صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

سود اصلی بانک‌ها در کاهش تورم و افزایش مشارکت‌های اقتصادی است

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱:۴۶
کد خبر: ۴۷۵۷۴۵۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کاهش تورم باعث افزایش ارزش اقساط بانک‌ها می‌شود، گفت: بانک‌ها در صورت فهم درست اثرات تورم، بزرگترین مدافعین کاهش نرخ تورم خواهند شد.

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه ارزش اقساط و قدرت خرید پول به‌علت تورم ۲رقمی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد زمان اخذ تسهیلات است، اظهار کرد: اقساط پرداختی ۸۰ درصد ارزش خود را در زمان بازپرداخت از دست می‌دهند و این مساله باعث ضرر اقتصادی بانک‌ها خواهد شد.

به گفته وی، اگر تورم کاهش یابد، ارزش اقساط بانک‌ها ۲ برابر می‌شود و این مساله باعث افزایش وام‌دهی آن‌ها می‌شود و در نهایت آن‌ها بدون هیچ فعالیتی اقساط باارزش‌تر از زمان پرداخت وام دریافت می‌کنند. 

گودرزی در ادامه افزود: برخی از افراد اعتقاد دارند افزایش نرخ بهره عامل صعود تورم نیست؛ باید گفت این مساله اشتباه است چراکه هزینه‌های تامین مالی بخش مهمی از هزینه‌های تولید و در نتیجه تورم هستند و بر بهره‌روی و سرمایه‌گذاری تاثیر مستقیم دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بالارفتن نرخ بهره باعث کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش رکود تورمی می‌شود، تصریح کرد: بانک‌ها اکنون اگر وام بدهند متضرر می‌شوند و اگر بنگاه‌داری کنند فقط در صورت بازدهی بیشتر از تورم و مالیات سود می‌کنند که این مساله امری بسیار دشوار است.

به گفته گودرزی، بانک‌ها در حال حاضر در وضعیت تورمی که یک بیماری اقتصادی تلقی می‌شود در حجم بسیار بالایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که کاملا ضد تولید و اقتصاد است. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در دوران تورم موجب بیماری اقتصاد می‌شود، اظهار کرد: بانک‌ها از تورم ضرر می‌کنند، اما همچنان به این رویه غلط اصرار دارند، آن‌ها حتی برخی بازار‌ها مثل مسکن را برای تورم بیشتر تحریک می‌کنند.

به گفته وی، بانک‌ها باید تلاش بسیار زیادی کنند تا بازدهی بیشتر از تورم در بنگاه‌داری داشته باشند؛ چراکه بازدهی کمتر از نرخ تورم غیراقتصادی است.

انتهای پیام/

امید گراوند


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *