صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه گفت‌وگو کرد

۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸:۱۶
کد خبر: ۴۷۹۴۰۴۸
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه دیدار‌های خود با مقامات فرهنگی روسیه، با پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی و اطلاع‎رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه دیدار‌های خود با مقامات فرهنگی روسیه، با پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایمانی‌پور گفت: امروز جهان، به دلیل هجمه‌هایی که علیه معنویت صورت می‌گیرد دچار بحران عمیقی شده است که یکی از نمود‌های این فرایند‌های ضد معنوی را در بازی‌های المپیک پاریس مشاهده کردیم.

وی افزود: در این شرایط پاسخ به پرسش‌ها و چالش‌های مربوط به ترویج سبک زندگی غیرفطری بسیار مهم است. رئیس شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران همچنین به سخنان اخیر اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در دهمین مجمع بین‌المللی فرهنگ‌های متحد درباره ضدفرهنگ‌ها اشاره و عنوان کرد: جهان روز‌های تلخی را می‌گذراند از جمله کشتار مردم بی‌دفاع غزه که در هرجای دیگری اگر رخ می‌داد واکنش شدید مجامع بین‌المللی را به همراه داشت.

وی افزود: اکنون در آستانه روز جهانی صلح قرار داریم، اما جهان خالی از معنای صلح شده و اتفاقات این روز‌ها در تاریخ بی‌سابقه است.

ایمانی‌پور گفت: معنویت‌زدایی مسأله مهمی است و شاهد آن در المپیک امسال خودنمایی کرد؛ ترویج سبک زندگی انحرافی و ناسالم یکی از بحران‌های جهان امروز است.

ایمانی‌پور ادامه داد: در دنیای مدرن جریانات ضد دینی از جمله در سطح سیاسی مشاهده می‌شود و دلیل آن است که نمی‌خواهند جوانان به دین روی بیاورند و لیکن نتیجه معکوس نصیبشان می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور با بیان اینکه گفتگو‌های بین اسلام و مسیحیت ارتدوکس همواره به شکلی موفق و سازنده ادامه داشته است، خاطرنشان کرد: قرار است در نشست آتی درباره موضوعات روز جامعه مدرن از جمله فضای مجازی و هوش مصنوعی و دستاورد‌ها و آسیب‌هایی که می‌توانند به بشریت وارد کنند بحث و تبادل نظر شود.

وی در این باره گفت: از جمله زمینه‌های گفت وگوی برنامه‌ریزی شده، مسائل خانواده، زنان و جوانان و همچنین مشکلات مردم تحت ستم جهان است.

وی افزود: به زودی مقالات دوازده دور گفت وگوی پیشین ایران و کلیسای ارتدوکس نیز به شکل کتاب ارائه خواهد شد.


گفت‌وگو‌های دینی بین ایران و روسیه اقدام درستی بوده است
در این دیدار پاتریارک کریل نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار داشت: درباره مسائل انحراف‌آمیز کنونی که در حال رخ دادن است، باید گفت شیطان همیشه بذر اختلاف می‌کارد و گاهی نمایندگان ادیان را نیز وسوسه می‌کند تا در چنین اختلافاتی شرکت کنند، اما تصور من این است که ما به وضوح درک می‌کنیم که این‌ها نیرو‌های تاریک شیطانی هستند که در کارند و نمایندگان واقعی دین به هیچ وجه نمی‌توانند در تقویت یا توسعه روند‌های منفی در روابط بین کشور‌ها و مردم، بویژه بین ادیان شریک باشند.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه ادامه داد: خوب است که سنت جلسات منظم ما در چارچوب گفتگو‌های بین دینی به شکلی موفقیت‌آمیز پیش می‌رود.

وی افزود: در اینجا لازم است یاد دوست و برادرم مرحوم آیت‌الله تسخیری را گرامی بداریم که ۲۵ سال پیش با ایشان شروع به توسعه این طرح کردیم.


وی تاکید کرد: این گفتگو‌های دوجانبه ابزاری برای پیشبرد برخی از منافع دیپلماتیک نیست، بلکه علاقه واقعی به شنیدن و درک یکدیگر به منظور ایجاد راه‌های واکنش مشترک بین مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس، از جمله نمایندگان اسلام در کشور شما و کلیسای ارتدکس روسیه، درباره رویداد‌های جهانی است.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در ادامه گفت: بنابراین، گفتگو‌های ما کارکرد تزئینی گفتگو برای گفت‌وگو ندارد و معتقدم از طریق این گفتگو‌ها هر دو طرف برای درک بهتر یکدیگر و شکل‌گیری مواضع مشترک در مورد موضوعات مهم تلاش می‌کنند.

پاتریارک کریل افزود: بیست و پنج سال از نخستین دور گفتگو بین ما گذشت و موفقیت و تداوم آن نشان می‌دهد که اقدام بسیار درستی بوده است.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه عنوان کرد: ارتدوکس‌ها مواضع مشترک بسیاری با نمایندگان اسلام درباره مسائل اخلاقی، نقش دین در زندگی عمومی، خانواده و ازدواج دارند و ما از بسیاری جهات همفکر هستیم.
پاتریارک کریل یادآور شد: تمایل بخش خاصی از افراد بشر برای توسعه کیش انسان‌پرستی و فراموش کردن خدا، روند بسیار خطرناکی است که در نهایت می‌تواند به مرگ تمدن بشری منجر شود و امروز ما نشانه‌هایی از این خطر را می‌بینیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم دیدار ما عامل مهم دیگری برای توسعه روابط بین ارتدوکس‌های روسیه و مسلمانان در ایران باشد.

در پایان طرفین بر لزوم ادامه برگزاری ادوار گفتگو بین اسلام و مسیحیت ارتدوکس به عنوان اقدامی سازنده برای کمک به پاسخ‌دهی به چالش‌های جهان امروز تأکید کردند.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، متروپولیتن ولوکولامسکی رئیس بخش روابط خارجی کلیسای ارتدوکس روسیه، حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایلیا کاشیتسین دبیر روابط بین ادیان کلیسای ارتدوکس روسیه، سید مصطفی حسینی نیشابوری مدیرکل قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این دیدار حضور داشتند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری دینی و هماهنگی گفتگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس شورای مفتیان روسیه جهت شرکت در بیستمین مجمع بین‌المللی مسلمانان با عنوان «مسیر صلح: گفتگو مبنای همزیستی هماهنگ» که ۳۱-۳۰ شهریور ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان ۴۸ کشور جهان برگزار می‌شود، به مسکو سفر کرده است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *