صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

موانع آزادشدن واردات خودرو؛ منشا تامین ارز مبهم است

۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲:۰۱
کد خبر: ۴۷۸۳۹۷۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده درحالی ابلاغ شد که هنوز منشا تامین ارز آن مشخص نیست؛ به گفته برخی از کارشناسان در صورت واردات خودرو با ارز خانگی این موضوع تاثیر به‌سزایی در قیمت ارز خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - چهارشنبه هفته پیش علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت از آزاد شدن واردات خودرو مشروط به دارا بودن استاندارد‌های روز برای همه ایرانیان خبر داد و گفت که این مصوبه در ادامه برنامه دولت در مورد شکستن انحصار در صنعت خودرو بوده است.

به گفته سخنگوی دولت هم‌زمان واردات خودرو که پیش از دولت سیزدهم در کشور ممنوع بود به تدریج آزاد شد و خودرو‌های هیبریدی، خودرو‌های برقی، واردات خودرو‌های نو و سپس خودرو‌های کارکرده در حوزه حمل و نقل عمومی آزاد شد.

بر اساس آیین‌نامه ابلاغی دولت سیزدهم اشخاص حقوقی، همچون شرکت‌ها با ثبت سفارش و اشخاص حقیقی همچون مردم می‌توانند با ثبت آماری خودرو‌های با سن ۳ تا ۵ سال  «۲۰۱۹ -۲۰۲۱» را بدون نیاز به کارت بازرگانی وارد کنند.

یکی از نکات مهم آیین‌نامه واردات خودر‌های کارکرده این است که تا ۵ سال، حق واگذاری و فروش خودرو‌ها وجود ندارد.

نکته دیگرحجم موتور خودروهاست که باید زیر ۲ هزار ۵۰۰ سی‌سی باشد، اما سقف قیمتی برای آن تعیین نشده است.

همچنین واردات خودرو‌های با فرمان راست، ممنوع است وخودرو‌هایی امکان واردات دارند که خدمات پس از فروش دارند و باید شرکتی در داخل، خدمات آن را برعهده گیرد.

تاثیر واردات خودرو‌های کارکرده بر قیمت دلار

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با میزان درباره واردات خودرو‌های کارکرده، اظهار کرد: این آیین‌نامه قبلا هم ابلاغ شد، اما به مرحله اجرا نرسیده بود و به نظر می‌رسد در آخرین روز‌های دولت چنین اخباری بیشتر برای کاهش قیمت خودرو مطرح شده است.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه منشا تامین ارز واردات خودرو‌های کارکرده مشخص نیست، عنوان کرد: در برخی موارد گفته می‌شود که از ارز خانگی می‌شود استفاده کرد و در برخی موارد می‌گویند باید برای واردات خودرو‌های کارکرده از ارز حاصل از صادرات استفاده شود که باید دراین زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی افزود: باتوجه به محدودیت‌ها برای واردات خودرو‌های خارجی، انباشت تقاضا در این زمینه وجود دارد و قطعا به دلیل تقاضای بالا در بازار ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده قطعا این موضوع در قیمت دلار نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

صدرایی معتقد است در اقتصاد سیاسی و رفتاری ایران هیچ‌وقت دولت فضایی را برای واردات خودرو‌های کارکرده یا نو خارجی ایجاد نکرده تا بتوانند در درازمدت با خودرو‌های تولیدداخل در زمینه قیمت رقابت کنند؛ لذا این آیین‌نامه نیز ممکن است با موانعی روبه‌رو شود تا تقاضای بالای خودرو‌های خارجی کنترل شود.

کارشناس بازار خودرو گفت: هر دولتی در ابتدا توان این را ندارد که صنعت خودرو را به چالش بکشاند وبه نظر می‌رسد تمرکز بیشتر دولت جدید نیز واردات خودرو نو باشد.

وی در توضیح تاثیر اجرای واردات خودرو‌های کارکرده بر بازار داخلی، اظهار کرد: بستگی دارد که چه تعداد خودرو با چه عوارض و قیمت تمام‌شده‌ای به بازارعرضه شود؛ اگر خودرو‌ها به‌صورت انبوه وارد شود و مکانیزمی وجود داشته باشد که سلامت خودرو‌ها چک شود و عوارض و قیمت آن‌ها معقول باشد قطعا در بازار خودرو‌های داخل تاثیرگذار است.

صدرایی تصریح کرد: اگر واردات محدود باشد و واردکننده به همین بهانه حاشیه سود بالایی دریافت کند تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *