صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حمایت‎ نظامی غرب از اوکراین؛ هزینه ۴۳ میلیارد دلاری واشنگتن برای کی‎یف

۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱:۳۸
کد خبر: ۴۷۳۶۲۴۰
کارشناسان عنوان می‌کنند درحالی که واشنگتن با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی تسلیحات و تجهیزات نظامی را روانه جنگ اوکراین می‌کند، اما این کمک‌ها تاثیر خاصی در نتیجه درگیری‌ها نخواهد داشت.

خبرگزاری میزان - کمک‌های گسترده نظامی واشنگتن به کی‌یف با هدف تضعیف روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۱، این سوال را در ذهن برخی ایجاد می‌کند که آیا این کمک‌ها تاثیری در نتیجه درگیری‌ها خواهد داشت یا خیر.

این در حالی است که کمک‌های آمریکا تا جایی پیش رفته که این کشور اکنون تسلیحات مرگباری از جمله مهمات خوشه‌ای و مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده را به اوکراین ارائه کرده است. 

کارشناسان می‌گویند که دور جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین تغییر چندانی در وضعیت محور‌های درگیری ایجاد نخواهد کرد و درگیری روسیه و اوکراین پتانسیل دفاعی و قابلیت‌های بسیاری از کشور‌های اروپایی را تحت فشار قرار داده است.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در کاخ سفید، اعلام کرد که واشنگتن ۳۲۵ میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین ارائه خواهد کرد. 

به گفته «بایدن»، این بسته شامل تسلیحات دفاع هوایی، مهمات خوشه‌ای، سلاح‌های ضد تانک و سایر تجهیزات است.

رئیس جمهور آمریکا در همان روز گفت: هفته آینده، اولین تانک‌های «آبرامز» آمریکایی در اوکراین تحویل داده می‌شود.

«زلنسکی» به تازگی اعلام کرد که اولین سری از تانک‌های آبرامز وارد اوکراین شده‌اند.

 

تاثیر تسلیحات آمریکایی در نتیجه درگیری‌ها

«گلوبال تایمز» در گزارشی به بررسی کمک‎های نظامی به اوکراین پرداخته و به نقل از کارشناسان می‌گویند میدان نبرد ثابت کرده که نه توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری هویتزر و نه سلاح‌های ضدتانک هیچ تغییری در وضعیت ارتش اوکراین ایجاد نکرده است.

«سونگ ژونگ پینگ»، کارشناس نظامی، معتقد است سلاح‌ها و تجهیزات ارائه‌شده در واقع کاملا قدیمی بوده و وضعیت میدان جنگ را تغییر نمی‌دهند.

به گفته وی، سامانه پدافند هوایی ارائه‌شده این بار موشک AIM-۹M دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بوده و قابلیت‌های تکنولوژیکی آن بسیار محدود است. برای شکستن خط دفاعی روسیه، به سلاح‌های دوربرد برای پشتیبانی نیاز است که اوکراین در حال حاضر آن‌ها را در اختیار ندارد.

«سونگ» گفت که اوکراین باید به‌طور عمیق درک کند که آمریکا به‌طور کامل متعهد به کمک به کی‌یف علیه روسیه نیست و نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.

کارشناسان همچنین می‌گویند که انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا نیز موانع قابل توجهی برای ارائه کمک‌های مختلف به اوکراین ایجاد خواهد کرد.

از دیدگاه آمریکا، پرهیز از جنگ مستقیم با روسیه و جلوگیری از آسیب دیدن منافع واشنگتن، بالاترین منافع ملی برای آمریکا محسوب می‌شود.

میزان کمک‌های آمریکا به کی‌یف

کمک‌های آمریکا به اوکراین صرفا به تسلیحات و تجهیزات نظامی محدود نمی‌شود.

درحالی که جنگ در اوکراین به سومین سال خود نزدیک می‌شود، آمریکا بیش از ۷۰ میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده که میلیارد‌ها دلار از آن نه‌تنها به ارتش، بلکه به شکل کمک‌های نقدی به بخش‌های مختلف اقتصاد اوکراین ارائه شده است.

 

 

آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین بیش از ۴۳ میلیارد دلار برای کمک نظامی به کی‌یف هزینه کرده است؛ این معادل حدود پنج درصد از کل بودجه دفاعی آمریکاست.

این درحالی است که کشور‌های اروپایی در مجموع حدود ۳۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده‌اند.

آمریکا همچنین تجهیزات نظامی از جمله ۱۸۶ خودروی جنگی «بردلی» را به اوکراین ارسال کرده که هر کدام حدود ۲ میلیون دلار ارزش دارند.

مالیات‌دهندگان آمریکایی چیزی فراتر از سلاح به اوکراین ارائه می‌کنند. آمریکا از آغاز جنگ نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار کمک غیرنظامی به اقتصاد اوکراین ارائه کرده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *