صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وزیر پیشنهادی علوم: گفتمان ۴ ساله وزارت علوم، گفتمان مسئولیت اجتماعی خواهد بود

۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳:۵۸
کد خبر: ۴۷۸۹۲۱۹
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی خواهد بود و در ۴ سال آینده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی خود را برعهده خواهند گرفت.

خبرگزاری میزان - حسین سیمایی صراف در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: سخنان خود را با قدرشناسی آغاز می‌کنم، قدرشناسی از تمام وزیران ادوار آموزش عالی از ابتدا تاکنون که امیدوارم میراث دار امینی برای زحمات و خدمات آنان باشم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نمایندگان با جدیت پیگیر مسائل کشور و حوزه‌های انتخابیه بوده و چالش‌های حوزه آموزش عالی را شناسایی کرده اند و خوشبختانه راه‌های قانونی و حقوقی مناسبی برای برخی از این چالش‌ها طراحی کرده اند که نمونه آن‌ها قانون برنامه هفتم توسعه بود که منابع و راهکار‌های مناسبی را برای رشد و بالندگی دانشگاه فراهم کرده است.

وی افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان به خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ منابع مالی در اختیار می‌گذارد، همچنین قانون جهش تولید مسکن راهکار مناسبی را برای تعیین مسکن دانشگاهیان فراهم نموده است البته در اجرا ظاهرا به برخی ابهامات برخورد کرد که ما نتوانستیم با تفسر حقوقی ابهامات مورد بحث را برطرف کنیم بنابراین از مجلس استفسار خواهیم کرد تا مشکل حل شود.

سیمایی صراف بیان داشت: برای بخش فرهنگی برای اولین بار بودجه مناسبی در نظر گرفته شده است که این بودجه به نحو مطلوب اختصاص داده شده است. بنده مفتخرم که فرزند نهاد علم بوده و تحصیل مستمر در دو نهاد علمی بودم و از اساتید علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور و حوزه‌های علمیه استفاده کرده و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه کسب فیض کرده ام.

وی ادامه داد: در تمام کمیسیون‌های مجلس اعلام داشتم که گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است که در ۴ سال آینده پژوهشگاه ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز دانشگاهی بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را برعهده خواهند گرفت. دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهد بود و نسبت به نیاز‌ها و مسائل حساس کشور توجه جدی صورت خواهد گرفت البته پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی دانش وران و دانشجویان را به رسمیت بشماریم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: احترام به کسانی که در خدمت علم هستند باید صورت گیرد، نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و کرامت دانشگاهیان سازگار نیست. وضعیت استاد و دانشجو اقتضا می‌کند که استدلال، آزادی پرسش گری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم. البته برخی از مشکلات که در کمیسیون‌های مجلس بیان شد را بی توجه نخواهیم بود، اما لازم است که این چالش‌ها شناسایی و کارشناسی شود.

وی افزود: پیوند مناسبی میان تقاضا و عرضه در آموزش عالی وجود ندارد، همچنین انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی با دستگاه‌های بهره بردار مشاهده نمی‌شود، از طرفی در حوزه مهارت ضعیف هستیم و با مدرک، بی مهارت به جامعه تحویل می‌دهیم لذا بازار، خریدار فارغ التحصیلان ما نیست. همچنین کثرت مهاجرت دانش آموختگان قصه پر غصه‌ای است که ما هزینه می‌کنیم، اما دیگران نفع آن را می‌برند.

سیمایی صراف اظهار داشت: وای به روزی که فقر منابع انسانی از فقر منابع اقتصادی پیشی بگیرد در حالی که منشا قدرت نرم و قدرت سخت متکی به منابع انسانی است. چالش دیگر نیز اقبال نسبت به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش محسوسی مواجه است. در حوزه علوم تجربی ۶۵۰ هزار نفر تقریبا داوطلب داریم در حالی که حوزه علوم پایه و علوم انسانی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر داوطلب هستند و با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی و علوم پایه زیربنای توسعه می‌باشند باید توجه جدی به این مسئله شود.

تکمیل میشود/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *