صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روند جنگ اوکراین در ۲۰۲۳؛ نزاع مسکو و کی‎یف در چه نقطه‎ای است؟

۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲:۵۳
کد خبر: ۴۷۵۱۹۱۹
جنگ اوکراین از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون شاهد تحولات مهمی بوده اما این جنگ همچنین وارد مرحله فرسایشی شده است.

خبرگزاری میزان - اوکراین تلاش کرد در سال ۲۰۲۳ از خطوط دفاعی روسیه در شرق این کشور عبور کند. این در حالی بود که غرب در ابتدای سال ۲۰۲۳ عرضه سلاح‌های سنگین‌تر و سیستم‌های موشکی پیشرفته به کی‌یف را افزایش داد.

با این حال، به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از طرفین قادر به پیشرفت قابل توجهی نباشد و نشانه کمی از آمادگی کی‌یف و مسکو برای مذاکره درباره یک توافق صلح وجود دارد. 

جنگ فرسایشی

جنگ اوکراین حال به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده که هزینه زیادی برای هر دو طرف در پی داشته است. 

رویترز براساس یک گزارش طبقه‌بندی‌شده اطلاعاتی ادعایی آمریکا که اوایل این ماه منتشر شد، تخمین می‌زند که حدود ۳۱۵ هزار نظامی روسیه کشته یا زخمی شده‌اند. 

 

 

در طرف مقابل اوکراین آماری در رابطه با خسارات خود منتشر نمی‌کند، اما گزارش نیویورک‎تایمز به نقل از مقام‎های آمریکایی در ماه آگوست، تعداد کشته‌شدگان اوکراین را نزدیک به ۷۰ هزار نفر اعلام کرد.

تصرف شهر سولدار 

امسال با یک شکست استراتژیک برای اوکراین آغاز شد؛ زیرا نظامیان روسیه شهر سولدار را پس از ماه‌ها درگیری در ژانویه به کنترل درآوردند. در همین حال، موشک‌های روسیه همچنان به شهر‌های اوکراین شلیک می‌شد و تلفات سنگینی را بر این کشور وارد کرد.

 

 

با تلاش نیرو‌های اوکراینی برای کسب دستاورد‌های میدانی، متحدان غربی کی‌یف اعلام کردند که تسلیحات سنگین از جمله تانک‌ها و سامانه‌های موشکی دوربرد را به کی‌یف ارائه خواهند کرد.

پیش از رسیدن به اولین سالگرد جنگ در ماه فوریه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری اعلام نشده وارد کی‌یف شد.

 

 

حادثه سد کاخوفکا

در همین حال، در ماه می‌ سد کاخوفکا تخریب شد و مناطق وسیعی از جنوب شرق اوکراین زیر آب رفت. عملا ضدحمله ارتش اوکراین در پی این حادثه متوقف شد. اوکراین و روسیه هر دو، یکدیگر را به دست داشتن در تخریب این سد متهم کردند.

 

 

ناتوانی اوکراین در عبور از خطوط دفاعی روسیه

تا ژوئن، اوکراین توانست برخی از مناطق را تصرق کند، اما نتوانست از خطوط دفاعی روسیه عبور کند.

یان باند، یک تحلیلگر نظامی، می‎گوید: منابع تسلیحات غربی خیلی کم بوده و بسیار دیر به‌دست کی‌یف رسید.

باند گفت: تاخیر در تامین این تجهیزات به این معنی بود که روس‌ها زمان زیادی برای ایجاد میادین مین و استحکامات ثابت خود داشتند؛ بنابراین آن‌ها در واقع در موقعیت بسیار قوی‌تری از آنچه بودند، قرار گرفتند. در حالی که اوکراین به ضعف هوایی روبرو بود، اما غربی‌ها به آن گفتند که ضدحمله را پیش ببرد.

 

 

به گفته وی، روس‎ها عملا ناوگان دریای سیاه خود را از بیشتر قسمت‌های غربی دریای سیاه خارج کرده‌اند. به همین دلیل اوکراینی‌ها توانسته‌اند آزادانه‌تر از قبل صادرات غلات را از بنادر خود در دریای سیاه انجام دهند. 

شورش واگنر

نیرو‌های شرکت خصوصی واگنر روسیه در ماه ژوئن شورشی ترتیب دادند و خواستار برکناری وزیر دفاع روسیه به دلیل ادعای محرومیت نظامیان واگنر از پشتیبانی و مهمات از سوی ارتش روسیه شدند. 

 

 

شورش با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در نهایت خاتمه یافت. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر چند هفته بعد در یک سانحه هوایی کشته شد. 

 

 

تنش داخلی در کی‌یف

در ماه نوامبر، والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین گفت که جنگ به بن‌بست رسیده است؛ اگرچه رئیس‌جمهور اوکراین با ارزیابی او مخالف بود.

مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

زمانی که اتحادیه اروپا در ماه دسامبر با آغاز مذاکرات رسمی عضویت اوکراین در این اتخادیه موافقت کرد، زلنسکی به یک پیشرفت دیپلماتیک دست یافت. 

زلنسکی در ویدیویی که پس از تصمیم اتحادیه اروپا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: فرایند مذاکره آسان نخواهد بود، اما نکته اصلی این است که ما از لحاظ تاریخی این تصمیم را گرفته‌ایم؛ اوکراین همیشه بخشی از خانه مشترک اروپایی ما خواهد بود.

 

 

اولگا توکاریوک، تحلیلگر چتم هاوس انگلیس، می‌گوید: آینده اروپایی همچنان در تعادل باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد، تمام روند مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا بی‌ارزش خواهد بود، گفت: این شکست تنها اوکراین نخواهد بود. این شکست اتحادیه اروپا و غرب خواهد بود که متعهد به حمایت از اوکراین تا آخر شده بودند.

اوکراین و زمستان پیش‌رو 

نیرو‌های اوکراینی در خط مقدم با زمستان تلخ و طولانی روبرو هستند. 

ارتش اوکراین در ماه دسامبر از زلنسکی خواست بین ۴۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر دیگر به استخدام ارتش این کشور دربیایند.

 

 

اوکراین در همین حال امیدوار است که در سال ۲۰۲۴ بتواند جنگنده‌های اف-۱۶ را تحویل بگیرد.

اما با توجه به جزئیات بسته‌های کمک‌های نظامی حیاتی آمریکا و اتحادیه اروپا، تحلیلگران می‌گویند که بزرگترین نگرانی اوکراین در سال آینده خستگی غرب از ادامه ارسال کمک به کی‌یف است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *