ادغام رشتههای تحصیلی تحمیل هزینه اضافی به سیستم آموزشی، والدین و دانشآموزان است
خبرگزاری میزان - ماه گذشته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از احتمال ادغام رشتههای تجربی، انسانی و ریاضی خبر داد و گفت: هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده، ولی بررسی کارشناسی آن انجام شده و ما سعی میکنیم برای ۲ سال تحصیلی آینده این امر را اجرا کنیم.
در همین رابطه فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی در گفتوگو با میزان با بیان اینکه این مسئله در مرحله طرح و برنامه قرار دارد و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است، گفت: مانند همه طرحهای آموزش و پرورش برای اجرای این طرح نیز ابتدا باید زیر ساختهای لازم فراهم شود.
وی افزود: در حال حاضر دانشآموزان پایه نهم با توجه به تواناییهایشان انتخاب اصولی برای ادامه تحصیل دارند و آن دسته از دانشآموزی که منطق، درک و یادگیریشان بالاست برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی مستعد هستند و دانشآموزانی که نیم کره راست مغرشان فعال است نیز باید به سمت تحصیل در رشته انسانی هدایت شوند، دانشآموزانی که مهارت بسیار بالایی در کارهای عملی مدارند نیز برای تحصیل در فنی و حرفهای و کار و دانش مناسب هستند.
این کارشناس مسائل آموزشی ضمن اشاره به اینکه بدانشآموزان استعدادها و تواناییهای متفاوتی دارند، ادامه داد: به نظر نمیرسد هدایت گروهی دانشآموزان به یک سمت کار درستی باشد.
تیموریان بیان کرد: آموزش و پرورش وظیفه دارد دانشآموزان را برای ورود به جامعه آماده کند، نمیتوان این انتظار را داشت که همه آنها در یک زمینه تحصیل کنند و برای یادگیری برخی از مهارتها و درسها به کلاسهای خارج از مدرسه بروند، هنگامی که سیستم آموزشی ما درست و دقیق باشد افراد میتوانند از سن ۱۵ سالگی مهارتها و دروس تخصصی مورد نیاز و علاقه خود را یاد بگیرند و برای تکمیل دانش به کلاسهای تقویتی بروند.
وی ضمن بیان اینکه هدایت کردن همه دانشآموزان به یک سمت منجر به تحمیل هزینههای اضافی به سیستم آموزشی کشور، والدین و دانشآموزان میشود و وقت دانشآموزان را هدر میدهد، توضیح داد: آموزش و پرورش باید برای انجام این کار بررسیهایی دقیقی انجام دهد تا متوجه شود چه نتیجهای به همراه دارد.
انتهای پیام/