خبرگزاری میزان - همانطور که پیشبینی میشد، «سرزمینهای مرزی» یا «بوردرلندز» Borderlands، در گیشه شکست خورد؛ اما کمتر کسی میپنداشت که این فیلم، زیر ۱۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی بفروشد. این شاهکار در بیش از ۳ هزار سالن سینما از جمله سالنهای حرفهای آیمکس به نمایش درآمده است. بودجه این فیلم در حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده و برخی از رسانههای هالیوودی در گزارشات خود اعلام کردهاند که تنها ۳۰ میلیون دلار برای کمپین تبلیغاتی این اثر، در نظر گرفته شده است.
«بوردرلندز» از روی سری بازی رایانهای به همین نام اقتباس شده و هواداران خاص خود را دارد. بنابراین سوژه این اثر، ناشناخته و نیست و حداقل در یک مدیوم دیگر، با استقبال مخاطبان همراه شده است.
کمپانی لاینزگیت سازنده این اثر، هر چن سال یکبار، چنین فاجعههایی را روانه سینما میکند؛ البته تمامی رسانههای هالیوودی در گزارش باکس آفیس تاکید داشتند که «بوردرلندز» در دوران مدیریت فعلی ساخته نشده است. لاینزگیت، فیلم «خدایان مصر» Gods of Egypt را در حالی در سال ۲۰۱۶ عرضه کرد که این اثر، با بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، اما در نهایت فقط ۱۵۰ میلیون دلا مجموع فروش جهانی داشت.
این کمپانی در سال ۲۰۲۱، شکست سختتری را با» آشوب متحرک» Chaos Walking تجربه کرد. فیلمی که با بودجه ۱۲۵ میلیون دلار ساخته شده بود، حتی به اندازه یک چهارم از بودجه اولیه خود نفروخت و در پایان ضرری دویست میلیون دلاری روی دست متولیان گذاشت.
با توجه به اینکه ۲۵ درصد از ۳۲۰۰ سالن اکران «بوردرلندز»، به سالنهای آیمکس و صندلی متحرک اختصاص یافته است، دستاندرکاران فیلم هیچ بهانه برای شکست فیلم خود ندارند. اما رسانههای هالیوودی طبق معمول چنین آثاری، به سراغ هر علتی غیر مشکل اصلی میروند.
عادت سینماروهای مرد و با سینماروهای زن متفاوت است؛ مردان اگر از بخواهند فیلمی را ببینند، بلیط آنرا دو ماه قبل از اکران، پیش خرید میکنند. اکثر بلیطهای اکران هفته اول برای فیلم بسیار پرفروش «ددپول و ولورین»، پیش فروش شده بود. اما ۶۰ درصد از بلیطهای فیلم «با ما به پایان میرسد» It Ends With Us را زنان در گیتهای فروش سالنها در همان روز مراجعه خریدند. این مسئله نشان میدهد که مردها، پیش از اینکه نظرات منتقدان درباره فیلمنامه ضعیف «بوردرلندز» بیرون بیاید، هیچ تمایلی به دیدن این اثر نداشتند.
مخاطبان امروزی، فریب کمپینهای تبلیغاتی محصولات هالیوود را نمیخورند و مسائل دیگری نظیر تیم بازیگران و دستاندرکاران، تیزر و مصاحبههای عوامل فیلم، معیار بهتری است؛ افراد با قضاوت روی این سه معیار، تصمیم میگیرند که آیا یک فیلم ارزش دیده شدن در سالن سینماها را دارد یا خیر.
با این حال و علیرغم تم فمینیستی «بوردرلندز»، ۶۶ درصد از کسانی که به تماشای این فیلم رفتند، مرد بودند. جالب است که زنان به دیدن محصولاتی اکشنی که قهرمان زن دارد، نمیروند. اما هالیوود اصرار دارد که باید جنسیت و نژاد قهرمانان آثار اکشن، عوض شود.
نفری در توییتر درباره «بوردرلندز» نوشته بود: «بلیط این فیلم را در ماشینم جا گذاشته بودم و یک نفر دیگر شیشه ماشینم را شکست تا بلیطهای خودشو رو هم بگذاره کنار بلیط من.»
انتهای پیام/