صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خروج بقایای یک کشتی قدیمی از زیر گل‌ولای در کانال آشوراده بندر ترکمن

۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴:۲۶
کد خبر: ۴۷۴۰۹۱۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از کشف بقایای یک کشتی چوبی قدیمی در پی لایروبی کانال آشوراده بندرترکمن خبر داد و گفت: برای احیای مجدد اسکله‌های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، نوراله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در خصوص آخرین وضعیت لایروبی اسکله‌های بندر تاریخی ترکمن، اظهار کرد: با هدف اجرای پروژه احیا و علاج‌بخشی خلیج گرگان به عنوان یک پروژه ملی، عملیات احیای بندر تاریخی «ترکمن» و کانال آشوراده در دستور کار قرار گرفت.

عباسی با بیان اینکه برای احیای مجدد اسکله‌های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: حین انجام عملیات لایروبی در بخشی از این منطقه، بقایای موتور یک کشتی از زیر گل و لای در محدود کانال آشوراده بندر ترکمن بیرون کشیده شد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با تأکید بر اینکه بندر ترکمن از قدمت چند صد ساله برخوردار است، افزود: این بندر در گذشته علاوه بر فعالیت در حوزه‌های صیادی، به شکل مستمر در حوزه‌های تجاری و جابجایی کالا از کشور به دیگر کشور‌های حاشیه دریای خزر فعالیت داشته است

وی با اشاره به اینکه قدمت این کشتی و زمان غرق شدن و دیگر جزئیات آن هنوز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از موتور و پروانه آن که به روی تخته چوبی سوار است، پس از خارج کردن از زیر گل و لای، هم اکنون در بخشی از اسکله نگهداری می‌شود.

به گفته عباسی، بدنه موتور بقایای این کشتی که کاملاً فرسوده است، کلمه «DEUTZ» حکاکی شده و به احتمال بسیار زیاد توسط یک شرکت از کشور آلمان که در زمینه تولید موتور‌های درون سوز تا ۶۰۰ اسب بخار و توسط نیکلاوس اتو در سال ۱۸۶۴ میلادی در کُلن بنیاد شد، تولید و قطعاً توضیحات بیشتر نیازمند مطالعات دقیق کارشناسان مربوطه است.

گفتنی است، فعالیت دریا و دریانوردی در بندر ترکمن از قدمت بسیار دیرینه‌ای برخوردار بوده و مراودات اقتصادی و تجاری این بندر در اقصی نقاط دریای خزر با دیگر بنادر کشور‌های آسیای مرکزی و حاشیه دریای خزر، از قبیل بندر ترکمن باشی در ترکمنستان، بندر بادکوبه «باکو» در جمهوری آذربایجان و انزلی و آستارا در غرب دریای خزر نیز برقرار بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *