کرد: کتاب «ستاره سهیل» با سبک روایی، زندگی شهید محمد اسلامی نسب را از بدو تولد تا بعد از شهادت مطرح کرده است. این کتاب چهار فصل دارد و با هشتاد نفر از همرزمان این شهید گفت‌وگو کرده‌ام. فصل زمستان؛ روایت‌هایی از زندگی شهید در دوران رژیم ستم شاهی و مبارزات انقلابی وی فصل بهار؛ به روز‌های شکوفایی انقلاب اسلامی و ورود شهید اسلامی نسب به سپاه پاسداران و فعالیت‌های ایشان تا شروع جنگ تحمیلی است.

وی به دوفصل پایانی کتاب «ستاره سهیل» پرداخت و بیان کرد: فصل تابستان؛ به روز‌های طولانی و پر تلاش شهید اسلامی نسب در جبهه و تشکیل واحد آموزش لشکر ۱۹ فجر می‌پردازد. فصل پائیز؛ به روز‌های پایانی عمر شریف شهید اسلامی نسب و وقت چیدن او از زمین خاکی پرداخته و نکاتی را بیان کرده است.

این نویسنده کتاب، درباره علت نامگذاری کتاب «ستاره سهیل» افزود:، چون «ستاره سهیل» پر نورترین ستاره صور فلکی است که تنها در زمان‌ها و مکان‌های خاصی دیده می‌شود. مثل «شهید محمد اسلام نسب» که یکی از پر نورترین ستارگان زمین است و کمتر دیده شده است.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *