رئیس مرکز پژوهشهای مجلس: جهش تولید در گرو راهبردهای تحولی است
خبرگزاری میزان - به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: این نامگذاری زمینهای برای توجه مجدد به اهمیت مقوله مردمی شدن و بازطراحی ساختارها و نهادهای حکمرانی در کشور در موضوع مهم تولید و ابعاد آن را ایجاد کرده است، مرکز پژوهشهای مجلس هم در همین راستا گزارشی را با عنوان درآمدی بر منشور حکمرانی مردمی در جهش تولید، تهیه و منتشر کرده است.
وی با اشاره به این گزارش و با تأکید بر اینکه تحقق جهش تولید نیازمند تحول در الگوی حکمرانی و حرکت بهسمت مردمیسازی و مشارکتی شدن حکمرانی است، گفت: جنبه کاملتر تعامل بین حکومت با مردم و بخش خصوصی در قالب مفهوم حکمرانی هیبریدی مطرح میشود که علاوه بر یکپارچگی بر مفهوم همکاری بین این بخشها تأکید دارد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامهداد: حکمرانی مردمی در تلفیقی از تعاملات بین سه رکن اصلی حکومت یا دولت، بخش خصوصی یا همان بازار و جامعه یا مردم شکل میگیرد که الزامات و بایستههایی تعیینشده، وضعیت مطلوب تعاملات بین این ارکان را شکل میدهد
وی با بیان اینکه تعاملات بین سه رکن اصلی حکمرانی، در بستری از مبانی، دلالتهای بنیادین و ارزشهای مشخص شکل میگیرد، افزود: بر همین اساس، عناصر بنیادین حکمرانی مؤثر در جهش تولید در لایه مردم شامل وحدت و وفاق ملی، همآفرینی و مشارکت درنظر گرفتهمیشود
نگاهداری ادامهداد: این عناصر در بخش خصوصی شامل مسئولیت اجتماعی و همکاری و در لایه دولت و حکومت شامل خلق اعتماد، عزم واقعی و جمعی، امیدآفرینی، عدالتگرایی و پاسخگویی تعریف میشود.
وی با بیان اینکه تحلیل الزامات جهش تولید با مشارکتهای مردمی از رهیافت خط مشیگذاری عمومی نیز قابل تبیین است، گفت: این الزامات شامل شناخت مردمی از مسائل جهش تولید، تدوین دستورکارهای مردمی در جهش تولید، اجرا و راهبردی مردمی جهش تولید و در نهایت نظارت و ارزشیابی مشارکتی مردم در مقوله جهش تولید بهصورت چرخهای مستمر میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، تصریحکرد: براساس رهیافت تلفیقی منتخب در حکمرانی، تحول حکمرانی در حوزه جهش تولید در قالب محورهای اصول کلی و الزامات مبنایی، اصلاح نظام کلان سیاستگذاری و برنامهریزی، قانونگذاری و تنظیمگری، تحول ساختاری، تسهیلگری و حمایت، تقویت شبکه بازیگران اجتماعی مردمپایه و گفتمانسازی و فرهنگسازی در تعامل مستمر بین سه بخش حکومت، بازار و مردم استخراج شدهاست.
وی شرط تحقق حکمرانی مردمی در جهش تولید را در گرو راهبردهای تحولی در محورهای مختلف دانست و گفت: تفاهم و عزم جمعی بین حکمرانان در مردمیسازی حکمرانی در جهش تولید، تقویت وحدت و و فاق ملی در آحاد گرایشهای متنوع اجتماعی و سیاسی با تمرکز بر مقوله جهش تولید، عدالتگرایی در تخصیص منابع و مقابله با ساختارهای شکلدهنده به فساد، تبعیض و ویژهخواری در عرصه تولید، ضرورت امیدآفرینی و افزایش مؤلفههای اعتماد بین شهروندان و حاکمیت در مقوله تولید و تقویت نظام پاسخگویی عمومی و گزارش عملکرد مستمر دستگاههای حاکمیتی و دولتی در پیشبرد جهش تولید در کشور بهعنوان اصول کلی و الزامات مبنایی در حکمرانی مردمی و جهش تولید شناخته میشود.
نگاهداری با بیان اینکه نظام کلان سیاستگذاری و برنامهریزی برای تحول در حکمرانی در جهش تولید باید اصلاح شود، گفت: این اصلاحات باید در زمینه پیگیری و عملیاتیسازی ظرفیتهای برنامه هفتم توسعه در جهت مرد میسازی جهش تولید، اصلاح نظام برنامهریزی و قانونگذاری کشور در حوزه تولید معطوف به آمایش سرزمینی جهش تولید، سیاستگذاری اقتصادی معطوف به ایجاد ثبات در اقتصاد کلان کشور و تدوین استراتژی و نقشه راه تولیدی و صنعتی مردمپایه با تأکید برگزار از تولیدات منبعمحور به تولیدات ساختمحور برنامهریزی شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشنهادات گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در زمینه قانونگذاری و تنظیم گری برای تحول در حکمرانی و در مسیر جهش تولید مطرح کرد و گفت: راهبردهایی مانند انسجامبخشی سیاستی و هماهنگسازی نهادی جهش تولید، ضرورت تنقیح و ساماندهی قوانین و مقررات متکثر، متداخل و دستوپاگیر در حوزه جهش تولید، جامعنگری در نظام تنظیمگری جهش تولید با ایجاد توازن بین حمایت از تولیدکننده و حمایت از مصرفکننده، طراحی قوانین جدید و پیگیری و نظارت بر تحقق قوانین مؤثر مرتبط با مشارکتی شدن جهش تولید در مجلس شورای اسلامی و نظارت مستمر بر حسن اجرای برنامهها و قوانین مرتبط با جهش تولید در کشور در این زمینه درنظر گرفته شود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس همچنین با اشاره به لزوم توجه بهضرورت تحول ساختاری در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، گفت: از ملزومات این تحول ساختاری، اصلاح ساختار بانکداری در کشور و با تأکید بر حرکت بهسوی بانکداری اجتماعی است. همچنین لازم است که فرایندهای عملیاتی سازی بودجه ۱۴۰۳ در حوزه ظرفیتهای مشارکتی و مردمی در جهش تولید، اصلاح شود.
وی دیگر زمینههای تحول ساختاری لازم برای تحول در حکمرانی مردمی را تقویت قدرت و تخصیص اختیار به ساختارهای حکمرانی محلی و مرتبط با تولید معرفی کرد و ادامهداد: همچنین در این زمینه راهکارهایی مانند ساماندهی و اصلاح ساختاری نهادهای شبه دولتی در نظام تولیدی کشور، ارتقای سازوکارهای بهره وری در نظام تولیدی کشور و اصلاح نظام مالیاتی معطوف به تولید و بهبود فضای کسب و کار با کاهش جذابیت فعالیتهای سفتهبازانه باید مدنظر قرار گیرد.
نگاهداری بهضرورت تحول در نظام تأمین مالی جمعی در مشارکت عمومی و خصوصی در پروژههای زیرساختی و طرحهای عمرانی نیمه تمام بهعنوان یکی از راهبردهای تحول در حکمرانی اشاره کرد و افزود: تحولبخشی ساختاری به ظرفیتهای نهادی علم، فناوری و نوآوری در کشور بهسوی جهش تولید، اصلاح فرایندی و ساختاری فرایندهای خصوصیسازی بهسوی مردمی سازی واقعی، اصلاح نظام سرمایهگذاریهای عمومی معطوف به تولید با تأکید بر ظرفیت مشارکتهای مردمی، هدایت سرمایهگذاری خارجی در جهت کسب نقش رهبری در زنجیرههای ارزش منطقهای ساختمحور، اصلاح ساختاری و کارکردی بنیادها و نهادهای حاکمیتی با تأکید بر شبکهسازی، رهبری و شتابدهی مشارکتهای مردمی و پیگیری مجدانه و اولویتگذاری سیاستی در مبارزه با قاچاق در راستای تقویت حمایت از تولید ملی از دیگر مواردی است که برای تحول در حکمرانی در جهش تولید باید مورد توجه باشد.
وی در ادامه راهبردهای پیشنهادی ناظر به تسهیل گری و حمایت از تولید مردمی را مطرح کرد و گفت: این راهبردها میتواند بهصورت ارائه تسهیل رویهها و سازوکارهای اقتصادی و صنعتی پشتیبان در مقوله جهش تولید، سیاستگذاری، نظارت بر حسناجرا و تسهیل رویههای فضایی و حقوقی در مسیر جهش تولید، تسهیل تعاملات بین المللی و خارجی در راستای ظرفیت سازی بین المللی جهش تولید و توسعه سازوکارهای زیرساختی دولت الکترونیک و فناوریهای دیجیتال در جهش تولید مدنظر قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تقویت شبکه بازیگران اجتماعی مردمپایه را از دیگر راهبردهای مهم در تحول در حکمرانی دانست و گفت: این راهبردهای را میتوان بهصورت ایجاد حلقههای میانی مردمی، تقویت تشکلهای اجتماعی و گروههای مردمی، تقویت تعاونیها در نظام اقتصادی کشور و حمایت از بنگاههای کوچک و خانوادهمحور دنبال کرد.
وی همچنین پیشنهادات راهبردی برای گفتمان سازی و فرهنگ سازی برای تحول در حکمرانی برای جهش تولید را مطرح کرد و به مواردی نظیر بسیج ظرفیتهای تبلیغی، ترویجی، رسانهای کشور در حوزه جهش تولید، بسیج نظام آموزشی کشور با محوریت فرهنگسازی تولید و مهارتآموزی و تجربهنگاری و تبیین مستمر دستاوردهای مردمی سازی جهش تولید در کشور و آثار آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی اشاره کرد.
انتهای پیام/