صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اهداف وزیر خارجه آمریکا از سفر به منطقه؛ بلینکن حامل چه پیامی است؟

۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷:۳۶
کد خبر: ۴۷۵۳۴۲۷
وزیر خارجه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را از جمعه با ورود به ترکیه آغاز کرده است.

خبرگزاری میزان - آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به‎تازگی در چهارمین سفر خود به منطقه پس از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، وارد ترکیه شد. او قرار است همچنین به پنج کشور عربی سفر کند. 

بلینکن پس از پایان سفرش به ترکیه به امان، پایتخت اردن سفر کرد.

الجزیره در گزارشی درباره این سفر، نوشت در شرایطی که منطقه به انبار باروتی آماده اشتعال مبدل شده و دست همه طرف‌ها در منطقه روی ماشه است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفری حساس با هدف (ادعایی) کاهش تنش‌ها عصر جمعه در نخستین مقصد سفر دیپلماتیک خود وارد استانبول شد.

به غیر از ترکیه و اردن، دور جدید سفر بلینکن به منطقه غرب آسیا که شامل سفر به اراضی اشغالی و کرانه باختری و چهار کشور عربی دیگر از جمله مصر، قطر، عربستان، امارات است.

به‌گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن روز پس از ورود به استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد. وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو بر لزوم جلوگیری از گسترش درگیری در غزه، تضمین آزادی شهرک‌نشینان زندانی در غزه، گسترش کمک‌های بشردوستانه و کاهش تلفات غیرنظامیان تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به اردن با ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور هم دیدار کرد.

عبدالله دوم به بلینکن، گفت که واشنگتن نقش مهمی در تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس فوری دارد و نسبت به عواقب فاجعه‌بار ادامه جنگ هشدار داد. 

بلینکن همچنین با ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن دیدار و درباره آینده جنگ غزه رایزنی کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در ادعایی به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته که در میان تشدید تنش‌های منطقه‌ای در پی جنگ غزه و حملات گروه‌های مقاومت منطقه، به نظر می‌رسد «ارتباط غیرمستقیم با ایران» محور اصلی سفر بلینکن به منطقه باشد.

رویترز هم گزارش داده که بلینکن قرار است روز یکشنبه به کشور‌های عربی فشار بیاورد تا نقشی در اداره غزه در آینده ایفا کنند.

سفر وزیر خارجه آمریکا پس از آن انجام می‌شود که یک حمله پهپادی در بیروت به شهادت یکی از سران ارشد حماس منجر شد.

رویترز می‎گوید که واشنگتن تلاش می‌کند تا متحدان خود را برای جلوگیری از حملات ارتش یمن به کشتی‌های در دریای سرخ گردهم آورد.

سفر برنامه‌ریزی شده آنتونی بلینکن همچنین در حالی انجام شده که رژیم صهیونیستی طی روز‌های آینده، در پی تشکیل پرونده‌ای مبنی بر نسل‌کشی از سوی این رژیم، در دادگاه بین‌المللی دادگستری سازمان ملل با یک رویارویی حقوقی پرمخاطره مواجه است.

این جلسه قرار است در ۱۱ تا ۱۲ ژانویه (۲۱ و ۲۲ دی) برگزار شود. این جلسه تا حدودی نارضایتی را برای آمریکا به‌همراه خواهد داشت؛ کشوری که از زمان آغاز جنگ از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و ۱۴.۳ میلیارد دلار کمک در ماه نوامبر به آن اعطا کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *