صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه‌اندازی موزه ری‌شناسی در مجموعه ایوان ری

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹:۲۸
کد خبر: ۴۷۳۸۴۱۰
مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهر تهران از راه‌اندازی موزه یافته‌های تاریخی و ری‌شناسی در مجموعه فرهنگی، هنری و گردشگری ایوان ری خبر داد.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، محمد ناظم رضوی مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری، گفت: مجموعه بزرگ «ایوان ری» توسط سازمان عمرانی مناطق تکمیل و به شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهر تهران تحویل داده شده است.

وی با اشاره به تکمیل بخش‌های تاسیسات مکانیکی، برودتی، گرمایشی، الکتریکی و آتش نشانی «ایوان ری» افزود: بهره‌برداری کامل از این مجموعه به عنوان یک مجموعه بزرگ خدماتی و فرهنگی شهر تهران که رویکرد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد، در دستور کار شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های مجموعه فرهنگی «ایوان ری» قابلیت برگزاری جلسات بین‌المللی است، ادامه داد: از سوی دیگر قرار گرفتن این مجموعه در مجاورت برج طغرل قبرستان ابن بابویه و منطقه تاریخی شهر ری یک ویژگی متمایز فرهنگی و گردشگری در این محدوده ایجاد کرده است.

وی با اشاره به امکانات مجموع فرهنگی «ایوان ری بیان کرد: کاربری‌های متعددی در این مجموعه در نظر گرفته شده که می‌توان به وجود ۴ سالن همایش، سینما، سالن‌های فرهنگی، فضا‌های آموزشی، بازی‌کده کودکان، وجود چند باب واحد‌های فرهنگی و خدماتی، فروشگاه بزرگ و تعدادی رستوران‌های خوب که تجهیزات آشپزخانه‌ای آن در حال تکمیل است، اشاره کرد.

ناظم رضوی یادآور شد: در حال حاضر نیز از سوی اداره کل فعالیت‌های دینی شهرداری تهران مجموعه‌های تربیتی و دینی در این مرکز مستقر شده و در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: همچنین قرار است بخشی از این مجموعه به موزه یافته‌های تاریخی و ری شناسی تبدیل شود.

مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی مشاهیر پایتخت

مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به رویکرد شهرداری در بازسازی خانه‌های تاریخی و مشاهیر پایتخت گفت: یکی از مواردی که شهردار تهران نیز در بازشناسی عناصر تاریخی و هویتی شهر و شناساندن آن به مردم تاکید دارند؛ توجه به عناصر هویتی پایتخت مانند خانه‌های تاریخی شهر تهران، خانه‌های قدیمی و اماکن عمومی است.

وی افزود: بخشی از این رویکرد به صورت ذاتی جزو برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی شهر تهران است، از سوی دیگر در نگاه کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بحث همگرایی در موزه‌های پایتخت با محوریت شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی همیشه مورد تاکید بوده است.

محمد ناظم رضوی ادامه داد: بر همین اساس با تهیه و تدوین یک شیوه‌نامه مشخص در نظر داریم تا هم بهره‌برداری بهینه از این موزه‌ها انجام شود و هم در توسعه موزه‌های جدید، خانه موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و دیگر فضا‌هایی که در اختیار شهرداری تهران است ریل گذاری جدیدی انجام شود.

وی با اشاره به بهره برداری از خانه موزه‌های سیمین و جلال و اخوان ثالث توسط شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی بیان کرد: همچنین خانه مشاهیری همچون خانه فروغ فرخزاد، بنای تاریخی وثوق الدوله، خانه مرحوم شیبانی و قلعه گبری واقع در شهر ری نیز در دستور کار بازسازی و مرمت شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران یادآور شد: در مجموع ابنیه‌های متعلق به افراد مشهور و بخشی از بنا‌های تاریخی که مصوبه شورای شهر را دارند، با برنامه ریزی شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی مرمت و باز سازی شده و به عنوان پاتوق فرهنگی در اختیار شهروندان قرار دارد.

باز شدن قفل ۲۰ سال «مرکز آیینی صبا»

وی همچنین با اشاره به رفع مشکلات حقوقی مرکز آیینی تئاتر صبا تاکید کرد: بعد از طی شدن فرایند قانونی «مرکز آیینی تئاتر صبا» به زودی قفل تاخیر در بهره‌برداری از این مجموعه فاخر فرهنگی و هنری باز شده و به عنوان یک پاتوق فرهنگی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

به گفته ناظم رضوی، در مجاورت این مجموعه نیز مرکزی جهت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به عنوان قطب اقتصادی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *