صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

احتمال تعطیلی دولت آمریکا قوت گرفت

۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳:۱۶
کد خبر: ۴۷۳۶۱۸۵
تنش‌ها در کنگره آمریکا و عدم دستیابی به توافق بر سر تصویب لوایج بودجه، هشدار کارشناسان را درباره احتمال تعطیلی دولت جو بایدن در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - آمریکا هر سال هم‌زمان با نزدیک شدن به موعد تعیین‌شده برای توافق بر سر بودجه سازمان‌های دولتی شاهد تنش‌ها و درگیری‌هایی میان ۲ حزب اصلی، یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها است.

این تنش‌ها در برخی از موارد به بحث‌هایی درباره تعطیلی دولت آمریکا منجر می‌شود.

حال بحث درباره تعطیلی احتمالی دولت آمریکا دوباره به یکی از عنوان‌های اصلی مورد بحث در رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. 

اگر کنگره در مهلت تعیین‌شده در این هفته بر سر بودجه ادارات دولتی به توافق نرسد، دولت فدرال ممکن است ظرف چند روز با تعطیلی مواجه شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که اثرات تعطیلی دولت آمریکا در سراسر این کشور محسوس خواهد بود. نزدیک به ۲ میلیون نفر از کارکنان غیرنظامی دولت فدرال، که ۱۵ درصد از آن‌ها در منطقه واشنگتن مستقر هستند، و ۲ میلیون پرسنل نظامی در دریافت حقوق خود با تاخیر مواجه خواهند شد.

چشم‌انداز تعطیلی همچنین شامل هزاران پیمانکار فدرال و افرادی است که کارشان به نحوی با دولت فدرال مرتبط است؛ مانند بخش گردشگری این کشور.

دولت آمریکا چه زمانی تعطیل می‌شود؟

آخرین مهلت توافق بر سر بودجه دولت شنبه، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (هشتم مهرماه) است. بدون توافق بر سر برنامه بودجه، تعطیلی در ساعت ۰۰:۰۱ بامداد یکشنبه، اول اکتبر ۲۰۲۳ (۹ مهرماه) اعمال خواهد شد.

در صورت اعمال، مشخص نیست تعطیلی دولت آمریکا تا چه زمانی ممکن است ادامه داشته باشد. همه چیز بستگی به این دارد که کنگره تا چه حد سریع می‌تواند لوایح بودجه را تصویب کند.

چرا دولت آمریکا ممکن است تعطیل شود؟

تعطیلی زمانی اتفاق می‌افتد که کنگره نتواند برخی از قوانین مربوط به بودجه را که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا می‌شود، تصویب کند. 

قانونگذاران آمریکایی قرار است ۱۲ لایحه بودجه‌ای مختلف را برای تأمین مالی سازمان‌های فدرال تصویب کنند، اما این روند زمان‌بر است. آن‌ها اغلب به تصویب یک تمدید موقت برای مهلت تعیین‌شده، به نام قطعنامه «ادامه» یا CR متوسل می‌شوند تا به دولت اجازه دهند به فعالیت خود ادامه دهد.

«کوین مک کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌تواند با رای موافق کمتر از سه چهارم جمهوری‌خواهان این لایحه‌ها را تصویب کند. مک کارتی می‌تواند از دموکرات‌ها کمک بخواهد تا آرای موافق خود را برای جلوگیری از تعطیلی افزایش دهند، اما این امر ریاست او را به خطر می‌اندازد. 

کارکنان فدرال در زمان تعطیلی حقوق دریافت می‌کنند؟

وقتی هیچ قانونی برای تامین مالی وضع نمی‌شود، سازمان‌های فدرال باید تمام کار‌های غیرضروری را متوقف و تا زمانی که تعطیلی ادامه دارد، حقوق کارکنان را پرداخت نکنند.

اگرچه کارکنان بخش‌های ضروری، مانند کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی و افسران مجری قانون هنوز باید در محل کار خود حاضر شوند، اما سایر کارکنان فدرال به مرخص اجباری فرستاده می‌شوند.

آیا دولت آمریکا تعطیل می‌شود؟

«ان‌بی‌سی واشنگتن» در مطلبی نوشت که این یک سوال چند میلیارد دلاری است. 

اعضای کنگره هنوز در حال کار برای تنظیم لوایح بودجه دولت جو بایدن هستند. در سال‌های گذشته چند روز قبل از پایان مهلت تعیین شده، از تعطیلی‌ها جلوگیری شده است.

درحالی که دولت‌های فدرال و محلی در واشنگتن در حال آماده‌شدن برای تعطیلی هستند، چندین سناریو احتمالی وجود دارد؛ یکی از این سناریو‌ها این است که کنگره هیچ لایحه‌ای را تصویب نمی‌کند و دولت پس از ۳۰ سپتامبر تعطیل می‌شود.

سناریوی دوم این است که کنگره یک یا چند قطعنامه «ادامه» را تصویب می‌کند که طی آن بودجه‌ای موقتی تعیین می‌شود. 

در سناریوی سوم، کنگره ۱۲ لایحه تخصیصی را برای تأمین بودجه دولت برای یک سال دیگر تصویب و از تعطیلی جلوگیری می‌کند.

سناریوی چهارم هم این خواهد بود که کنگره تنها برخی از لایحه‌های تخصیصی را در مهلت تعیین‌شده تصویب می‌کند. این سناریو به‌طور احتمالی به تعطیلی جزئی دولت آمریکا منجر خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *