صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

زیرساخت‌های غزه؛ هدف کارزار دیرپای گروگان‌گیری رژیم صهیونیستی

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱:۰۳
کد خبر: ۴۷۳۹۸۸۷
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۸۰ کارزار هدف قراردادن زیرساخت‌های غزه را با هدف به گروگان گرفتن زندگی مردم این منطقه تقویت کرده است.

خبرگزاری میزان – غزه که طی ۱۶ سال گذشته در پی اعمال محاصره از سوی رژیم صهیونیستی به یکی از بدترین کانون‌های بحران بشردوستانه جهان تبدیل شده بود، طی روز‌های گذشته در پرتگاه فاجعه بشردوستانه قرار گرفته است.

حرکت غزه در مسیر رقم خوردن یک فاجعه بشردوستانه با تشدید بی‌سابقه حملات رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های این منطقه تسریع شده است؛ حملاتی که در چارچوب سیاست قدیمی تخریب زیرساخت‌های غزه با هدف به گروگان گرفتن زندگی مردم منطقه انجام شدند.

در عین حال، جنایتی که رژیم صهیونیستی شب گذشته علیه بیمارستان المعمدانی غزه مرتکب شد، ثابت کرد که این رژیم با عبور از هرگونه مرز اخلاقی و انسانی، زیرساخت‌های غیرنظامی را نیز از وحشیگری‌های خود مستثنا نمی‌کند.

اقدام مذکور با انتقادها و محکومیت‌های بین‌المللی گسترده‌ای مواجه شد.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در پی حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی بدون اشاره به نام این رژیم به‌عنوان عامل جنایت مذکور، تاکید کرد: حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی خلاف قانون است؛ وقتی زیرساخت‌های اساسی را قطع می‌کنید، وقتی دسترسی به آب را قطع می‌کنید، وقتی برق را قطع می‌کنید... این یعنی با قوانین بین‌المللی همخوانی ندارید.

هدف قرار دادن زیرساخت‌های غزه؛ سیاست گروگان‌گیری رژیم صهیونیستی

محاصره و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غزه از سوی رژیم صهیونیستی در واقع نوعی خشونت آهسته است که ویرانی گسترده‌ای را درازمدت رقم می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی از یک سیستم نهادینه برای هدف‌گذاری و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غزه پیروی می‌کند.

دخالت ارتش رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی با تاسیس اداره‌ای خاص از سال ۱۹۸۱ تقویت شد؛ هدف از این اقدام، هدف قرار دادن مستقیم و غیرمستقیم زیرساخت‌ها در نوار غزه بود.

در عین حال، زیرساخت‌های غزه طی سال‌های گذشته ادوار مختلفی از تهاجم خشونت‌آمیز را تجربه کردند؛ این حملات بخش‌هایی از زیرساخت‌های غزه را به‌صورت کامل تخریب کردند.

رژیم صهیونیستی در حالی زیرساخت‌های غزه را هدف قرار می‌دهد که این اقدام براساس قوانین بین المللی ممنوع است؛ در عین حال، قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه قدرت‌های متخاصم را موظف به بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده می‌کند.

آسیب مداوم به زیرساخت‌های حیاتی غزه بسیاری از این جنبه‌های زندگی و حقوق بشر فلسطینی‌ها را نقض می‌کند؛ تخریب زیرساخت‌های ضروری غیرنظامی منجر به مرگ و جراحت غیرنظامیان منطقه شده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد، هدف قرار دادن زیرساخت‌های آب، انرژی و کشاورزی غزه از سوی رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیری جدی ایجاد و معیشت در نوار غزه تضعیف شده است.

در عین حال، اثرات زیست‌محیطی حمله به زیرساخت‌ها می‌تواند گسترده و شدید باشد؛ چراکه زیرساخت‌های تامین‌کننده آب، انرژی و بهداشت مکانیسم‌های اصلی هستند که تاثیرات انسانی بر اکوسیستم‌های طبیعی را واسطه می‌کنند.

کدام زیرساخت‌های غزه در دور جدید حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیدند؟

رژیم صهیونیستی در دور جدید حملات خود به غزه مانند ادوار پیشین حمله به زیرساخت‌ها و اماکن غیرنظامی را در دستور کار خود قرار داده است.

ساکنان غزه که با امید اندک به پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی، به بیمارستان‌ها و مدارس سازمان ملل پناه برده‌اند، در پی مشاهده حملات گسترده رژیم صهیونیستی به اماکن غیرنظامی مطمئن شدند که دیگر جای امنی در غزه وجود ندارد.

از جمله زیرساخت‌ها و تاسیسات آسیب‌دیده غزه در پایان هفته نخست دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ۱۸ مکان مذهبی: براساس اعلام سازمان ملل ۱۱ مسجد در غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی تخریب شدند؛ ضمن این که ۷ مسجد و کلیسا نیز بر اثر این حملات آسیب دیدند.
- ۲۲ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی
- ۱۹ مرکز بهداشتی
- ۲۰ آمبولانس
- ۹۰ مرکز آموزشی شامل ۲۰ مرکز آموزشی آنروا
- آسیب دیدن یا تخریب دست‌کم ۷۰ تاسیسات صنعتی؛ این امر سبب شد که اکثر ایستگاه‌های پمپاژ آب و تصفیه فاضلاب از کار بیفتند.
- ۴۹ دفتر رسانه‌ای
- ۲ ایستگاه پمپاژ فاضلاب

زیرساخت‌های غزه در مرز فروپاشی

گذرگاه‌های مرزی غزه همچنان بسته هستند؛ امکان ورود غذا، آب، لوازم پزشکی و دیگر نیاز‌های اولیه به غزه وجود ندارد و ساکنان این منطقه امکان خروج از آن را ندارند.

زیرساخت‌های غزه که به دلیل محاصره طولانی مدت در نقطه شکست قرار گرفته بودند، اکنون در آستانه فروپاشی هستند.

سیستم و زیرساخت‌های پزشکی شکننده غزه زیر فشار شدید مجروحان و کاهش منابع و سوخت هستند.

زیرساخت‌های غذایی و کشاورزی غزه در پی محاصره کامل منطقه از سوی رژیم صهیونیستی از هم فروپاشیده است؛ تا پیش از جدیدترین دور یورش رژیم صهیونیستی به غزه ۸۰ درصد خانواده‌های غزه در طبقه عدم امنیت غذایی دسته‌بندی می‌شدند.

تنها نیروگاه برق غزه از کار افتاده و آسمان غزه در شب‌ها فقط در پی انفجار‌ها روشن می‌شود.

زیرساخت‌های قدیمی، فرسوده و آسیب‌دیده از بمباران‌های قبلی رژیم صهیونیستی دیگر حتی عملکرد مناسبی ندارند.

میزان خسارات وارد شده به زیرساخت‌های غزه طی ادوار مختلف حمله رژیم صهیونیستی به غزه قابل ارزیابی نیست، اما به‌صورت تخمینی می‌توان گفت که طی ۱۵ سال گذشته خسارت به زیرساخت‌های غزه بالغ بر ۵ میلیارد دلار (۴.۱ میلیارد پوند) بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *