صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روابط چین و آمریکا ترمیم می‎شود؟

۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۱۷۸۲
اقدامات دولت آمریکا در قبال چین در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه تکنولوژی باعث شده است که پکن دیگر به آمریکا اعتماد نداشته باشد.

برگزاری میزان - «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا روز یکشنبه سفری به پکن را آغاز کرد تا بر اهمیت روابط اقتصادی چین و آمریکا پس از محدودیت‌های جدید علیه چین که از سوی «جو بایدن» در اوایل ماه آگوست معرفی شد، تاکید کند.

«ریموندو» روز دوشنبه با مقام‎های چین و سران تجاری این کشور دیدار کرد. 

به گزارش «بلومبرگ»، این مقام آمریکایی در تلاشی برای ترمیم روابط مخدوش شده ۲ کشور استدلال کرد که کنترل‌های صادراتی که از سوی دولت بایدن اعمال شده است، تنها یک درصد از تجارت متقابل بین ۲ اقتصاد بزرگ را پوشش می‌دهد. 

به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن و پکن در طول تابستان برای ایجاد تبادلات اطلاعاتی و گروه‌های کاری جدید درباره کنترل صادرات و مسائل تجاری کار کرده‌اند؛ این کار ما را قادر می‌سازد تا تعامل پایدارتری در روابط خود داشته باشیم. 

هدف از این تلاش احیای کانال‌های ارتباطی آمریکا و چین است که پس از موضوع بالون نظارتی که از سوی واشنگتن برانگیخته شد، از بین رفتند. 

وزیر بازرگانی آمریکا با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری‌های اخیر آمریکا و اقدامات محدودکننده صادرات نیمه‌رسانا، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های حیاتی به چین، تصریح کرد که وقتی صحبت از مسائل «امنیت ملی» می‌شود، جایی برای مصالحه یا مذاکره وجود نخواهد داشت.

چرا چین به آمریکا اعتماد ندارد

با این حال، بعید است که پکن اظهارات واشنگتن را مبنی بر اینکه ممنوعیت‌های تجاری آمریکا هیچ ارتباطی با مهار چین ندارد، باور کند. 

به گزارش «چاینا دیلی»، با قضاوت از اظهارات «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین که در روز اول پانزدهمین اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی مطرح شد، پکن نگران هژمونیسم آمریکا و تلاش برای ممانعت از توسعه دیگر بازیگران جهانی از طریق تحریم‌ها و تسلیحاتی کردن دلار است. 

سفر «ریموندو» به چین در زمانی انجام می‌شود که روابط چین و آمریکا در بحبوحه نبرد تجاری جاری به پایین‌ترین سطح خود نزدیک شده است. 

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، به تبعیت از سلف خود، یعنی «دونالد ترامپ» اقدامات جدیدی را برای محدود کردن صنایع پیشرفته چین به کار می‌گیرد.

دولت آمریکا کنترل صادرات را بر دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته اعمال کرد.

آمریکا همچنین شرکت‌های نیمه‌هادی این کشور را از پذیرش وجوه فدرال برای سرمایه‌گذاری جدید در بخش فناوری پیشرفته چین منع کرد.

اقدامات متقابل چین 

پکن به نوبه خود به اقدامات نامتقارن متوسل شد؛ طبق گزارش‌ها، چین یک قرارداد ۵.۴ میلیارد دلاری ریزتراشه را در پی این اقدامات آمریکا فسخ کرد.

چین همچنین محدودیت‌هایی را برای شرکت آمریکایی Micron اعمال و صادرات مواد معدنی کمیاب خاکی را که برای تولید نیمه‌هادی حیاتی است، محدود کرد.

علاوه بر این، مطبوعات جریان اصلی آمریکا از مشکلاتی که برخی از شرکت‌های آمریکایی فعال در چین با آن مواجه هستند، خبر دادند.

جدا از جنگ تجاری جاری، آمریکا به تقویت حضور خود در منطقه آسیا-هند-اقیانوس آرام، ایجاد مشارکت‌ها و اتحاد‌های جدید و تقویت شراکت‌های موجود ادامه می‌دهد. 

مقام‎های نظامی آمریکا پنهان نمی‌کنند که هدف اصلی آن‌ها در منطقه مقابله با چین، روسیه و کره شمالی است. 

لفاظی‌های جنگ طلبانه آمریکا و تسریع تسلیح تایوان به نگرانی‌های پکن می‌افزاید، با توجه به اینکه چین این جزیره را سرزمین غیرقابل انکار خود می‌داند. 

علاوه بر این، نظرسنجی اخیر «ایپسوس» نشان داد که بیش از ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که آمریکا در پنج سال آینده وارد یک رویارویی مستقیم نظامی با چین شود.

سفر مقام آمریکایی به چین یکی دیگر از سفر‌های مقام‎های بلندپایه دولت بایدن به این کشور است.

پیش از این، «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه و «جان کری»، نماینده آمریکا در امور آب و هوایی به چین سفر کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *