صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حضور امنیت‎ساز ایران در خلیج فارس؛ اهمیت ثبات در تنگه هرمز

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۳۰۱۳۳
ایران طی سال‌های گذشته حضور خود را در خلیج فارس و تنگه هرمز که از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان به شمار می‌رود، تثبیت کرده است.

خبرگزاری میزان - منطقه خلیج فارس به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی و ذخایر ارزشمند نفت و گاز، یکی از مهم‌ترین نقاط غرب آسیا و همچنین جهان است.

به گزارش پایگاه «آتالایار»، آمریکا برای بازیابی نفوذ خود در غرب آسیا و در عین حال مواجهه با آنچه نفوذ تهران خوانده شده، حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده است.

پنتاگون پیشتر اعلام کرد که ناوشکن «یواس‌اس توماس هادنر» و چند فروند جنگنده اف-۳۵ را به تنگه هرمز اعزام می‌کند.

چند روز قبل از آن، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز گزارش داده بود که جنگنده‌های اف-۱۶ به منطقه اعزام خواهند شد.

اهمیت بالای تنگه هرمز 

تنگه هرمز که بین ایران و عمان قرار دارد، یکی از استراتژیک‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان به شمار می‌رود، زیرا یکی از اصلی‌ترین مسیر‌های نفتی جهان است.

این تنگه که تنها ۳۳ کیلومتر بین ایران و عمان فاصله انداخته، تنها آبراهی است که خلیج را به اقیانوس هند متصل می‌کند؛ در نتیجه روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می‌کند که معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد کل مصرف نفت جهان است.

سایر روش‌های صادرات نفت از منطقه مانند خطوط لوله رایج نیست، به طوری که طبق گزارش مرکز امنیت و حقوق بین‌الملل «اشتراوس»، تقریباً ۸۸ درصد از کل نفت خام خروجی از خلیج فارس از طریق تنگه هرمز می‌گذرد. 

به همین دلایل، امنیت و ثبات تنگه نه تنها برای کشور‌های منطقه، بلکه برای کل جامعه جهانی نیز مهم است.

آمریکا با اعزام نیروی نظامی و کشتی‌های اضافی، بهانه حفاظت از ترانزیت نفت در این منطقه را مطرح می‌کند.

قدرت نمایی ایران در خلیج فارس

در بحبوحه این افزایش نظامی‌سازی در خلیج فارس از سوی آمریکا، ایران تاکید کرده است که این اقدام تنها ناامنی و آسیب را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

به گزارش «نیو دهلی تایمز»، ایران تنها در کلام، مخالفت خود را با حضور آمریکا در منطقه نشان نداده است.

این کشور همچنین با رونمایی از موشک کروز «ابومهدی» خود، که می‌تواند برای هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریا در فاصله هزار کیلومتری استفاده شود، قدرت نظامی خود را به نمایش گذاشت. 

در واکنش به اعلامیه واشنگتن برای اعزام نیرو به منطقه، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران با اشاره به توانایی‌های نظامی ایران، گفت که موشک‌های کروز ایران می‌توانند چندین هدف را به طور همزمان مورد حمله قرار دهند و فرمان‌ها را می‌توان پس از شلیک موشک‌ها تغییر داد.

به گزارش «چاینا میل»، در پاسخ به اقدام آمریکا در اعزام نیرو به منطقه، ایران نیز در اوایل مرداد برای نمایش آمادگی نیرو‌های خود برای تامین امنیت آب‌های ایران، رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در آب‌های جنوبی این کشور برگزار کرد.

تشدید تنش‌ها اثر حضور آمریکا در منطقه

تحلیلگران معتقدند که افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس به جای تضمین امنیت و صلح آن، تنش‌ها را در غرب آسیا افزایش می‌دهد.

یکی از اعضای ارشد مرکز سیاست بین‌الملل، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، معتقد است که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا متعهد به ادامه سیاست شکست خورده سلف خود، «دونالد ترامپ» در جنگ اقتصادی و تشدید تنش علیه ایران است که می‌تواند به چرخه تشدید تنش منجر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *