صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پیامدهای حملات ارتش یمن؛ اقتصاد رژیم صهیونیستی شکننده‎تر از همیشه

۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۵۴۷۵۳
تحلیلگران می‌گویند که در پی اقدامات یمن خطرات بلندمدت برای اقتصاد رژیم صهیونیستی در حال افزایش است.

خبرگزاری میزان - تنش‌ها در دریای سرخ پس از تجاوز به مواضع نیرو‌های مسلح یمن از سوی آمریکا و انگلیس، به سرزمین یمن کشیده شده است. 

ارتش ملی یمن تاکنون ده‌ها حمله به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی انجام داده است. بیشتر این کشتی‌ها در تنگه باب‌المندب هدف قرار گرفته‌اند.

ارتش یمن همواره اعلام کرده که خواستار توقف بمباران غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه است.

یک ائتلاف به سرکردگی آمریکا با مستقر کردن ناوشکن‌ها و سایر ادوات نظامی در دریای سرخ سعی در جلوگیری از حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد. اما یمنی‌ها به صراحت گفته‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی به جنگ خود پایان دهد، قصد توقف حملات را ندارند. 

آمار‌ها نشان می‌دهد که ترافیک دریایی دریای سرخ بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. 

چه اتفاقی در دریای سرخ در حال رخ دادن است؟

از زمانی که ارتش یمن کشتی گلکسی لیدر مرتبط با رژیم صهیونیستی را در نوامبر توقیف کرد، تاکنون دست‌کم ۲۶ کشتی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

ارتش آمریکا ادعا می‌کند که چندین حمله ارتش یمن را خنثی کرده است.

دریای سرخ از طریق کانال سوئز آسیا را به اروپا و مدیترانه متصل می‌کند. در حال حاضر، حدود ۱۲ درصد از حمل‌ونقل جهان از طریق دریای سرخ انجام می‌شود. به‌طور متوسط حدود ۵۰ کشتی در روز، که بین سه تا ۹ میلیارد دلار محموله حمل می‌کنند، از این منطقه می‌گذرند.

در مجموع ارزش کالا‌های عبوری از این مسیر بیش از یک تریلیون دلار در سال برآورد شده است.

آیا این حملات رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است؟

تنها بندر دریای سرخ رژیم صهیونیستی یعنی ایلات، از زمان آغاز حملات یمن با ۸۵ درصد کاهش فعالیت روبرو بوده است.

در حالی که بخش عمده‌ای از ترافیک دریایی رژیم صهیونیستی از طریق بنادر حیفا و اشدود انجام می‌شود، اما صادرات پتاس و همچنین واردات برخی کالا‌های دیگر به ایلات وابسته است.

تاثیر بلندمدت بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

تحلیلگران معتقدند که هرچه این اختلالات برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد، ممکن است پیامد‌های آن برای رژیم صهیونیستی بیشتر باشد. 

یک آسیب‌پذیری شدید ممکن است متوجه جاه‌طلبی رژیم صهیونیستی برای تثبیت خود به‌عنوان صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) باشد.

گابریل رید، معاون مدیر مشاور ریسک موسسه S-RM، گفت: پیش از حوادث هفتم اکتبر، اسرائیل در راه تبدیل شدن به یک صادرکننده گاز بود. 

به گفته وی، اما درگیری‌ها خطر تجارت در اسرائیل را تشدید کرده و چشم‌انداز منطقه مدیترانه شرقی را به‌عنوان یک بازیگر مهم در بازار‌های جهانی گاز طبیعی به خطر می‌اندازد.

محور مقاومت نقش ‎به‎سزایی در افزایش هزینه‌های تحمیل شده به رژیم صهیونیستی داشته است.

پایگاه عبری‌زبان Calcalist پیشتر گزارش داد که به دلیل حملات یمنی به کشتی‌های مرتبط به رژیم صهیونیستی، درآمد بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی ۸۰ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *