صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سیلی سنگین مخاطبان به سازندگان «جوکر ۲»/ اینسل کیست؟

۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۳۶۳۲
شکست سخت «جوکر ۲» در گیشه، جدیدترین نمونه از عاقبت درافتادن با مخاطبان است؛ فعلا هالیوود در جبهه جنگ‌های فرهنگی با مردم پیروز نشده است.

خبرگزاری میزان - شکست قابل پیش‌بینی و مفتضحانه «جوکر: جنون مشترک» Joker: Folie à Deux، این سوال را مطرح می‌کند: اگر کارگردان حاضر به ساخت قسمت دوم نبود و اگر جنس هواداران فیلم اول را دوست نداشتند و نمی‌خواستند محصول باب طبع آن‌ها را بسازند، چرا ۳۰۰ میلیون دلار برای ساخت این شاهکار هزینه کردند؟

وضعیت باکس آفیس «جوکر ۲»؛ اوضاع چقدر خراب است؟

علاوه بر افتتاحیه بسیار بد، فیلم فیلیپس سخت‌ترین شکست در تاریخ را برای یک عنوان ابرقهرمانی در هفته دوم رقم زد. پیشتر، فیلم فمینیستی «مارول‌ها» The Marverls، رکورد بیشترین افت فروش هفته دوم نسبت به هفته اول را در اختیار داشت، اما شاهکار واکین فینیکس، با افت بیش از هشتاد درصد نسبت به هفته اول مواجه شد.

این اثر در هفته سوم اکران، تنها ۲ میلیون دلار در آمریکا فروخت و به مجموع فروش ۵۶ میلیون دلاری در این بازار رسید. پیش‌بینی می‌شود که این محصول نتواند از مرز ۲۵۰ میلیون دلار فروش کل جهانی عبور کند. برای مقایسه فیلم اول بیش از ۱ میلیارد دلار فروخته بود.

نکته دلخراش برای سرمایه‌گذاران این است که سطح توقع مخاطبان بالا نرفته است، مردم استقبال فراوانی از «ددپول و ولورین» Deadpool & Wolverine کردند؛ اثری که بسیار معمولی بود و توانسته تا امروز از مرز ۱.۴ میلیارد دلار عبور کرده و رکورد پرفروش‌ترین عنوان با درجه سنی R را از قسمت اول جوکر پس بگیرد.

مدیران فعلی استودیو DC در پشت پرده به رسانه‌های هالیوودی می‌گویند که این شکست، بر گردن آن‌ها نبوده و مخاطبان دقیقا محصول صددرصد اورجینال و شخصی کارگردان را می‌بینند.

کارشناس گیشه وبسایت ددلاین می‌گوید: این فیلم به هیچ عنوان شبیه یک اثر ۲۰۰ میلیون دلاری نیست. فیلم اول با بودجه هفتاد میلیون دلاری ساخته شده بود و معلوم نیست که ۱۳۰ میلیون دلار اضافی، خرج چه چیزی شده است... وقتی یک اسم خودباکلاس‌پندارانه روی فیلم می‌گذارید، در زبان مخاطبان یعنی به دیدن چنین فیلم‌هایی نروید... این فیلم به‌قدری خسته کننده بود که فیلم آرام «حکم دادگاه» پل نیومن در کنار «جوکر ۲»، مثل فیلم «سرعت» کیانو ریوز نظر می‌آید.»

تاد فیلیپس نمی‌خواست «جوکر ۲» را بسازد

فیلمسازانی نظیر فیلیپس، خود را فراتر از ژانر ابرقهرمانی می‌بینند؛ از طرفی واکین فینیکس بازیگری است که پشت صحنه فیلم‌ها را تبدیل به یک فضای جهنمی می‌کند؛ اما به این پیشنهادی برای ساخت قسمت دوم شد که نتوانستند رد کنند. کمپانی وارنر علاوه بر تخصیص بودجه 200 میلیون دلاری برای فیلم، آزادی کامل هنری را به این دو مرد داد.

کارگردانی که گفته بود «ساخت قسمت دوم، هیچ معنی ندارد»، وقتی دستمزد ۲۰ میلیون دلاری را شنید، حاضر به ساخت «جوکر ۲» شد؛ همچنین از سویی دیگر وقتی پیشنهاد دستمزد ۲۰ میلیون دلاری به واکین فینیکس شد، او «قصه فیلم را در خواب تجسم کرد.»

کاراکتر جوکر، معروف‌ترین ضدقهرمان در دنیای ابرقهرمانان است؛ با این حال تاد فیلیپس به وارنر گفته بود که نمی‌خواهد قصه فیلم را از سوژه‌های موجود در دنیای ابرقهرمانی DC استخراج کند؛ او نمی‌خواست محصول خود هیچ ارتباطی با دنیای DC داشته باشد.

جیمز گان و پیتر سفران مدیران جدید استودیو DC، با اینکه از «جوکر ۲» حمایت کرده‌اند، اما در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که هیچ نقشی در ساخت این محصول نداشته‌اند. حتی لوگوی DC نیز در تیتراژ آغازین نمایش داده نمی‌شود.

یکی از مدیران DC در مصاحبه‌ای به ورایتی گفت: «اگر قصه فیلم اول درباره یک مرد بدشانس و دیوانه‌ای در یک شهر مملو از ناامیدی بود، شاید این فیلم در مجموع ۱۵۰ میلیون دلار می‌فروخت؛ نه یک میلیارد دلار. مخاطبان به دیدن این فیلم رفتند، چون این مرد، جوکر بود.»

مسئله دیگری که می‌توان به‌منزله فریب مخاطبان آن‌را قلمداد کرد، این بود که برخی از صحنه‌هایی که در تیزر فیلم نشان داده شده است، در محصول نهایی نیستند؛ این مسئله یکی دیگر از علل رکوردزنی در افت فروش نسبت به هفته اول بوده است.

مخاطبانی «جوکر 1» را دوست داشتند که کارگردان این فیلم دوست نداشت فیلم او را دوست داشته باشند!

به‌گونه‌ای کاملا ناخواسته مخاطبان اصلی «جوکر»، به اصطلاح لیبرال‌ها «اینسل‌ها» بودند.

اینسل کیست؟

واژه‌ای که در لغت به مردانی که ناخواسته مجرد هستند، اطلاق می‌شود. با اینکه این افراد دوست ندارند مجرد باشند، اما به دلایلی اعم از اینکه «پولدار نیستند»، «زیبا و خوش‌هیکل نیستند»، «معروف نیستند» و «سطح توقع زنان بالا رفته است» معتقدند که به‌ناچار، مجرد هستند.

اما در واقع، اینسل یک برچسب توهین‌آمیز به مردانی است که مخالف جنبش‌های فمینیستی و چپگرایانه هستند.

با این حال به زعم رسانه‌های هالیوودی، «جوکر» محبوب‌ترین ضدقهرمان در دنیای بتمن را به قهرمان اینسل‌ها در جای‌جای جهان تبدیل کرد؛ ورایتی در این‌باره می‌نویسد: «همه ما آدم‌هایی نظیر آرتور فلک (نام شناسنامه‌ای جوکر) را می‌شناسیم و نباید چنین افرادی را تشویق کنیم؛ مشکل من با فیلم اول همین بود... تاد فیلیپس از هواداران فیلم اول متنفر است. این‌طورکه پیداست، مخاطبان نیز پاسخ عزت و احترامی را که کارگردان برای آن‌ها قائل را با کنسل کردن بلیت‌های خود دادند.»

نویسنده این رسانه هالیوودی در ادامه می‌گوید: «ضدقهرمان «جوکر ۲»، آرتور فلک نیست، بلکه مریدان و هواداران او هستند؛ کسانی که می‌خواهند تا او دوباره به شرارت‌های خود بازگردد... «جوکر ۲» می‌توانست قصه را از نقطه اوج فیلم اول از سر بگیرد و داستان آرتور فلک را با حماسه بتمن گره بزند. اما فیلیپس برنامه دیگری داشت.»

عموما هالیوود به دو روش آزمون‌پس‌داده، دنباله فیلم‌ها و سریال‌ها را می‌سازد: یا روی بنیه فیلم اول، یک داستان عمیق‌تر نظیر «شوالیه تاریکی» The Dark Knight را خلق می‌کنند، یا سوژه‌های فیلم اول را نظیر «بی‌خوابی ۲» The Hangover Part II فیلم دیگر تاد فیلیپس، بازیافت کرده و با هزینه بیشتر و پر سر و صداتر، قسمت بعدی را می‌سازند. 

اما «جوکر ۲» هیچ یک از این دو راه را در پی نمی‌گیرد. منتقد ورایتی در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «ما در اینجا یک درام دادگاهی کِش‌داده‌شده را می‌بینیم که گاها عناصر ژانر موزیکال در آن سبز می‌شود»

این فیلم نه برای به‌اصطلاح رسانه‌های هالیوودی، اینسل‌ها ساخته شده، و نه برای کسانی که به سوی «جوکر» مجسمه طلا (اسکار)  پرتاب کردند عرضه شده است.

یکی دیگر از منتقدان ورایتی در یادداشت خود درباره اشتباه جبران ناپذیر تاد فیلیپس می‌نویسد: «مشکل فیلیپس این بود که به حرف منتقدان فیلم اول گوش کرد.» (کسانی که می‌گفتند نباید جوکر را به قهرمان اینسل‌ها تبدیل می‌کردی) همچنین منتقد رولینگ استونز در نتیجه‌گیری نقد خود می‌گوید که تاد فیلیپس به هواداران فیلم اول گفت: «برید گمشید!»

در مجموع منتقدان هالیوودی می‌گویند که انگار فیلم دوم، به‌نوعی توبه تاد فیلیپس بوده و ضدقهرمان قصه را با هدف جلب رضایت منتقدان، نابود کرده است.

دشمنی کارگردان «جوکر ۲» با تمام هواداران آثار ابرقهرمانی

فیلمساز این اثر اشتباهات متعددی را مرتکب شده است؛ اما دو انتخاب وی، مستقیما به تمامی رویا‌های سرمایه‌گذاران در موفقیت این اثر لطمه زد. به مجرد اینکه معلوم شد این فیلم در ژانر موزیکال ساخته می‌شود، مخاطبان واکنش منفی نشان دادند. زمانه ساختن آثار موزیکال، هستاد سالی می‌شود که تمام شده و به غیر از انگشت‌شماری استثنا در قرن ۲۱، اغلب این محصولات در گیشه شکست می‌خورند. با این حال، ژانر موزیکال مشتری خاص خود را دارد، اما این گروه از مخاطبان، مشتری محصولات ابرقهرمانی و بدمن قصه بتمن نیستند.

حتی قطعه‌های موزیکال «جوکر ۲» نیز ارتباط چندانی با ماهیت قصه ندارند و با اینکه منتقدان هوادار این ژانر، به توانایی فینیکس و گاگا در خوانندگی واقفند، می‌گویند که در اینجا از مهارت آن‌ها بهره‌برداری درستی نشده است.

مشکل دوم این اثر این است که هیچ ارتباطی با دنیای ابرقهرمانی DC ندارد. کارگردان به‌غیر قرض گرفتن چند اسم از دنیای بتمن، حتی تلاشی برای ایجاد کم‌ترین حس دنیای «شوالیه تاریکی» در فیلم خود نکرده است.

اختیارات بیش از حد تاد فیلیپس در ساخت «جوکر ۲»

استارت تولید این فیلم در دسمابر ۲۰۲۲ در حالی خورده بود که دو ماه پیشتر، هدایت استودیو DC به جیمز گان و پیتر سفران سپرده شده بود؛ بسیاری انتظار داشتند که مدیران جدید این استودیو، در پروسه ساخت «جوکر ۲» نقش داشته باشند و نقطه نظرات خود را به گوش تاد فیلیپس برسانند. اما کارگردان این فیلم، به هیچ عنوان با مدیریت جدید در ارتباط نبود و صرفا با واسطه دیگران با گان و سفران صحبت می‌کرد.

دیوید زسلو مدیرعامل کل کمپانی وارنر دیسکاوری در جلسه‌ای که با تاد فیلیپس داشت، به او گفت که اگر هزینه ساخت را پایین بیاورد، می‌تواند فیلمبرداری را در شهر لس آنجلس انجام دهد؛ مدیران استودیو ترجیح می‌دادند که اگر قرار است بودجه ۲۰۰ میلون دلاری برای کار هزینه شود، آن‌را در لندن جلوی دوربین ببرند. (فیلمسازی در انگلیس، ۲۰ درصد هزینه کمتری دارد)

با این حال فیلیپس حرف خود را به کرسی نشاند و کار را در لس آنجلس جلوی دوربین برد. علاوه بر این، آقای فیلمساز بر خلاف توصیه مدیران استودیو، فیلم خود را در جشنواره ونیز به‌نمایش گذاشت.

با توجه به بودجه‌های چندصد میلیون دلاری آثار هالیوودی در چند سال اخیر، تولیدکنندگان برای اینکه اشتباهات فیلم را اصلاح کنند، محصولات خود را اکران آزمایشی می‌کنند و از بینندگان بازخورد می‌گیرند. به همین علت اکثر محصولات مارول و دی‌سی در چند سال اخیر، حتی تا ۶۰ درصد دوباره فیلمبرداری شده‌اند. با این اوصاف، مدیران وارنر می‌خواستند که «جوکر ۲» را برای آزمایش اکران کنند، اما فیلیپس با این درخواست نیز موافقت نکرد.

قطعا اگر این شاهکار به اکران آزمایشی گذاشته می‌شد، جلو شکست چند صد میلیون دلاری سرمایه‌گذار، گرفته می‌شد.

وارنر به‌شدت به یک پیروزی در محصولات ابرقهرمانی سینمایی خود نیاز داشت؛ علاوه بر شکست فیلم واکین فینیکس و تاد فیلیپس در گیشه، وارنر امسال شکست «فیوریوسا» را نیز تجربه کرده است.

مدیران کمپانی‌های هالیوودی به‌خوبی می‌دانند که دشمنی با مخاطبان، گران تمام می‌شود؛ اما به بهانه حرکت روبه‌جلو، اصلی‌ترین مشتری خود را از خود بیزار کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *