صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تظاهرات کشاورزان در فرانسه و دیگر نقاط اروپا؛ دلیل اعتراض‌ها چیست؟

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲:۲۷
کد خبر: ۴۷۵۷۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
کشور‌های اروپایی طی روز‌ها و هفته‌های اخیر به دلیل سیاست‌های دولت‌ها در موضوع کشاورزی و واردات با اعتراض‌های گسترده کشاورزان مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - کشاورزان فرانسوی با وجود تدابیر متعدد اعلام شده از سوی دولت، بزرگراه‌های اصلی پاریس را در حالی که اعتراض‌ها را نسبت به طیف وسیعی از نارضایتی‌ها دنبال می‌کنند، مسدود کردند.

چرا کشاورزان معترض هستند؟

کشاورزان در فرانسه، بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا، می‌گویند که حقوق کافی دریافت نمی‌کنند و به دلیل مقررات بیش از حد در موضوع حفاظت از محیط زیست، با محدودیت مواجه شده‌اند. 

برخی از نگرانی‌های آن‌ها، مانند رقابت ناشی از واردات ارزان‌تر و قوانین زیست‌محیطی، با تولیدکنندگان در بقیه اتحادیه اروپا مشترک است؛ در حالی که موضوع‌های دیگری مانند مذاکرات درباره قیمت مواد غذایی بیشتر مختص فرانسه است. 

هزینه‌ها 

کشاورزان استدلال می‌کنند که فشار دولت و خرده‌فروشان برای کاهش تورم مواد غذایی باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان نتوانند هزینه‌های بالای انرژی، کود و حمل‌ونقل را پوشش دهند. 

طرح دولت برای حذف تدریجی معافیت مالیاتی برای کشاورزان در ارتباط با سوخت دیزل، به‌عنوان بخشی از یک سیاست انتقال انرژی گسترده‌تر، نیز عامل دیگر اعتراضات است.

واردات

واردات بالا از اوکراین، که اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین از سهمیه و تعرفه برای کی‌یف چشم‌پوشی کرده است و مذاکرات مجدد برای انعقاد یک معامله تجاری بین اتحادیه اروپا و بلوک آمریکای جنوبی مرکوسور نارضایتی در مورد رقابت ناعادلانه در تجارت شکر، غلات و گوشت را برانگیخته است. 

معترضان می‌گویند که واردات از اوکراین در حالی انجام می‌شود که این محموله‌های شامل استاندارد‌های زیست محیطی تحمیل شده بر کشاورزان اتحادیه اروپا نمی‌شوند.

واکنش دولت

دولت فرانسه برای خنثی کردن بحران پیش از انتخابات اروپا در ژوئن و نمایشگاه سالانه کشاورزی پاریس در اواخر فوریه تحت فشار است. 

گابریل آتال، نخست‌وزیر فرانسه در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) لغو افزایش مالیات سوخت دیزل برای کشاورزان را اعلام کرد. 

او همچنین اقدام‌هایی را برای کاهش تشریفات اداری انجام داد و کمک‌های بیشتری از جمله برای کشاورزانی در جنوب کشور که دام‌هایشان مبتلا به بیماری شده‌اند، ارائه کرد.

اعتراض‌های کشور‌های دیگر اروپا 

تردد‌ها در اطراف پایتخت بلژیک نیز از سوی کشاورزان خشمگین مختل شد و حدود ۱۲ تراکتور به منطقه اتحادیه اروپا در بروکسل رفتند و با صدای بلند بوق‌های خود را به‌صدا درآوردند.

رسانه‌های بلژیکی گزارش دادند که کشاورزان حدود پنج کامیون با سبزیجات اسپانیایی را متوقف کرده و محصولات را در نزدیکی مرکز توزیع خرده فروش بلژیکی Colruyt در نزدیکی بروکسل بر روی زمین ریختند. 

آلمان نیز با تنش‌هایی در این رابطه مواجه شده و اعتراض‌ها پس از تصمیم دولت مبنی بر حذف تدریجی معافیت‌های مالیاتی بر سوخت دیزل کشاورزی بالا گرفت؛ آلمان با این سیاست تلاش می‌کرد تا بودجه سال ۲۰۲۴ خود را متعادل کند.

در اوایل این ماه، تردد‌ها برلین تقریبا متوقف شد، زیرا یکی از خیابان‌های مرکزی آن پر از کامیون و تراکتور بود.

کشاورزان و رانندگان کامیون در رومانی نیز در این ماه با اعتراض به هزینه‌های بالای تجاری که دسترسی به گذرگاه مرزی با اوکراین را مسدود می‌کند، دست به اقدام‌های اعتراضی زده‌اند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
انا گیلیانا
|
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
بسیار ممنون. توضیحات بیشتری میتونم داشته باشم؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *