صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش میدانی|

قیمت مواد اولیه، نوسانات ارز و قطعی برق عمدترین چالش صنعت نوشت‌افزار ایران است/ سبد خرید نوشت‌افزاری کوچک شده

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶:۰۱
کد خبر: ۴۷۹۲۹۷۰
تولید کنندگان نوشت افراز ایرانی، بالا بودن قیمت مواد اولیه، نوسانات ارز و قطعی برق واحدهای تولیدی را عوامل رکود در این صنعت اعلام کردند و مشکلات اقتصادی را دلیل کوچک شدن سبد خانواده و عدم استقبال مناسب از نمایشگاه «ایران نوشت» می‌دانند.

خبرگزاری میزان - بوی ماه مهر همواره با خرید نوشت‌افزار همراه است و والدین، شهریور ماه را  با دغدغه خرید نوشت‌افزار برای کودکان و  نوجوانان می‌گذرانند. چند سال اخیر و در راستای منویات مقام معظم رهبری نمایشگاهی با عنوان «ایران نوشت» برگزار شده که در آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این عرصه به‌طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

در این میان به اذعان تولید کنندگان، کاهش توان خرید، مصرف کنندگان و افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید تحولات قابل توجهی را دربازار تولید این ابراز رقم زده است. اهداف شکل‌گیری نمایشگاه «ایران نوشت» بر پایه توسعه و قدرتمند کردن تولید داخل و درعین حال معرفی المان‌های ایرانی اسلامی، بنا نهاده شده است که با همراهی رسانه‌ها به سمت فرهنگ‌سازی پیش می‌رود.

قیمت مهمترین عنصر در انتخاب نوشت‌افزار ایرانی اسلامی است. به گفته تولید کنندگان؛ بالا بودن قیمت مواد و اولیه و نوسانات آنها در بازار ارز تلاش برای ادامه حیات در عرصه صنعت نوشت‌افزار را با دشواری‌های فراوانی روبه رو کرده است در همین مسیر برخی از واحد‌ها امیدی به حضور در نمایشگاه آینده «ایران نوشت» ندارند. قطعی برق در کارگاه‌های تولیدی نیز چالشی مضاعف بر سایر مشکلات شده و سربازان خط تولید را اسیر خود کرده است.

از سوی دیگر خانواده‌ها به دنبال خرید نوشت افزاری با کیفیت و قیمت مناسب هستند و به همراه فرزندان خود به نمایشگاه می‌آیند، در فضایی مشخص و در گرمایی بر گرفته از حضور پر تعداد مردم و و دمای بالای هوا تلاش دارند تا کالا مورد نیاز را سریع خریدارکنند، حتی پنکه‌های در نظر گرفته شده در فضای نمایشگاه جوابگوی این گرما نیست.

آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد، روند صعودی قیمت نوشت افزار است که امسال نسبت به سال گذشته، روندی صعودی را در پیش گرفته و سبب شده تا سبد خانواده‌ها از این ابراز محدود تر از سال‌های قبل باشد. علاقه و توقع کودکان به استفاده از نوشت افزار‌های متنوع و رنگارنگ در برابر توان مالی خانواد‌ها قرار گرفته کارزاری سخت از کشمکش‌های بین اعضا خانواده را پدید آورده است. به نظر می‌رسد، در این میدان والدین در مقابل کودکان قرار داده شده‌اند و به چشم اندازی  پر تکرار در دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» بدل شده است.

حمایت‌های شعاری

جواد قلمکاری مدیر تولیدی «کتیبه قلم» در گفت‌وگو با میزان درباره چالش‌های حوزه تولید نوشت‌افزار گفت: تولید به کودک یتیم در عرصه صنعت بدل شده و، چون به لحاظ مالیاتی، تامین مواد اولیه و تامین نیروی کاری واحد‌های صنعتی با مشکلاتی روبرو هستند؛ بنابراین تولیدات تحت تاثیر قرار گرفته شرایط بدتری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کند.

وی به گفته‌ها و تاکیدات مسئولان اشاره و بیان کرد: حمایت از تولید کننده صرفا شعاری است که در عمل تحقق پیدا نمی‌کند.

قلمکارتصریح کرد: تولید دفتر مشق‌ها که قرار است توسط دانش آموزان همین کشور مورد استفاده قرار بگیرند با موانع متعدد روبرو شده، زیرا در حوزه تولید کاغذ نتوانسته‌ایم به استاندارد‌های لازم برسیم. تولید کننده به خوبی می‌داند که حفظ مصرف کننده با قیمت تمام شده کالا در ارتباط است، بنابراین تلاش دارد تا قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد، این امر در شرایط امروز که خانواده‌ها توان اقتصادی محدودی دارند امری مهم و ضروری است.

وی به چالش جدید در مسیر تولید اشاره و تاکید کرد: متاسفانه قطعی برق بر مشکلات تولید کنندگان افزوده است. متاسفانه تماس‌های صنعتگران با حوزه برق نتوانست آن‌ها به یک جمع‌بندی و برنامه زمانبندی مناسب نزدیک کند. هم اکنون برق واحد صنعتی ما از ساعت ۱۲ قطع می‌شود و تا ۷ یا ۸ شب وصل نمی‌شود. در این فاصله زمانی ما نمی‌دانیم که می‌توانیم کارگر‌ها را تعطیل کنیم یا نه؟

قلمکار درباره قبال مردمی از نمایشگاه «ایران نوشت» اظهار کرد: خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های گذشته نمایشگاهی پربارتر را داشته‌ایم و اقبال مردمی نسبت به تولیدات ایرانی افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در مورد فرهنگ‌سازی تاکید کرد: چنانچه بتوانیم با به لحاظ قیمت با محصولات خارجی و یا قاچاق به رقابت بپردازیم، بومی‌سازی بسیار راحت‌تر شکل گرفته و فرهنگ‌سازی می‌شود. اگرچه تاکنون مشاهدات و حضور پر شور مردم نشان داده که جامعه نگاه ویژه‌ای به تولیدات ایرانی با کیفیت دارد.

فروش با حاشیه سود

این تولید کننده نوشت‌افزار ایرانی تاکید کرد: هم اکنون تولید کنندگان با حداقل حاشیه سود محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند، اما باز هم متاسفانه نسبت به برخی از کالا‌های چینی توان رقابتشان بسیار پایین است.

قلمکار تصریح کرد: بار‌ها با مجمع ایران نوشت ارتباط گرفته‌ایم و از آمادگی و توان صادرات به خارج از کشور سخن به میان آمده است اگرچه همچنان چالش‌های بزرگی پیش پای ما قرار دارد و تامین مواد اولیه مانند کاغذ با کیفیت همچنان از دسترس ما خارج است، اما کیفیت به کار رفته در تولیدات ایرانی حاکی از این مهم است که در بازار بین‌الملل نیز موفق عمل خواهیم کرد.

وی افزود: یک دفتر که با کاغذ ایرانی تولید می‌شود هزینه بسیار بالایی را بر ما تحمیل می‌کند. زیرا این کاغذ‌ها علاوه برعدم کیفیت،  پرتی‌های بسیاری دارد، بند‌های آن کوتاه و بلند است و در زمان برش مشکلات را به دنبال دارد که صرف اقتصادی ندارد. در عین حال در زمان چاپ به ماشین‌های چاپ صدمه وارد می‌کند. چنانچه تولید کننده کاغذ خارجی خریداری کند با اطمینان خاطر بیشتری به تولید می‌پردازد.

تمثال پر تعداد شهدا

المان‌ها نیز سمت و سویی متفاوت گرفته و به نظر می‌رسد پر تعدادتر و متنوع‌تر از سال‌های قبل بکار گرفته شده و به روی جلد دفتر‌ها و یا نوشت افزار‌ها منعکس شده است. تمثال بسیاری از شهدا همانند شهید قاسم سلیمانی، شهید آوینی، مهدی باکری، رئیس جمهور شهید و یا دختر کاپشن صورتی نمود، خاصی را در بین المان‌ها به خود اختصاص داده است. حتی در یکی از غرفه‌ها المان‌هایی از فلسطین و شهیداسماعیل هنیه نیز دیده می‌شد.

مهدی فیروزی مدیر فروش برند «طرفه» نیز در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اقبال جامعه از نمایشگاه «ایران نوشت» گفت: خوشبختانه مردم از نمایشگاه ایران نوشته اقبال بسیاری داشتند خصوصاً در روز‌های تعطیل آخر هفته این بازدید بسیار زیادتر می‌شود که این مهم نشان می‌دهد فرهنگ استفاده از تولیدداخلی توسعه قابل توجهی داشته است.

وی تاکید کرد: توقع مردم سبب شده است تا کیفیت کالا‌هایی تولیدی توسط تولید گنندگان داخلی به سمت و سوی کیفی سای حرکت کند.

فیروزی درباره المان‌های به کار رفته بر روی محصولات تولید شده اظهار کرد: المان‌هایی که ما در محصولات خود به کار بردیم عموماً برگرفته از شخصیت‌ها و کارتون‌های ساخته شده در ایران همانند بچه زرنگ و دختر کاپشن صورتی است در عین حال تمثال و تصاویر شهدا بر روی جلد دفاتر امسال بیشتر به کار رفته و جالب اینکه اقبال مردمی از این نوع دفاتر نیز قابل توجه بوده است. حتی برخی از افراد به دنبال از شهدایی خاص بودند که در بین دفاتر ما می‌توانستند آن‌ها را پیدا کنند.


وی افزود: تولیدکنندگان در نمایشگاه «ایران نوشت» سعی کردند، کمترین قیمت را برای محصولات خود لحاظ کنند تا مصرف کننده بتواند به راحتی خرید کند و در عین حال تولید کننده نیز آخرین محصولات خود را به مصرف کنندگان ارائه کند.

المان‌هایی از جنس ایرانی اسلامی

عروسک‍‌هایی که به تبلیغ محصولات و تولیدات ایرانی اسلامی می‌پردازند با وجود تردد‌های فراوان و حضور پر تعداد جمعیت؛  اقدام به معرفی برخی از المان‌ها کرده و  ارتباط با کودکان سبب شده تا فضایی خاص جهت گرفتن عکس این عروسک ها با نسل جدید را فراهم کند. به نظر می‌رسد این فضا فواید بسیاری دارد، و به ایستگاه‌هایی برای رفع خستگی و کاهش بگو مگو‌های خانواده‌ها و کودکان در هنگام خرید نوشت‌افزار بدل شده اند.

صدا وسیما نیز با تعریف فضای خاص بین دو سرا نمایشگاه تلاش دارد تا به معرفی دستاورد‌های نوشت‌افزار ایرانی اسلامی بپردازد و با چیدن تعداد از این اقلام بر روی میز مجری برنامه، دوربین‌ها  اقدام به ساخت کلیپ‌های کوتاه و تبلیغی برای شبکه‌های کودک می‌کنند و حتی در مواردی با تولید کنندگان نیز گفت‌وگو دارد.

اما در این میان بودند، برند‌ها و المان‌هایی که در ابتدا به دنبال معرفی و تثبیت برند خود در ذهن مخاطبان هستند و فضای نمایشگاه را برای این مهم بهترین می‌دانستند.

حسنی از مجموعه «کمیکا» به عنوان تولید کننده در نمایشگاه «ایران نوشت» در مورد ساخت المان‌ها گفت: از آنجا که قدرت خرید مردم پایین آمده است، حجم خرید نیز کاهش بسیاری داشته و خانواده‌ها با احتیاط‌تر اقدام به خرید نوشت‌افزار ایرانی می‌کنند.

وی درباره نوشت‌افزار ایرانی بیان کرد: وقتی صحبت از صنعت می‌شود چالش‌ها و مشکلات صرفا مختص یک تولید کننده و یا صنف خاصی نمی‌شود و چون عموماً مواد اولیه با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد و قیمت‌های تمام شده خاصی را به خود اختصاص داده‌اند بنابراین فشار قابل توجهی را به تولید کننده وارد می کند. از سوی دیگر برخی از تولید کنندگان با مشکل نوسان ارز روبرو هستند که تاثیر مستقیم بر روی خرید مواد اولیه می‌گذارند.

حسنی مشکلات عرصه تولید وتامین مواد اولیه را مورد رصد قرارداد و تصریح کرد: تامین مواد اولیه و استفاده از تجهیزات به روز و یا ساخت دستگاه‌هایی که تولید، هر یک به تنهایی چالش‌هایی را در مقابل تولید کننده داخلی قرار محسوب می شود و اجازه نمی‌دهد تا صنعت نوشت‌افزار ایرانی بتواند نگاهی جهانی داشته باشد. چنانچه این چالش‌ها‌ مرتفع و یا برنامه‌ریزی راهبردی و قابل اجرا برای آن در دستور کار قرار داده شود، قطعا کسب بازار‌های منطقه و جهانی کاری دشواری نخواهد بود.

وی به تولیدات و محصول شرکت «کمیکا» اشاره و اظهار کرد: این مجموعه تولید کننده ابر قهرمان‌های ایرانی است و اولین مجموعه در نوع خود محسوب می‌شود، که در کشور به دنبال استخراج قهرمانان ایرانی است. تولید کتاب‌های «ایلیا» طی ۴۰ سال بعد از انقلاب به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشته است و کار اصلی ما بردن ابر قهرمان‌ها به دل زندگی بچه‌ها است.

حسنی بیان کرد: هدف از ساخت نوشت‌افزار جانبی تنها معرفی ابر قهرمانان ایرانی بوده و این درگاهی است که می‌توان به واسطه آن ابر قهرمان‌ها را وارد خانه‌های کودکان و نوجوانان ایرانی کرد و با آن ارتباط عمیق‌تری داشته اثرگذاری آن را در سطح زندگی خانواده‌ها به خوبی دید.

قیمت برای مصرف کنندگان همچنان بالا است

مصرف کننده‌ای که پس از خرید از نمایشگاه بر روی سکو مترو حضور پیدا کرده و تلفنی گزارشی از شرایط و قیمت‌های نوشت‌افزار ایرانی را در نمایشگاه «ایران نوشت» را به دوستان خود مخابره می‌کند؛ از بالا بودن قیمت‌ها گله‌مند است. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار بزرگ تهران و بخش نوشت‌افزار بهتراز نمایشگاه نیست.

به نظر می‌رسد چالش قیمت تنها مختص مصرف‌کننده نیست، زیرا تولید کننده نیز از کاهش توان خرید خانواده‌ها مطلع است. گفت‌وگو با تولید کنندگان نشان می‌دهد آن‌ها معتقد هستند برخی از خانواده‌ها توان خرید پایین‌تری دارند پس ترجیح می‌دهند تا کالا‌هایی ارزان‌ترخریداری کنند که بی‌کیفیت‌تر است.

احمد هدایتی تولید کننده مجموعه میز و صندلی‌های آپادانا و از غرفه‌داران نمایشگاه «ایران نوشت» در مورد چالش‌ها و مشکلات حوزه تولید و اقبال مردمی گفت: خوشبختانه برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» در مصلی تهران مزایای بسیار برای مصرف کنندگان داشته است، زیرا استفاده از وسایل حمل و نقل شهری مانند مترو و یا پارکینگ‌های اختصاصی را در دسترس قرار داده است. این اقبال از همان ابتدایی‌ترین ساعت روز پانزدهم شهریور ماه قابل توجه بود.

وی تاکید کرد: تبلیغات خوب سبب شده است تا خانواده‌ها بتوانند از محل ارائه نوشت‌افزار ایرانی به خوبی اطلاع کسب کرده و در آن حضور پیدا کنند.

وی نقدینگی را یکی از مشکلات عمده تولید کنندگان صنعتگران در تصریح کرد: عدم توجه و رسیدگی مسئولان به چالش‌ها و مشکلات صنعتگران سبب شده است تا حضور و وعده‌های برخی از شخصیت‌های نهادی‌های ذی‌ربط تاثیری در سطح امیدواری تولید کنندگان برای افق روشن اقتصادی و تولیدی نداشته باشد. بی‌ثباتی قیمت و کمبود مواد اولیه چالش‌های فراوانی را پیش پای تولید کنندگان قرار داده است.

خانواده‌ها و تولید کننده قربانیان اقتصادی متزلزل

زهرا مداحی مدیر مالی شرکت «آسیاکو» تولید کننده کیف در نمایشگاه «ایران نوشت» در مورد چالش‌های پیش روی تولید کنندگان نوشت‌افزار ایرانی گفت: تهیه مواد اولیه با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز چالش بزرگ، سخت و خطرناک پیش پای تولید کننده قرار داده است. برای خریدن بخشی از توری‌های به کار رفته روی کیف‌ها یک سال و نیم پیش مبلغی حدود ۷۰ هزار تومان برای هرمترهزینه کردیم، اما اکنون همین نوع از توری را با قیمت ۱۷۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم بدین ترتیب هر روز قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند. در حالی که قدرت خرید مصرف کننده با چنین سرعتی حرکت نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر امروز من کالای خودم را (کیف تولید شده) را یک و نیم میلیون می‌فروشم نمی‌دانم آیا در ماه آینده می‌توانم از همین مواد اولیه و با همین قیمت کالا را خریداری کنم و تولید کنم یا خیر دغدغه مصرف کنندگان امروز این است که آیا توان ایستادن در بازار را در ماه‌های آینده دارد یا خیر؟

مداحی به روند افزایش قیمت در سال اشاره و تصریح کرد: تولید کنندگان، خصوصا شرکت ما تنها سالی یک بار می‌تواند ۲۰ درصد قیمت کالا‌های خودرو را افزایش دهد، اما در بازار، قیمت مواد اولیه هر روز افزایش پیدا می‌کند. همین امر سبب شده بسیاری از همکاران ما ورشکست شوند و نامی از برند‌های معتبر آنان دیگر در بازار نباشد.

وی علت حضور بسیاری از همکاران خود در نمایشگاه «ایران نوشت» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: بسیاری از تولید کنندگان حاضر در نمایشگاه ایران نوشت صرفاً برای نقد کردن سرمایه‌های خود به این نمایشگاه آمدند و ممکن است، تا ۶ ماه دیگر ورشکست شده و از دور فعالیت خارج شوند، زیرا چک‌های آنان برگشت می‌خورد و این عامل اصلی کنارگیری بسیاری از واحده‌های تولیدی از چرخه فعالیت است. متاسفانه نساجی‌های موفق در کشور نداریم و در عین حال مصرف کننده نیز با اوضاع امروز نمی‌تواند روی پای خود بایستد بنابراین روز به روز ضعیف‌تر می‌شویم.



این تولید کننده کیف به دلیل حضورش در نمایشگاه «ایران نوشت» پرداخت و افزود: هدف ما معرفی برند است. در عین حال چنانچه تبلیغات مناسب از نمایشگاه در سراسر شهر شکل بگیرد و مکان مناسبی را برای تولید وعرضه محصولات تولید کنندگان در نظر بگیرند فضا بسیار بهتر خواهد شد. هم اکنون گرمای هوا در فضای نمایشگاه علاوه بر اینکه مصرف کنندگان را آزار می‌دهد تولید کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است.

مداحی حمایت مسئولان از تولید را مهم خواند و تاکید کرد: اگر ارز دولتی به تولید کننده داده شد، باید بر عملکرد تولید کنندگان نظارت شود که به چه صورت خرید‌ها انجام شده این بهترین حمایت از تولید خواهد بود.
وی اضهار کرد: متاسفانه خانواده‌هایی که دارای فرزندان زیاد هستند توان خرید بالایی ندارند واین مهم بر خلاف منافع کشور است بنابراین ترجیح می‌دهند تا از کالا‌های بی‌کیفیت خریداری کنند و این یعنی استفاده از برند‌های خارجی و در نهایت ورشکستگی تولید کنندگان ایرانی پس در نظر گرفتن برنامه‌های خاص ویژه برای حمایت تولید کنندگان امر بسیار ضروری است.

در حالی که تولید کننده تاکید دارد، تلاش می‌کند تا کالا‌های تولید شده را با کمترین قیمت به مصرف کنندگان ارائه دهد و در عین حال روزگار بگذرانه تا شاید زمانی بتواند با تولید کنندگان چینی نوشت‌افزار به مقابله برخیزد. این حکایتی تلخ، اما تامل برانگیز که توجه مسئولان را بیش از هر زمان دیگر طلب می‌کند.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *