صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سبزی‌ها و میوه‌های موثر در کاهش التهاب را بشناسیم

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷:۳۰
کد خبر: ۴۷۹۴۵۶۴
متخصص تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: التهاب مزمن مضر است چرا که به تدریج به سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های سالم آسیب می‌رساند و این امر خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری قلبی، کبد چرب و سرطان را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، مهسا موذن از رژیم غذایی ضد التهابی به عنوان یکی از مواردی که می‌تواند التهاب را در بدن کاهش داده و سلامتی کلی فرد را بهبود بخشد، یاد کرد و گفت: رژیم غذایی ضد التهابی اغلب مبتنی بر غذا‌های غنی از مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان است. این رژیم از طریق کاهش سطح رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های واکنشگری هستند، عمل می‌کند.

وی از سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، کلم، گل کلم و پیاز، میوه‌ها به‌ویژه میوه‌هایی با رنگ‌های تیره مانند بلوبری، انار، انگور بنفش، گیلاس، مرکبات، گوجه فرنگی و توت ها، میوه‌های حاوی چربی، مانند آووکادو و زیتون، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و روغن آووکادو و ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و آنچوی به عنوان مواد غذایی ضد التهاب یاد کرد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین آجیل مانند بادام و سایر مغزها، چای سیاه و چای سبز و ادویه‌ها و گیاهانی مانند زردچوبه، شنبلیله، دارچین، سیر، زنجبیل، رزماری، پونه کوهی، زیره، نعناع، میخک، گشنیز، جوز هندی، پودر فلفل قرمز، رازیانه، زعفران، فلفل سیاه، جعفری، مریم گلی، شوید، برگ بو و ریحان از مواد غذایی دارای خاصیت ضد التهاب هستند.

موذن با بیان اینکه در رژیم غذایی ضد التهابی باید تعادل مناسبی از دریافت پروتئین، کربوهیدرات و چربی در هر وعده غذایی فراهم شده و نیاز بدن به ریزمغذی ها، فیبر و آب تامین شود، افزود: برخی عادت‌های غذایی مانند مصرف مقادیر زیاد شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا و کربوهیدرات‌های تصفیه شده ممکن است باعث افزایش التهاب در بدن شود و نیاز است از مصرف چربی‌های هیدروژنه، چربی‌های ترانس و بسیاری از مارگارین‌ها نیز پرهیز کرد.

وی تاکید کرد: در رژیم غذایی ضدالتهابی لازم است مصرف برخی موارد از جمله نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، نوشابه گازدار و آب میوه، کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی سفید، دسر‌ها مانند کیک، بستنی، کلوچه و آب نبات، گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مانند هات داگ و سوسیس، میان وعده‌های فرآوری شده از جمله کراکر، چیپس، و چوب شور و همچنین برخی روغن‌ها مانند روغن گلرنگ، آفتابگردان، سویا و ذرت به حداقل برسد.

انتهای پیام/


برچسب ها: تغذیه سالم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *