صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روزهای سرنوشت‎ساز برای ترامپ؛ دادگاه عالی آمریکا رد صلاحیت را بررسی می‎کند

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴:۱۶
کد خبر: ۴۷۵۳۱۷۴
دادگاه عالی آمریکا حکم رد صلاحیت ترامپ که از سوی ایالت کلرادو صادر شده را بررسی خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - دادگاه عالی آمریکا با رسیدگی به درخواست تجدیدنظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور درباره منع او از شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت کلرادو، موافقت کرد. 

رد صلاحیت ترامپ از سوی ایالت کلرادو یک پرونده سیاسی با پیامد‌های مهم در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به‌حساب می‌آید.

موضوع درخواست تجدیدنظر

موضوع این درخواست تجدیدنظر، حکم دادگاه عالی کلرادو در ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) است. این حکم ترامپ را از شرکت در انتخابات اولیه این ایالت براساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا به دلیل آنچه «مشارکت در شورش» خوانده شده، رد صلاحیت می‌کند.

درخواست تجدیدنظر ترامپ می‎گوید که آمریکا سابقه طولانی در اعتراضات سیاسی دارد که به خشونت تبدیل شده است. تنها در تابستان ۲۰۲۰، معترضان ساختمان دادگاه فدرال در پورتلند، ایالت اورگان را برای بیش از ۵۰ روز هدف قرار دادند؛ به‌طور مداوم به افسران فدرال حمله کردند و ساختمان دادگاه را به آتش کشیدند. همه این‌ها در حمایت از یک برنامه سیاسی ظاهرا مخالف با اقتدار آمریکا بود. در متن اعتراضات سیاسی آمریکا، ششم ژانویه یک شورش نبود و بنابراین هیچ توجیهی برای استناد به بخش سوم متمم ۱۴ وجود نداشت.

بررسی رد صلاحیت ترامپ در ایالت‌های دیگر

برخی ایالت‌های دیگر هم موضوع بررسی رد صلاحیت ترامپ را مطرح کرده‌اند. دادگاه‌هایی در مینه‌سوتا و میشیگان تلاش‌ها برای رد صلاحیت ترامپ را رد کرده‌اند. سایر پرونده‌ها از جمله در ایالت اورگان در جریان است.

کار دشوار دادگاه عالی

سی‌ان‌ان در گزارشی، نوشت که دادگاه عالی آمریکا اکنون با یک پرونده انتخاباتی بی‌سابقه مواجه است که چشم‌انداز حضور دوباره دونالد ترامپ در کاخ سفید را تعیین می‌کند. 

۹ قاضی باید این حکم را مورد بررسی دقیق قرار دهند. آمریکا در حال حاضر بیش از هر سال دیگری از سال ۲۰۰۰ با دوقطبی شدن جامعه خود مواجه شده است.

دخالت دیوان عالی یادآور انتخابات سال ۲۰۰۰ و اختلاف میان جورج بوش و ال گور است که به دیوان عالی کشیده شد.

تصمیم دادگاه در آن سال برای متوقف کردن بازشماری آرا در ایالت فلوریدا پیروزی جورج بوش را در پی داشت. در آن زمان هم دادگاه در کنترل محافظه‌کاران بود.

کارشناسان می‌گویند که رسیدگی قاضی‌ها به دعوی رد صلاحیت ترامپ از انتخابات مقدماتی کلرادو می‌تواند هیاهوی پیرامون دادگاه عالی آمریکا را تشدید کند. 

برنامه دادگاه عالی برای رسیدگی به پرونده

قضات اعلام کردند که این سوال مورد انتظار را مطرح خواهند کرد؛ آیا رئیس‌جمهور سابق باید از تصدی پست بعدی به دلیل نقشش در ناآرامی‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا منع شود؟ 

دادگاه یک برنامه توجیهی سریع را تعیین کرد و جلسه استعماع برای هشتم فوریه (۱۹ بهمن) تعیین شد. 

قاضی‌های دیوان عالی گفته‌اند که تصمیم‌گیری در این رابطه را تسریع خواهند کرد، زیرا به‌زودی رای‌گیری اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر این کشور آغاز خواهد شد. حکم صادره برای آن در تمامی ایالات آمریکا لازم‌الاجرا خواهد بود.

دیوان عالی آمریکا با ۹ عضو اکنون تحت تسلط محافظه‌کاران بوده و سه نفر از شش قاضی محافظه‌کار آن را ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش منصوب کرده است. اما بیشتر آن‌ها در سال ۲۰۲۰، زمانی که ترامپ طی شکایاتی پیروزی بایدن را به چالش کشید، علیه او رای دادند.

گروه حقوقی دونالد ترامپ قرار است لایحه دفاعیه خود را روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) تحویل دادگاه دهد. گروهی که حتمی رد صلاحیت ترامپ هستند هم باید دفاعیات کتبی خود را تا روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) ارائه کند. 

بررسی پرونده‌ها در دیوان عالی معمولا از چهار تا ۱۲ ماه وقت می‌برد. 

واکنش ترامپ به خبر بررسی درخواست تجدیدنظر

دونالد ترامپ که در یک تجمع انتخاباتی در ایالت آیووا شرکت کرده بود، در واکنش به این خبر گفت: تمام چیزی که می‌خواهم یک بررسی عادلانه است. فقط امیدوارم که آن‌ها منصفانه عمل کنند.

ترامپ درحال حاضر پیشتاز عرصه رقابت داخلی حزب جمهوری‌خواه است و احتمالا در نوامبر آینده با رئیس جمهور فعلی جو بایدن، از حزب دمکرات، روبرو خواهد شد.

او همچنین خواستار تجدید نظر در تصمیم مقام‌های انتخاباتی ایالت مین درباره حذف نام او از برگه‌های رای شده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *