صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«بوردرلندز» بدترین فیلم سال؛ هالیوود در ارائه آثار ضد مخاطب به درجه استادی رسید

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶:۰۱
کد خبر: ۴۷۸۸۱۰۷
هرچه قدر هالیوود بیشتر به ساختن فیلم‌های اکشن فمینیستی اصرار کند، مخاطبان کمتری به دیدن این قبیل از آثار می‌روند.

خبرگزاری میزان - همانطور که پیش‌بینی می‌شد، «سرزمین‌های مرزی» یا «بوردرلندز» Borderlands، در گیشه شکست خورد؛ اما کمتر کسی می‌پنداشت که این فیلم، زیر ۱۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی بفروشد. این شاهکار در بیش از ۳ هزار سالن سینما از جمله سالن‌های حرفه‌ای آیمکس به نمایش درآمده است. بودجه این فیلم در حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده و برخی از رسانه‌های هالیوودی در گزارشات خود اعلام کرده‌اند که تنها ۳۰ میلیون دلار برای کمپین تبلیغاتی این اثر، در نظر گرفته شده است.

«بوردرلندز» از روی سری بازی رایانه‌ای به همین نام اقتباس شده و هواداران خاص خود را دارد. بنابراین سوژه این اثر، ناشناخته و نیست و حداقل در یک مدیوم دیگر، با استقبال مخاطبان همراه شده است.

دلایل شکست «بوردرلندز» در گیشه

  1. سیاست‌های woke در هالیوود. انگار هنوز به هالیوود ثابت نشده است که اغلب مردان، خریدار سیاست‌های فمینیستی و چپ‌گرایانه نیستند. هیچ نمونه موفقی در چند سال اخیر در این نوع از آثار دیده نشده است.
  2. بازیگران فیلم. چه کسی از عوامل تصمیم‌گیرنده در این اثر می‌پنداشت که افزودن بازیگری نظیر جیمی لی کرتیس، به فیلمی که مشتری آن اغلب مردها هستند، فکر خوبی بود؟ این بازیگر علاوه بر گرفتن مواضع تند سیاسی، فرزندان خود را بدون جنسیت بزرگ می‌کند. کیت بلانشت، دیگر بازیگر این فیلم نیز در نقشی ظاهر شده است که در نسخه بازی، این کاراکتر بیست و چند سال جوان‌تر است. کوین هارت علی‌رغم بیش از ۲۰۰ میلیون فالوور در شبکه‌های اجتماعی، آن قلابی نیست که متولیان اثر فکر می‌کردند تا بتواند مخاطبان را به سینما بکشاند.
  3. فیلمنامه. این فیلم، شایسته نام «فیلمنامه» هم نیست. باید گفت که متن دیالوگ‌ها به‌قدری ضعیف است که حتی رسانه‌های هالیوودی هم نمی‌توانند به یاری فیلمی با بازی جیمی لی کرتیس و کیت بلانشت بیایند. این اثر اکنون امتیاز ۱۰ درصد از منتقدان را در وب‌سایت راتن تومیتوز گرفته است. عموماً راتن تومیتوز جلوی review bomb شدن آثار فمینیستی * را می‌گیرد.

کمپانی لاینزگیت سازنده این اثر، هر چن سال یکبار، چنین فاجعه‌هایی را روانه سینما می‌کند؛ البته تمامی رسانه‌های هالیوودی در گزارش باکس آفیس تاکید داشتند که «بوردرلندز» در دوران مدیریت فعلی ساخته نشده است. لاینزگیت، فیلم «خدایان مصر» Gods of Egypt را در حالی در سال ۲۰۱۶ عرضه کرد که این اثر، با بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، اما در نهایت فقط ۱۵۰ میلیون دلا مجموع فروش جهانی داشت.

این کمپانی در سال ۲۰۲۱، شکست سخت‌تری را با» آشوب متحرک» Chaos Walking تجربه کرد. فیلمی که با بودجه ۱۲۵ میلیون دلار ساخته شده بود، حتی به اندازه یک چهارم از بودجه اولیه خود نفروخت و در پایان ضرری دویست میلیون دلاری روی دست متولیان گذاشت.

با توجه به اینکه ۲۵ درصد از ۳۲۰۰ سالن اکران «بوردرلندز»، به سالن‌های آیمکس و صندلی متحرک اختصاص یافته است، دست‌اندرکاران فیلم هیچ بهانه برای شکست فیلم خود ندارند. اما رسانه‌های هالیوودی طبق معمول چنین آثاری، به سراغ هر علتی غیر مشکل اصلی می‌روند.

عادت سینماروهای مرد و با سینماروهای زن متفاوت است؛ مردان اگر از بخواهند فیلمی را ببینند، بلیط آن‌را دو ماه قبل از اکران، پیش خرید می‌کنند. اکثر بلیط‌های اکران هفته اول برای فیلم بسیار پرفروش «ددپول و ولورین»، پیش فروش شده بود. اما ۶۰ درصد از بلیط‌های فیلم «با ما به پایان می‌رسد» It Ends With Us را زنان در گیت‌های فروش سالن‌ها در همان روز مراجعه خریدند. این مسئله نشان می‌دهد که مردها، پیش از اینکه نظرات منتقدان درباره فیلمنامه ضعیف «بوردرلندز» بیرون بیاید، هیچ تمایلی به دیدن این اثر نداشتند.

مخاطبان امروزی، فریب کمپین‌های تبلیغاتی محصولات هالیوود را نمی‌خورند و مسائل دیگری نظیر تیم بازیگران و دست‌اندرکاران، تیزر و مصاحبه‌های عوامل فیلم، معیار بهتری است؛ افراد با قضاوت روی این سه معیار، تصمیم می‌گیرند که آیا یک فیلم ارزش دیده شدن در سالن سینماها را دارد یا خیر.

 با این حال و علی‌رغم تم فمینیستی «بوردرلندز»، ۶۶ درصد از کسانی که به تماشای این فیلم رفتند، مرد بودند. جالب است که زنان به دیدن محصولاتی اکشنی که قهرمان زن دارد، نمی‌روند. اما هالیوود اصرار دارد که باید جنسیت و نژاد قهرمانان آثار اکشن، عوض شود.

نفری در توییتر درباره «بوردرلندز» نوشته بود: «بلیط این فیلم را در ماشینم جا گذاشته بودم و یک نفر دیگر شیشه ماشینم را شکست تا بلیط‌های خودشو رو هم بگذاره کنار بلیط من.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *