آموزش در سال گذشته وضعیت مناسبی نداشت/ افت نمرات امتحانات نهایی و افزایش خصوصیسازی در آموزشوپرورش اخبار ناخوشایندی بود
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس مسائل آموزشی در گفتوگو با خبرگزاری میزان به نکاتی در مورد وضعیت آموزشی در سالی که گذشت، پرداخت و گفت: اگر تحلیل ما بر اساس خبرهایی که از مسئولان میشنویم و همچنین رخدادهای آموزشی سال گذشته باشد، وضعیت آموزش چندان وضعیت مناسبی نداشته است. یکی از خبرهایی که سال گذشته داشتیم افت شدید معدل نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم بود و خبر ناخوشایند دیگر این بود که خصوصیسازی در آموزش و پرورش در حال افزایش است.
وی ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است و یک نهاد اجتماعی با دیگر بخشهای اجتماعی و اجرایی تبادل دارد، ادامه داد: در وضعیت کلی میتوان گفت بخشی از گرفتاریهای آموزش و پرورش درون سازمانی و بخشی دیگر برون سازمانی است و تا زمانی که بخشهای درون سازمانی و بخشهای برون سازمانی هماهنگی لازم را با یکدیگر نداشته باشند و این مسئله را نپذیرند که وضعیت آموزشی بحرانی است و نیاز به کمک جدی دارد، اتفاق خاصی رخ نمیدهد.
این کارشناس مسائل آموزشی، افزود: هنگامی که این مسئله پذیرفته شد لازم است و تعدادی از افراد متخصص را چه از درون ساختار و چه بیرون از آن را دعوت کنند و با مشورت هم یک چهارچوب پژوهشی را برای پیدا کردن مشکلهای آموزشی کشور تشکیل دهند، ابتدا میتوان مشکلهای جزئی را با تغییر دیدگاه و تغییر یکسری از افراد و همچنین همکاری ذینفعان آموزش نظیر مسئولان مدارس، معلمان، والدین و نهادهای مدنی فعال در این زمینه حل کرد، این نهادها باید دست به دست هم دهند و برای حل مشکلهای جزئی که میتوان آنها را در کوتاهمدت و میانمدت حل کرد، قدم بردارند و پس از آن میتوان مشکلاتی را که قابلیت حل شدن در درازمدت را دارند با برنامهریزی، تعیین چارچوبها و پژوهشهای گسترده پیدا و تا حد ممکن رفع کرد.
نیک نژاد، بیان کرد: به طور کلی هر سال این مسائل مطرح میشود، اما به جای عملگرایی بیشتر به مسائل حاشیهای توجه میشود به مسائل بنیادی نظیر افت آموزشی، گریزان بودن دانشآموزان از آموزش و وضعیت معیشتی معلمان کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
انتهای پیام/