صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۸۲ پرونده قضایی در دیدار مردمی مسئولان قضایی استان فارس بررسی شد

۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵:۱۳
کد خبر: ۴۷۹۳۵۸۲
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
۸۲ نفر از مراجعان در ملاقات عمومی این هفته دادگستری کل استان فارس، در دیدار بی‌واسطه مردم با مسئولان قضایی، مشکلات قضایی و حقوقی خود را مطرح کردند و پرونده آنان در چارچوب قوانین بررسی و رسیدگی شد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در حاشیه ملاقات عمومی این هفته در شیراز، عمده موضوعات مطرح شده در ملاقات‌های عمومی را تقاضا‌های عفو و بخشودگی، استفاده از تسهیلات قضایی ویژه زندانیان، پذیرش اعسار و همچنین اعمال ماده ۴۷۷ خواند و تصریح کرد: کلیه تقاضا‌ها با نظر معاونین قضایی و ناظران بر حوزه‌های قضایی استان و با در نظر گرفتن حقوق طرفین پرونده ثبت و به صورت سیستمی به شعب مربوطه ابلاغ می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به برگزاری ۱۷ جلسه کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری فارس تا پایان مردادماه سال جاری تصریح کرد: طی پنج ماهه اول سال جاری با برگزاری ۱۷ جلسه کمیسیون عفو تعداد ۳۴۰ پرونده مطرح گردید که از این میان با ۲۸۳ مورد عفو و بخشودگی در این کمیسیون موافقت شد.

وی در ادامه افزود: کمیسیون عفو و بخشودگی با مسئولیت رئیس کل دادگستری هر استان تشکیل می‌شود و نظارت بر کمیسیون استانی در مورد عفو محکومین دادگاه‌های عمومی و انقلاب است که پس از احراز صحت مندرجات و کامل بودن مدرک نسبت به تشکیل جلسات کمیسیون استانی اقدام می‌کند و این کمیسیون استانی پس از رسمیت نسبت به بررسی مدارک، مندرجات و ارزیابی شرایط درخصوص تقاضای عفو رسیدگی و با اکثریت آرا اتخاذ تصمیم می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی یادآور شد: در صورتی که نظر کمیسیون مزبور بر عفو یا تخفیف مجازات باشد، ضمن تشریح جهات و دلایل مراتب به حوزه ریاست قوه قضاییه جهت قرار دادن در لیست عفو ارسال می‌شود و در غیر این صورت، ضمن تشریح جهات و دلایل مراتب را جهت رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی به کمیسیون مرکزی ارسال خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس سیاست‌های عفو، تخفیف و تبدیل مجازات را توجه به تدابیر و منویات مقام معظم رهبری در مقاطع اعطای عفو، تلقی عفو محکومیت به عنوان یک اقدام معنوی و عنایت نظام، توجه به میزان تأثیر مجازات، اصلاح بزهکار و احراز ندامت، توجه به ضرورت‌ها، مصالح اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای، توجه به موارد حق‌الناس و فراهم بودن شرایط و موجبات تأمین ضرر و زیان شاکی خصوصی، توجه به سوابق کیفری از جهت تکرار و تعدد جرم، توجه به وضعیت و شخصیت محکوم و خانواده وی و اصلاح مجرم دانست.

وی با بیان اینکه دیدار‌های عمومی در سه شنبه‌های هر هفته فرصت مناسبی برای دریافت شکایات و حتی انتقادات مراجعان به دستگاه قضایی است، خاطر نشان کرد: بخشی از زمان اختصاص یافته به دیدار عمومی در سه شنبه‌های هر هفته صرف شنیدن مطالب مراجعان در جهت اصلاح امور و روند‌های غیر متعارف به دادگستری فارس می‌شود.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: ملاقات مردمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *