صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خانواده‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که تولید ملی قابل رقابت با سایر برند‌های شناخته‌شده در سطح دنیا است/ عدم حضور کاراکتر‌های ایرانی اسلامی بازار را به کاراکتر‌های خارجی واگذار می‌کند

۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۳۶۲۲۲
نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» با هدف معرفی توانمندی‌های تولیدکننده داخلی و عرضه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برگزار شد و توانست علاوه بر اقبال خانواده‌ها نقاط ضعف پیش روی تولیدکننده و مصرف‌کننده در قالب تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را مشخص کند.

خبرگزاری میزان- بوی ماه مهر با بوی نوشت‌افزارش معنا پیدا می‌کند و زمانی قدرت تداعی کردن بازگشایی مدارس را پررنگ‌تر و دل‌چسب‌تر می‌کند که نوشت‌افزار تولید ایرانی اسلامی از سوی خانواده‌ها مورد اقبال قرار گیرد.

بوی کاغذ دفتر‌های نو، بوی مداد‌ها و پاک‌کن‌ها، همه، حتی بزرگ‌تر‌ها را به یاد کودکی و روز‌های گذشته و همچنین خاطره‌های دل‌انگیز روز‌های ابتدایی مهر می‌اندازد. در این میان خبر تمدید نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» هم نوید اقبال عمومی مردم از پتانسیل‌های تولید داخل را می‌دهد.

طبق آخرین آماری که دبیر نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» ارائه داده است، تعداد بازدید‌ها حدود ۴۰ هزار خانواده در ۱۳ روز ابتدایی برگزاری نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» بوده است. این نمایشگاه که از ۱۹ شهریورماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب کار خود را آغاز کرده است، تا هفتم مهرماه تمدید شد. هدف این نمایشگاه توسعه فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ساخت داخل با همراهی کاراکتر‌های ایرانی اسلامی است.

برای بررسی میزان ابعاد این نمایشگاه همچنین اقبال عمومی، خبرنگار میزان ضمن بررسی، گفت‌وگو‌هایی میدانی از تحولات نهمین نمایشگاه ایران نوشت‌افزار انجام داده که می‌خوانید.

رونق نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» که در خیابان حجاب برپا شده، دست‌فروشان فراوانی را در حاشیه خیابان و روبه‌روی این نمایشگاه گرد هم جمع کرده است تا شاید آن‌ها نیز از این تجمع نانی به دست بیاورند. وقتی به بالاترین پله محل برگزاری نمایشگاه می‌رسید و درب الکترونیکی سالن نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» در مقابل شما به عنوان بازدیدکننده یا خریدار باز می‌شود، با دنیایی جذاب و زیبا از نوشت‌افزار ایرانی روبه‌رو می‌شوید. غرفه‌هایی که به کمک کاراکتر‌های ایرانی تزئین شده و تولیدکنندگانی که با به‌کارگیری خلاقیت و نوآوری به دنبال معرفی کالا‌های تولیدشده و با کیفیت خود هستند. بدین ترتیب آن‌ها ضمن مطرح کردن اصالت، کیفیت، سنت و فرهنگ ایرانی اهمیت و باور به توانمندی‌های تولید ایرانی اسلامی را به بازدیدکنندگان اعلام می‌کنند.

نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» در دو طبقه برگزار شده. در طبقه اول تولیدکنندگان در کنار تولیداتشان قرار دارند و در طبقه دوم تولیدات به تنهایی شما را برای خرید وسوسه می‌کنند. همچنین صندوق‌هایی که برای پرداخت هزینه‌های خرید در نظر گرفته شده است، در این قسمت قرار دارد. این دو طبقه توسط آسانسور و در کنار آن راه‌پله به هم متصل شده‌اند، اما جذابیت دیگری که نمایشگاه برای بازدیدکنندگان رقم زده است، در همین مسیر راه پله قرار دارد. بر روی دیوار‌های راه‌پله‌ها پس‌زمینه‌ای جذاب طراحی شده کهاگرچه تا حدودی تردد را برای سایر بازدیدکنندگان با دشواری مواجه کرده است، ولی بیشترین کاربرد را برای دوستداران عکس دارد. در اطراف دیوار‌های طبقه اول نیز محصولات به همراه سبد‌های خرید در اختیار خریداران قرار گرفته که این امر جذابیت نمایشگاه را به دنبال دارد.

واردکننده‌ای که تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی شد
در ابتدای ورودی نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» برندی خاص قرار دارد و فاطمه ثقفی مدیر اجرایی شرکت اشکان تجارت آرام در آنجا مستقر شده است، او که برای چندمین سال متوالی در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» حضور یافته از اقبال خانواده سخن به میان راند و گفت: میزان بازدید‌ها نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه است، از این رو اقبال مخاطبان از نمایشگاه امسال نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را می‌توان پرشور قلمداد کرد. از سوی دیگر این مهم نشان‌دهنده این امر است که تولیدات ایرانی توانسته جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند. این مهم بر اثر توجه تولیدکنندگان به کیفیت کالا‌ها بوده، به‌نحوی‌که علاوه بر بازار‌های داخلی، بازار‌های خارجی را متوجه کیفیت در تولیدات ایرانی کرده است.

وی ادامه داد: شرکت اشکان تجارت آرام در گذشته یک شرکت واردکننده نوشت‌افزار بود، اما امروز توانسته به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های برتر و شناخته‌شده در منطقه خاورمیانه جایگاه قابل‌توجهی از تولیدات بازار‌های کشور‌های همسایه را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب هم‌اکنون با ۷۵۰ قلم کالای نوشت‌افزاری ایرانی بزرگ‌ترین تولیدکننده نوشت‌افزار محسوب می‌شویم و این جای شکرگزاری دارد که امروز کشور ما توانسته برند‌های نوشت‌افزاری خود را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور معرفی کند و در آینده می‌تواند بر عرصه اقتصاد و فرهنگ منطقه اثرگذار باشد.

مدیر اجرایی شرکت اشکان تجارت آرام تاکید کرد: بر اساس آمار به دست آمده در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» بالاترین میزان فروش متعلق به برند ما است. از سوی دیگر برای اولین بار کاراکتر برنده خود را معرفی کردیم و برای این کاراکتر برنامه‌های فرهنگی متعددی را در نظر گرفته‌ایم؛ از ساخت پویانمایی تا ساخت عروسک و قصه‌ها و روایت‌هایی مشخص در جهت توسعه فرهنگ نوشتافزار ایرانی اسلامی. به همین دلیل «سریپا» به‌عنوان نماد این شرکت تولیدکننده ارائه شده است.

وی در مورد کاراکتر سریپا افزود: انتخاب این کاراکتر به‌عنوان نمادی از یک شرکت موفق تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی به پیشینه استفاده از جوهر اشاره دارد. در گذشته‌های دور مواد اولیه جوهر نوشتاری را از هشت‌پا تامین می‌کردند، از این رو نمادی جدید و فلسفی را برای نوشت‌افزار ایرانی خود انتخاب کردیم.

اعتماد دوجانبه به بار می‌نشیند
بی‌شک هرساله خانواده‌ها از اواسط شهریورماه تا ابتدای مهرماه درگیر دغدغه‌های خرید نوشت‌افزار برای دانش آموزان هستند. انتخاب نوع برند‌ها یکی از موضوعاتی است که همواره محل اعراب بوده است.

یکی از بازدیدکنندگان نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» که با وسواسی خاص به بررسی کالا‌های تولید داخل پرداخته و سبدش را تا حدودی پرکرده است، در مورد خرید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی بیان کرد: برخی کیفیت کالا را نخستین و برترین شاخص برای انتخاب نوشت‌افزار می‌دانند و برخی دیگر حمایت از نوشت‌افزار داخلی را به‌منظور تقویت پتانسیل‌های داخلی اولویت انتخاب‌های خود قرار می‌دهند، اما نباید از نظر دور داشت که در این میان سازندگان نوشت‌افزار‌های ایرانی، به انتخاب‌های مردم احترام گذاشته و ثابت کردند که پتانسیل‌های لازم برای تولید باکیفیت و نوآورانه در کالای ایرانی وجود دارد و این مهم از دید خانواد‌های ایرانی دور نمانده است. به همین دلیل امروز شاهد حضور چشم‌گیر خانواده‌ها در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» هستیم.

مرضیه خلیل‌زاده معاون اجرایی برند «پنتر» هم درباره نقش کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه نوشت‌افزار ایرانی گفت: اغلب برند‌هایی که امروز در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» حضور پیدا کردند داخلی و دانش‌بنیان هستند، زیرا دنیای امروز در تکاپو برای پیشرفت سریع‌تر و بهره‌گیری از نوآوری‌ها برای افزایش کیفیت و بهره‌وری است. شرکت پنتر نیز در این مسیر تلاش دارد تا با تمرکز بر کارآفرینی مبتنی بر برندسازی داخلی، حرکت‌هایی ارزشمند و استراتژیک را در پیش گیرد؛ به همین دلیل علاوه بر محصور کردن تلاش خود در قالب تولید نوشت‌افزار‌های داخلی، ارائه فرهنگ اصیل ایرانی و باور توانمندی‌ها را در سرلوحه کار خود قرار داده است. این مهم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به‌منظور توسعه توانمندی‌های تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در پیش گرفته شده است.

وی در مورد حضور مردم در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» اظهار کرد: حضور مردم نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری داشته است. این مهم به لحاظ استقبال از سوی اقشار و طبقات اجتماعی مختلف قابل توجه بوده و می‌توان آن را یک حرکت مردمی به شمار آورد. با این حال هنوز جای تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای استفاده از نوشت‌افزار داخلی وجود دارد.

خلیل‌زاده در مورد حضور افراد با اعتقاد‌های مختلف تصریح کرد: خانواده‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که تولید ملی قابل رقابت با سایر برند‌های شناخته‌شده در سطح دنیا است و این خبر از باورمندی و ایمان به توانایی تولید در جامعه ایرانی دارد. اکثریت حاضران در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» افزایش تولیدات نوشت‌افزار ایرانی را بسیار غرورآفرین می‌دانند. از سوی دیگر حضور پرتعداد خانواد‌های ایرانی در این نمایشگاه بیانگر این مهم است که هر جا کیفیت مطرح باشد، اقبال مصرف‌کننده نیز در آنجا بسیار خواهد بود.

وی نمادسازی برای برند‌های ایرانی را مهم دانسته و تصریح می‌کند: نماد برند «پنتر» برگرفته از پلنگ ایرانی است و ما قصد داریم تا این نماد را در عرصه جهان معرفی کرده و توانمندی ایرانی اسلامی را در کنار نوآوری و تکنولوژی به رخ جهانیان بکشیم. به‌زودی کتاب‌های پنتر نیز به بازار خواهند آمد و در عرصه فرهنگ‌سازی گام‌های موثری برداشته خواهد شد.

عمر کوتاه کاراکتر‌ها موجب ضرر تولیدکنندگان
اگرچه نوشت‌افزار ایرانی در سال‌های اخیر توانسته به دستاورد‌های ارزشمندی دست یافته، مورد اقبال عمومی قرار گیرد و باور به تولید ملی را به اثبات برساند، اما در عرصه استفاده از کاراکتر‌های ایرانی اسلامی با چالش‌هایی روبه‌رو است.

تنها تولیدکننده میز‌های تاشو در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» که غرفه‌ای کنار دیوار را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: تعهد ما به تولید محصولات ایرانی و بهره‌گیری از کاراکتر‌های ایرانی شکل گرفته و اجرایی شده است، اما از آنجا که این کاراکتر‌ها تنها در مدت‌زمان کوتاهی مورد اقبال جامعه قرار گرفته و پس از آن برای همیشه از عرصه خارج می‌شوند، تولیدکنندگان نمی‌توانند برای مدت‌زمانی طولانی روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، زیرا با همان سرعت که در جامعه مورد اقبال قرار می‌گیرند با همان سرعت نیز افول می‌کنند. آن تعداد از میز و صندلی‌ها که با کاراکتر‌های گذشته تولید شده‌اند، اکنون در انبار دپو شده، چون خریدار ندارند و این یعنی ضرر تولیدکننده داخلی. از این رو بسیار دیده می‌شود که کاراکتر‌هایی مانند شکرستان یا فیلشاه عمری کوتاه داشته و در نهایت روی دست تولیدکننده مانده‌اند.

وی تصریح کرد: چنانچه قرار است از کاراکتر‌های داخلی استفاده شود، مسئولان فرهنگی و ذی‌ربط تدابیری اثرگذار و راهبردی را در این زمینه در پیش گیرند. اگر امروز در عرصه جهانی‌شدن شاهد حضور برخی کاراکتر‌ها همانند باربی‌ها هستیم، به این دلیل است که داستان این کاراکتر‌ها در طول مدت زمانی طولانی و حتی چند دهه مطرح بوده و ادامه‌دار است، از این رو همواره علاقه‌مندان به خود را دارد و ضرری نیز برای تولیدکننده کالا‌ها به دنبال ندارد.

این تولیدکننده داخلی به انتخاب‌های نادرست برخی از والدین اشاره و بیان کرد: در برخی موارد دیده می‌شود که کودکان علاقه ویژه‌ای به کاراکتر‌های ایرانی دارد، اما والدین کودکان را مجبور می‌کنند تا کاراکتر‌های دیگری را که صرفا نامی از آن‌ها شنیده‌اند و عموما خارجی هستند، را انتخاب کنند. عدم آگاهی والدین و نبود فرهنگ استفاده از کاراکتر‌های ایرانی و یا کالای ایرانی چالشی بوده که نیاز به فرهنگ‌سازی را بیشتر نمایان کرده و آگاهی‌رسانی در این زمینه بسیار مهم است.

قیمت مناسب گزینه انکارناپذیر
بچه‌هایی که با شور و شادی و اشتیاق به هر سو می‌روند تا از کالا‌های جدید دیدن کرده و آن‌ها را در سبد‌های خرید قرار دهند، جذابیتی وصف‌ناشدنی را در فضای نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» به رقم می‌زنند. در این میان کم نیست تعداد خانواده‌هایی که تلاش می‌کنند تا انتخاب را از بین تمام کالا‌های ارائه‌شده به کودکان خود بیاموزند. گویی والدین با توجه به اهداف مشخص و توان اقتصادی معین، اقدام به انتخاب نوشت‌افزار‌های ایرانی می‌کنند، اما کودکان فارغ از تمام مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی صرفاً به دنبال علایق و کاراکتر‌ها ایرانی دوست‌داشتنی خود هستند و توجهی با انتخاب ندارند؛ بنابراین کالا‌های مورد علاقه را بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای داخل سبد خرید می‌اندازند و همچنان به کار خود پرقدرت و باایمان ادامه می‌دهند.

سالار قلمکار دارنده برند گنجینه قلم که در نهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حاضر شده و تولیدکننده دفتر است، در مورد مشکلات تولید نوشت‌افزار با کاراکتر‌های ایرانی اسلامی گفت: افزایش قیمت کاغذ مشکلی لاینحل برای تولیدکنندگان دفتر شده است، با این حال از آنجا که تولید ملی همواره در صدر برنامه‌های تولیدکنندگان قرار دارد، آن‌ها برای ایجاد قیمت مناسب تلاش فراوانی می‌کنند.

وی درباره استفاده از کاراکتر‌های ایرانی اسلامی تاکید کرد: متاسفانه از آنجا که عمر کاراکتر‌های ایرانی بسیار کوتاه است، بسیاری از دفاتر تولیدشده برای عرضه در بازار تنها برای یک سال و یا نهایتا دو سال با اقبال فراوان روبه‌رو می‌شود و بعد از آن از دور خارج می‌شود، این امر سرمایه و توان تولیدکننده را کاهش می‌دهد.

قلمکار قیمت مواد اولیه برای تولید کالای داخلی را مهم دانست و افزود: تولید کالای داخلی به مواد اولیه گره زده شده است، زیرا هرگونه نوسان در قیمت مواد اولیه به افزایش قیمت کالای تولید داخل می‌انجامد. در این صورت صرفا قشر خاصی اقدام به خرید این کالا‌ها کرده و این محدودیت به معنای شکست برای تولیدکننده داخلی است. هنگامی که قیمت کاغذ افزایش یافت و نوسانات فراوان را تجربه کرد، تولید دفتر هم با چالش مواجه شد.

وی اشاره‌ای نیز به استفاده از مواد اولیه داخلی داشت و تصریح کرد: از آنجا که کاغذ داخلی برای تولید دفتر دانش‌آموزان مناسب نیست و نمی‌توان از آن برای تولید بهره برد، شرایط در عرصه تولید دفتر سخت‌تر شد. کاغذ داخلی استاندارد لازم برای دفتر کودکان را ندارد. این نوع کاغذ‌ها علاوه بر اینکه چشم کودکان را آزار می‌دهد، مقاومت بسیار کمی نیز نسبت به نوشتن و پاک کردن دارد. به همین دلیل بسیار زود از بین می‌رود، پس امکان تولید دفتر از کاغذ داخلی وجود ندارد.

سدسازی در مقابل جبهه دشمن
شلوغ‌ترین قسمت نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» را باید در مقابل صندوق‌ها به نظاره نشست. صف‌هایی بلند و اقبالی بی‌پایان از تولید داخلی در اینجا تفسیر می‌شود. حکایت جیب‌های خالی و کالا‌های عالی و انتظارات پایان‌ناپذیر کودکان و نوجوانان اینجا به حقیقت می‌پیوندد. قیمت‌هایی که دست بر گردن خریداران نفس‌ها را به شماره می‌اندازد، اینجا پای صندوق‌ها تعبیر می‌شود.

محمد یقینی مدیرعامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی که در نمایشگاه حضور دارد، درباره برگزاری نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» و اقبال خانواده‌ها گفت: حمایت خانواده‌ها از تولیدات ایرانی مقوله‌ای دلگرم‌کننده برای صاحبان صنایع نوشت‌افزار محسوب می‌شود. عاملی که ۲۰۰ تولیدکننده حاضر در نمایشگاه را به تحمل دشواری‌های مسیر تولید نوشت‌افزار ترغیب کرده است.

وی ادامه داد: نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» با هدف معرفی نوشت‌افزار ایرانی توسط خود تولیدکنندگان، آن هم به صورت مستقیم به خریداران و خانواده‌ها ارائه شده و فروش این کالا‌ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد. نمایشگاه «ایران‌نوشت» بهانه‌ای بود برای آشنا کردن خانواده‌ها با قدرت، تنوع، توانمندی و نوآوری تولیدکنندگان در عرصه نوشت‌افزار.
یقینی در مورد زمان برگزاری نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» تصریح کرد: زمان‌بندی برگزاری نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» به بهترین شکل انجام شد. ازاین‌رو اقبال خانواده‌ها و مردم نسبت به سال‌های گذشته چشمگیرتر بود، در عین حال تنوع و افزایش تعداد کالا‌های تولیدشده جذابیت‌های بسیاری را برای خریداران ایجاد کرد. نکته قابل توجه دیگر قیمت‌های رقابتی بود که در این نمایشگاه به خریداران ارائه شد، به همین دلیل به جرات می‌توان گفت سبد نوشت‌افزار ایرانی امروز متنوع‌تر به خریداران و علاقه‌مندان ارائه شده است.

دبیر نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» با اشاره به برگزاری نمایشگاهی مشابه در هفت شهر اصفهان، یزد، قم، شیراز، تبریز، مشهد و اهواز تاکید کرد: صنعت نوشت‌افزار یک صنعت فراگیر است و بسیاری از تولیدکنندگان شهرستانی در آن فعالیت می‌کنند، از این‌رو برگزاری نمایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف کشور عاملی برای فعالیت بهتر تولیدکنندگان سایر استان‌ها و توجه بیشتر کارآفرینان و صاحبان صنایع در استان‌های مختلف به حوزه نوشت‌افزار است.

وی فراهم شدن مکانی برای امکان ارتباط بین مصرف‌کننده و تولیدکننده را نقطه عطفی برای نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی دانست و اظهار کرد: ارتباط مستقیم تولیدکننده و نظرات و بازخورد‌های خریداران قطعاً به توانمندسازی و نوآوری بیشتر تولیدکنندگان منجر می‌شود که این مهم در نمایشگاه امسال به اجرا درآمده است.

دقیقی به ویژگی‌های برگزاری نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» اشاره و بیان کرد: هرسال بر اساس استراتژی‌های تعریف‌شده، برنامه‌هایی مشخص در نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برگزار می‌شد، اما امسال این نمایشگاه ویژگی‌های خاصی داشت. مدل هایپری و یکپارچه برای خرید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی نکات مثبت و منفی را به همراه داشت که بررسی آن برای سال‌های آینده می‌تواند دستاورد‌های بهتری را در برداشته باشد. به‌عنوان مثال ازدحام و شلوغی در مقابل صندوق‌ها از جمله نکاتی بود که انتقال داده شد و قطعا در سال‌های آینده تدابیری ویژه برای آن اندیشه خواهد شد. به هر حال هدف اصلی ما معرفی ویترین نوشت‌افزار ایرانی اسلامی بود. تیم نوشت‌افزاری ایرانی اسلامی توانست در این زمینه بسیار موفق عمل کند و این یک دستاورد ارزشمند برای ما محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: نوشت‌افزار یک صنعت تخصصی و اقتصادی ویژه را در دنیا به خود اختصاص داده است، بنابراین چه به لحاظ فرهنگی و چه از بعد اقتصادی تحولات فراوانی را در جوامع رقم می‌زند، به همین دلیل الفبای ویژه و خاص خود را دارد. در عرصه تولید نوشت‌افزار به‌کارگیری کاراکتر‌های ایرانی و اسلامی یک برنامه‌ریزی ویژه را طلب می‌کند. استمرار کاراکتر و قهرمانان در فضای جامعه نکته‌ای مهم برای تولیدکننده محسوب می‌شود، زیرا عمر کوتاه این کاراکتر‌ها و عدم اقبال عمومی سبب می‌شود تا تولیدکنندگان دچار ضرر شوند. برای رفع این مشکل لزوم شکل‌گیری کاراکتر‌های بیشتر و جذاب‌تر با عمر طولانی‌تر نیاز است. همچنین عرضه هم‌زمان با اکران فیلم یا سریال، محصولاتی که از این کاراکتر‌ها استفاده کرده‌اند، اثرگذار بوده‌اند. این همان تجربه‌ای است که امسال برای فیلم «بچه زرنگ» در نظر گرفته و اجرایی شد و هم‌اکنون غرفه و محصولات خاص خود را در نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» ارائه کرده است.

دبیر نهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» تاکید کرد: برای مقابله با جبهه معارض ضرورت ارائه تعداد کاراکتر‌های بیشتری مطرح است. چنانچه این کاراکتر‌ها در مدت‌زمان طولانی‌تری در عرصه هنر خودنمایی کنند و تبلیغ بیشتری برای آن‌ها انجام شود، می‌تواند سود تولیدکننده نوشت‌افزار را در بر داشته باشد. از سوی دیگر عدم رعایت قانون کپی‌رایت سبب شده است تا کاراکتر‌های خارجی بسیار سهل و آسان در دسترس قرار گیرد، اما کاراکتر‌های ایرانی با دشواری بیشتری به مخاطبان ارائه شود.

وی ضمن انتقادی به صداوسیما گفت: برخی کاراکتر‌ها با دشواری بسیاری مورد تائید صداوسیما قرار گرفته و در عین حال عرضه این کاراکتر‌ها به جامعه با دشواری دوچندانی مواجه می‌شود؛ این در حالی است که رسانه ملی خود مشوقی برای کاراکتر‌های ایرانی محسوب می‌شود. بخش‌های خصوصی نیز صرفاً به گیشه توجه دارند و التفاتی به کاراکتر‌های ایرانی ندارند، بدین ترتیب دست تولیدکننده داخلی از کاراکتر‌های ایرانی اسلامی کوتاه می‌ماند، بنابراین دیده می‌شود که کاراکتر‌های خارجی به‌راحتی بازار را به دست می‌گیرند. همچنین در بسیاری از موارد دیده می‌شود که تولیدکننده داخلی به جای استفاده از کاراکتر‌ها ترجیحا المان‌های جدید و هنری داخلی را برای خود تعریف کرده و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد.

در پایان بر اساس گفت‌وگو‌ها و رصد میدانی بازار نوشت‌افزار این نتیجه حاصل شد که در زمانی نه‌چندان دور نوشت‌افزار‌های چینی میدان را به دست گرفته و کیفیت نامطلوب آن‌ها باعث نارضایتی‌های فراوانی شده بود، اما اکنون تولیدکننده داخلی به مدد توانایی و نوآوری‌های خود وارد بازار شده و نشان داده که چنانچه میدان و فضا برای او فراهم شود، تولیدات باکیفیت و ارزشمندی را در اختیار خریداران قرار داده و در صدد کسب بازار‌های جهانی خواهد بود و حمایت خانواده‌های ایرانی زمینه را برای ظهور و بروز این مهم فراهم خواهد کرد؛ نوشت‌افزاری که با فرهنگ و سنت‌های ما عجین باشد و دوگانگی فکری را در نسل آینده رقم نزند.

انتهای پیام/

خبرنگار: انسیه بغدادی 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *