صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ممنوعیت پوشیدن عبای اسلامی برای دختران در مدارس فرانسه

۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷:۳۸
کد خبر: ۴۷۳۱۵۵۴
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه در جدیدترین اقدام کاملا آشکار ضد اسلامی خود پوشیدن عبا را برای دختران مسلمان در مدارس دولتی ممنوع کرد.

خبرگزاری میزان – وزیر آموزش و پرورش تازه منصوب شده فرانسه روز گذشته در آستانه بازگشایی مدارس پس از تعطیلات تابستانی، اعلام کرد که پوشیدن عبا، ردای گشاد و تمام قد برای دختران مسلمان در مدارس ممنوع شده است.

این تصمیم در حالی اعلام شد که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر استقبال دختران مسلمان از پوشش عبا در مدارس فرانسه منتشر شده بود.

اگرچه این تصمیم از سوی شماری از مقام‌های فرانسوی تایید شد، اما شماری از سیاستمداران فرانسوی ضمن انتقاد از این تصمیم، آن را غیرقانونی و خلاف اصول بنیادی ارزش‌های ادعایی سکولار فرانسه خواندند.

یکی از اعضای حزب «Unbowed» در این رابطه گفت که دولت فرانسه به شکلی وسواس‌گونه جمعیت مسلمان ۵ میلیونی این کشور را نفی می‌کند.

اعمال ممنوعیت‌های پی‌در‌پی برای مسلمانان

گزارش‌ها نشان می‌‎دهند که اقلیت مسلمان فرانسه از مورد تبعیض‌ترین جمعیت‌ها در این کشور است؛ آن‌ها نه تنها از تبعیض دولتی رنج می‌برند، بلکه با حملات و نگرش‌های نژادپرستانه نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین وجوه تبعیض علیه مسلمانان در فرانسه، قوانینی است که دولت‌های این کشور طی ۲ گذشته برای تنگ کردن فضای زندگی اجتماعی مسلمانان تصویب و اجرا کرده‌اند.

فرانسه در سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری در مدارس این کشور را برای دختران مسلمان ممنوع کرد؛ با وجود این، پوشیدن عبای اسلامی به عنوان لباسی مطابق با اعتقادات مذهبی مسلمانان تاکنون در فرانسه با ممنوعیتی مواجه نشده بود.

فرانسه پس از آن که در سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری را برای دختران در مدارس ممنوع کرد، در سال ۲۰۱۰ ممنوعیت حجاب تمام صورت در انظار عمومی را تصویب کرد که با واکنش جدی مسلمانان این کشور مواجه شد.

از سال ۲۰۱۵، دولت فرانسه قوانین مختلفی را جهت محدود کردن آزادی‌های مذهبی مسلمانان تصویب کرده است، از جمله قانونی که در سال ۲۰۱۶ به تصویب رسید و پوشیدن حجاب در محل کار را ممنوع کرد.

در سال ۲۰۱۷ نیز قانونی در فرانسه تصویب شد که مسلمانان و مساجد را تحت نظارت شدید دولت قرار می‌دهد.

پیشتر دانشگاه «لیل» پس از بررسی هزار و ۷۴ مسلمانی که فرانسه را ترک کرده‌اند، اعلام کرد که بیش از دو سوم این افراد گزارش دادند که با هدف انجام آزادانه دین خود نقل مکان کردند، در حالی‌که ۷۰ درصد گفته‌اند برای جلوگیری از حوادث نژادپرستی و تبعیض، فرانسه را ترک کردند.

یکی از محققان این بررسی گفت: طعنه‌آمیز است که فرانسه هزینه تحصیل افراد را می‌پردازد، اما این افراد تحصیل‌کرده را به‌دلیل اسلام‌هراسی گسترده سازمانی از دست می‌دهد.

یک تحلیلگر سیاسی فرانسوی و رئیس کمیته عدالت و آزادی‌ها (CJL) فرانسه می‌گوید: فقدان آزادی مذهبی دلیلی آشکار برای خروج متخصصان مسلمان از فرانسه شده است.

سکولاریسم در مدارس فرانسه؛ جنجالی سیاسی

سکولاریسم در مدارس فرانسه همواره موضوع جنجالی و بحث‌برانگیزی بوده و انتقاد‌های شدیدی را به‌دلیل اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی متوجه فرانسه کرده است.

روند اعمال ممنوعیت‌های مذهبی در مدارس فرانسه ریشه در قوانین قرن نوزدهم در این کشور دارد، زمانی که فرانسه برای محقق کردن ادعای سکولاریته خود نبرد با هرگونه نفوذ سنتی کاتولیک‌ها در آموزش عمومی را آغاز کرد.

به نظر می‌رسد دستورالعمل‌های قدیمی فرانسه در این زمینه در سال‌های اخیر برای مقابله با اقلیت مسلمان این کشور به روز رسانی شده‌اند؛ این در حالی است که بیش از ۵ میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند و این کشور بیشترین جمعیت مسلمان را در میان کشور‌های اروپایی دارد.

دفاع از سکولاریسم، بهانه‌ای است که فرانسه از آن برای توجیه سیاست‌ها و رویکرد‌های ضد اسلامی خود استفاده می‌کند؛ اگرچه اهداف متعددی پشت این موضع گیری وجود دارند، اما مهم‌ترین این دلایل، کسب رضایت رای‌دهندگان راست افراطی است.

همین موضوع سبب سختگیرانه و غیرانسانی‌تر شدن سیاست‌های ضد مهاجرتی فرانسه نیز شده است.

در عین حال، باید توجه داشت که «گابریل آتال» وزیر ۳۴ ساله آموزش و «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه از گزینه‌های مهم ریاست جمهوری فرانسه پس از کناره گیری «امانوئل مکرون» از قدرت در سال ۲۰۲۷ هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *