صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

کاهش تکرار جرم از طریق بازاجتماعی کردن زندانیان/ اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر از مددجویان استان کرمان در پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰:۱۸
کد خبر: ۴۷۹۴۱۸۱
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
شهردار منطقه ۲ استان کرمان گفت: قرارداد‌هایی که با بنیاد تعاون زندانیان منعقد کرده ایم پروژه‌ای و متراژی است بنابراین تعداد مددجویانی که در این زمینه فعالیت دارند متغییر است، ولی در حال حاضر ۲۰ نفر از مددجویان، متناسب با تخصص‌هایی که دارند در پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری فعالیت‌های فنی و تاسیساتی را برعهده دارند.

خبرگزاری میزان - اشتغال زندانیان موجب اصلاح رفتار و بازاجتماعی شدن آن‌ها و کاهش بازگشت مجدد احتمالی فرد به زندان می‌شود بنابراین یکی از رسالت‌های مهم سازمان زندان‌ها و نیز وظیفه ذاتی بنیاد تعاون زندانیان، توسعه زمینه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان به منظور پیشگیری از بازگشت آن‌ها به چرخه جرم است.

فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان و برنامه‌های بازاجتماعی کردن زندانیان، خطر تکرار جرم را کاهش می‌دهد به همین منظوراشتغال بهترین شیوه برای بازاجتماعی کردن زندانیان است و باید از همه ظرفیت‌ها در این مسیر استفاده کنیم، که مهمترین ظرفیت استفاده ازبخش خصوصی و کار آفرینان است. بنیاد تعاون زندانیان استان و انجمن‌های حمایت از زندانیان استان با وارد کردن بخش خصوصی به عرصه اشتغال زندانیان توانستند گام‌های اثر بخشی در این زمینه بردارند.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۳ به مناسبت «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، با بیان اینکه باید بستر‌های بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم آوریم گفت: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در خودِ محیط زندان باید بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد؛ نباید عمر زندانی در زندان به بطالت بگذرد؛ محیط زندان باید به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از بازگشت به آغوش جامعه بتواند گلیم خود را از آب بکشد و با فراگیری یک حرفه‌ی آبرومند به یک نیروی کارآمد اجتماعی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.

وی ادامه داد: اینکه زندانی بعد از بیرون آمدن از زندان به چه شغل و کسب‌وکاری مشغول می‌شود؛ اینکه سلامت او و خانواده‌اش و تحصیل، ازدواج، اشتغال و آینده فرزندانش، چگونه تمشیت می‌شوند، مجموعه مسائلی هستند که بعضاً ما نیز در قبال آن‌ها وظایفی برعهده داریم.

موضوع باز‌اجتماعی کردن زندانیان، با ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی مددجویان پس از آزادی یکی از تأکیدات دائمی رئیس قوه قضاییه و مسئولان ذی‌ربط است و از اهداف سند تحول و تعالی قضایی به شمار می‌رود بنابراین با ایجاد فرصت‌های اشتغال برای زندانیان، به معاش مددجویان و خانواده آن‌ها و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه محکومین مالی کمک می‌شود.

سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده است زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های شان و نیمی دیگر برای تامین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.

علی رحیمی راد شهردار منطقه ۲ استان کرمان در گفت‌وگو با میزان، درباره ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان زندان استان، اظهار کرد: قریب به یک سال است که با بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان همکاری می‌کنیم طبق تفاهم نامه شهرداری کرمان با بنیاد تعاون زندانیان استان مددجویان در کارگاه‌های داخل زندان تجهیزات و وسایل مربوطه در حوزه پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری را تولید می‌کنند. چندین قرارداد دیگر نیز با بنیاد تعاون منعقد کرده ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه قرارداد‌های منعقد شده ما با بنیاد تعاون زندانیان پروژه‌ای و متراژی است تعداد مددجویانی که در این زمینه فعالیت دارند متغییر است، ولی در حال حاضر ۲۰ نفر از مددجویان، متناسب با تخصص‌هایی که دارند در این پروژه‌ها فعالیت‌های فنی و تاسیساتی را برعهده دارند.

شهردار منطقه ۲ استان کرمان گفت: مواد اولیه مورد نیاز تولید را در اختیار بنیاد تعاون قرار می‌دهیم و بنیاد تعاون زندانیان تعامل و همکاری بسیار خوبی با شهرداری دارد به طوری که تا کنون پروژه‌های بسیاری را پیش برده ایم. در آینده نیز پروژه‌های دیگری را در اختیار این بنیاد قرار خواهیم داد و در هر زمینه که بخواهند با آن‌ها همکاری خواهیم داشت تا خدمات بیشتری را به ما ارائه دهند.

رحیمی راد اظهار کرد: ماهانه کارکرد مددجو طبق قراردادی که بنیاد تعاون زندانیان استان کرمان با شهرداری منعقد کرده است محاسبه و به حساب بنیاد تعاون واریز می‌شود بنیاد تعاون نیز این مبلغ را به حساب مددجو واریز می‌کند تا از این مبلغ برای امورات خود و خانواده خود استفاده کند. مشکل مالی خانواده‌های زندانیان زیاد است.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *