صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حقوق بشر؛ قربانی بزرگ سیاست‌های دولت آلمان در ۲۰۲۳

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳:۰۷
کد خبر: ۴۷۶۰۲۴۱
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
دولت آلمان در سال ۲۰۲۳ به شکل گسترده حقوق بشر را در عرصه‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف نقض کرد.

خبرگزاری میزان – دیده‌بان حقوق بشر از سال ۱۹۹۰، گزارش‌های سالانه‌ای را درباره موارد نقض حقوق بشر در بیش ۱۰۰ کشور جهان منتشر کرده است و این روند همچنان ادامه دارد؛ گزارش‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف در سال ۲۰۲۳ از سوی دیده‌بان حقوق بشر برای سی‌وچهارمین سال تهیه و منتشر شده است.

کارنامه حقوق بشری آلمان نشان می‎دهد که این کشور در سال ۲۰۲۳ شاهد طیف گسترده‌ای از اقدام‌های ناقض حقوق بشری بوده است؛ مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در آلمان در سال ۲۰۲۳ براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر عبارتند از:

جولان تبعیض و نژادپرستی

در ژانویه ۲۰۲۳ (دی/ بهمن ۱۴۰۱) گزارشی درباره چگونگی مبارزه آلمان با نژادپرستی منتشر شد که نشان می‌داد چگونه حملات نژادپرستانه و نابرابری‌های ساختاری نژادی همچنان بر زندگی روزمره مردم در این کشور از جمله در حوزه‌های آموزش، مسکن، اشتغال، سلامت، ... تاثیر منفی می‌گذارد.

تظاهرات راست‌گرا‌های افراطی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ در آلمان سه برابر نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بود؛ بسیاری از اقدام‌ها دارای مضامین ضد مهاجرتی بودند.

رشد جنایت‌های ناشی از نفرت

رشد چشمگیر راست افراطی در آلمان یکی از عوامل تشدیدکننده جنایت‌های نفرت‌محور در این کشور در سال ۲۰۲۳ بود.

جنایت‌های نفرت‌محور در آلمان در سال گذشته به شکل ویژه‌ای مسلمانان، مهاجران، سینتی‌ها و روما‌ها را هدف قرار داد.

گزارش نهایی شورای کارشناسان مستقل در مورد تنفر ضد مسلمانان، بر اساس سه سال نظارت، به این نتیجه رسید که نفرت ضد مسلمانان در آلمان گسترده است و مسلمانانی که آشکارا قابل شناسایی هستند، مانند زنان یا دخترانی که روسری به سر دارند، به شکل ویژه تحت تاثیر نژادپرستی ضد مسلمانان در زندگی روزمره، به‌ویژه در مدرسه، محل کار، و آنلاین قرار گرفته‌اند.

بی‌توجهی به تعهدات بین‌المللی

آلمان در سال ۲۰۲۳ در پیگیری روند غرامت دوجانبه برای رسیدگی به جنایت استعماری که در سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ در کشور آفریقایی نامیبیا مرتکب شد، به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرد.

هفت گزارشگر ویژه سازمان ملل در ماه فوریه (بهمن. اسفند)، نگرانی شدید خود را در مورد شکست آلمان در اجرای تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر ابراز کردند؛ این تعهدات شامل مشارکت معنادار در پرداخت غرامت با احترام و رسیدگی به تاثیر‌های مداوم جنایت‌های ارتکابی آلمان در نامیبیا بود.

این کشور در سال ۲۰۲۳ در حالی تلاش کرد تا خود را به‌عنوان یک کشور متعهد به اصول حقوق بشری در عرصه بین‌المللی نشان دهد که موضع‌گیری‌هایش در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، با انتقاد‌های گسترده‌ای مواجه شد.

تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی

آلمان به موازات دیگر همتایان اروپایی خود در سال ۲۰۲۳ اقدام به تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی خود کرد؛ البته استاندارد‌های دوگانه آلمان در این زمینه سبب تحمیل فشار بر برخی از مهاجران شد، در حالی که مهاجران اوکراینی تحت حمایت ویژه دولت آلمان قرار گرفتند.

دولت آلمان در حالی سیاست استنثنایی خود را برای حمایت از پناهجویان اوکراینی تمدید کرد که پناهجویان و مهاجران دیگر هفته‌ها و ماه‌ها به دلیل پر بودن ظرفیت مراکز پذیرش ناچار به خوابیدن در خیابان‌ها شدند.

برخلاف ادعا‌های دولت آلمان در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱/ فروردین ۱۴۰۲) درباره از سرگیری برنامه ویژه انتقال هزار پناهجوی افغانستانی، تاکنون حتی یک افغانستانی نیز از این برنامه بهره‌مند نشده است.

نقض حقوق خبرنگاران

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۳ در آلمان شاهد افزایش خشونت و حملات بودند؛ کاهش تکثر رسانه‌ای و ارائه پیش‌نویس لایحه‌هایی که حفاظت از جان خبرنگاران را به خطر می‌اندازد، سبب سقوط شش رتبه‌ای آلمان در جدول حمایت از خبرنگاران شد.

اعلام ممنوعیت برای اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به جنایت‌های رژیم صهیونیستی

مقام‌های برلین، پایتخت آلمان در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر / آبان ۱۴۰۲) در پی تشدید و تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه پس از آغاز جنگ در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) ممنوعیت‌هایی را برای برگزاری تظاهرات از سوی حامیان فلسطین وضع کردند.

البته پلیس برلین در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت / خرداد ۱۴۰۲) نیز چندین تظاهرات روز نکبت فلسطین را با ادعای احتمال بروز خشونت و آنچه مصداق یهودی‌ستیزی خوانده شد، ممنوع کرده بود.

مداخله پلیس آلمان در تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار شده در روز مذکور به بروز خشونت منجر شد.

تجارت آلمان و نقض حقوق بشر

آلمان در حالی در ژانویه ۲۰۲۳ (دی/ بهمن ۱۴۰۱) قانون زنجیره تامین را با هدف مقابله با نقض حقوق بشر در زنجیره تامین خود اجرایی کرد؛ این در حالی است که منتقدان تاکید دارند که موقعیت‌های تعیین شده در این قانون هیچ مقرراتی برای مسئول دانستن شرکت‌ها در دادگاه‌ها در بر نمی‌گیرد و فقط برای نهاد‌های موجود در زنجیره ارزش کاربرد محدودی دارد.

نقض حقوق زنان و دختران

خشونت خانگی یکی از مهم‌ترین جلوه‌های نقض حقوق زنان و دختران در آلمان در سال ۲۰۲۳ بود.

براساس آمار دولتی منتشر شده در ماه جولای ۲۰۲۳ (تیر/ مرداد ۱۴۰۱)، پلیس ۲۴۰ هزار و ۵۷ مورد خشونت خانگی را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۸.۵ درصدی داشته است.

در عین حال، کودکان آلمانی، به شکل فزاینده‌ای قربانیان جانبی خشونت خانگی در آلمان هستند.

انتشار نتایج یک نظرسنجی درباره قابل قبول خواندن خشونت علیه زنان از سوی ۳۳ درصد مردان آلمانی، نگرانی‌ها درباره نقض حقوق زنان و دختران در این کشور را افزایش داد.

رشد فقر و نابرابری

گروه‌های ضد فقر در آلمان تاکید دارند که طرح‌ها و رویکرد‌های ضد فقر در آلمان ناکافی است.

آلمان در سال ۲۰۲۳ نتوانست راهی را برای مقابله با فقر فزاینده کودکان تنظیم و اجرایی کند.

فقر در میان بی خانمان‌ها و خانواده‌های تک والد در آلمان در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد قابل توجهی بود.

نقض حقوق اقلیمی

دادستان‌های آلمانی در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت / خرداد ۱۴۰۲) دستور توقیف دارایی‌های یک گروه فعال در زمینه تغییرات آب‌وهوایی را صادر کردند.

این در حالی است که آلمان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا است؛ گاز‌های گلخانه‌ای عامل مهمی در تشدید بحران آب‌وهوایی و تاثیرات فزاینده آن بر حقوق بشر در سراسر جهان هستند.

آلمان همچنین در میان ۱۰ تولیدکننده زغال سنگ در جهان است و از زیرساخت‌های جدید سوخت فسیلی در داخل و خارج از آلمان پشتیبانی می‌کند.

براساس گزارش Climate Action Tracker، دولت آلمان باید برای انجام تعهدات خود تحت هدف توافق پاریس برای حفظ دمای زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد، که برای محدود کردن فاجعه بارترین پیامد‌های آب‌وهوایی ضروری است، اقدام‌های بیشتری انجام دهد.

نقض حقوق بشر در سیاست خارجی

در حالی که حقوق بشر به‌عنوان یک اصل راهنما در سیاست خارجی در توافقنامه ائتلاف ۲۰۲۱ سه حزب تشکیل‌دهنده دولت فعلی آلمان گنجانده شده و آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، مدعی است که حقوق بشر و سیاست خارجی مبتنی بر ارزش، ستون‌های اصلی سیاست خارجی این کشور هستند، آلمان در سال ۲۰۲۳ حقوق بشر را به‌عنوان یک نگرانی ثانویه مدنظر قرار داد.

دولت آلمان در واکنش به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که در ماه اکتبر آغاز شد، علنا غیرنظامیان غزه را محکوم کرد؛ در مقابل نقض آشکار حقوق بشردوستانه از سوی رژیم صهیونیستی را در غزه محکوم نکرد.

در عین حال، آلمان به‌عنوان یکی از متحدان کلیدی رژیم صهیونیستی به این رژیم کمک نظامی کرد؛ اقدامی که مقام‌های آلمانی را به‌عنوان شریک جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی معرفی کرد.

آلمان در روابط خود با دولت‌های دارای سابقه ضعیف حقوق بشری بسیار کم کاری کرد و منافع خود را بر حفاظت از حقوق بشر اولویت داد؛ به‌عنوان مثال، آلمان روابط خود را با هند با وجود تبعیض فزاینده دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند علیه اقلیت‌های مذهبی این کشور تقویت کرد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در ماه فوریه و ماه سپتامبر به هند سفر کرد، بدون اینکه مسائل نقض حقوق بشر در این کشور را مطرح کند.

آلمان همچنین روابط خود را با برخی کشور‌های عربی خلیج فارس با کارنامه ضعیف حقوق بشری تقویت کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *