صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۶۹۸ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌ قضاییه/ ۵ هزار و ۷۴۱ مورد درخواست مردمی تیرماه در سامانه سامع ثبت شد

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۲۹۸۹۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در تیر ماه ۱۴۰۲ برای ۵ هزارو ۶۹۸ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده که میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.

خبرگزاری میزان - استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی بوده و تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده‌ها، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم از سیاست‌های قوه قضاییه است.

یکی از مزایای ملاقات‌های مردمی ارتباط بی واسطه با مردم برای استماع درخواست‌های حقوقی و قضایی آن‌ها به منظور رفع مشکلاتشان است که این امر موجب ارتقاء رضایتمندی و جلب اعتماد عمومی می‌شود.

بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد به طوری که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.

بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته‌ی تحریر در می‌آورند.

 
برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‎ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی درمیان بگذارند.

 موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودل‌های مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه گفت که یکی از نقاط قوّت کار در قوّه‌ی قضاییه همین رفتن بین مردم است. این را ترک نکنید؛ این کارِ بسیار خوب و مهمّی است و برکات زیادی دارد؛ هم رفتنِ داخل مردم، هم ارتباط داشتنِ با گروه‌های فعّال جامعه؛ فعّالان دانشگاهی، فعّالان حوزه‌ای، فعّالان اقتصادی، فعّالان بخش مربوط به مسائل زنان که یک عدّه‌ای در این قضیّه فعّالند؛ یا مسئله‌ی اقوام؛ ارتباط با این‌ها خیلی مهم است. اینکه مسئولین قوّه، بخصوص رئیس قوّه با مجموعه‌هایی که در این زمینه‌ها مشغول کارند، ارتباط داشته باشد، خیلی چیز مهمّی است.


وی همچنین در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه بیان کردند که نکته‌ی دیگر هم مسئله‌ی برخورد با مراجعان است که این را هم ما قبل‌ها گفته‌ایم و یک جا‌هایی هم البتّه انجام گرفته؛ این خیلی تأثیر دارد؛ یعنی کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر چنانچه با اخم آن کسی که به او مراجعه شده مواجه بشود، این دل‌شکسته از آنجا بیرون می‌آید، ولو حالا شما آن اخم را بکنید بعد هم به کارش رسیدگی کنید، این باز همان تأثیر سوء را دارد و فرق نمیکند؛ یعنی برخوردِ خوب [لازم است]. البتّه کار سختی است، بنده میدانم؛ یعنی مراجعات مردمی گاهی اوقات واقعاً انسان را خسته میکند؛ در نوع مواجهه و مراجعه، آدم خسته میشود، اعصاب انسان [به هم میریزد]لکن باید تحمّل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع می‌کنند را بررسی و رسیدگی کنند حتی در بخشی از سخنان خود گفت که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.


سید علی اصغر رفاهی در گفت‌وگو با میزان، درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در تیر ماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد:از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره‌ی کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: در خصوص مراجعان حضوری، نتیجه نامه نگاری‌ها به استان دریافت و در خصوص مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره‌ی کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در تیر ماه ۱۴۰۲ برای ۵ هزار و ۶۹۸ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی

وی بیان کرد: به منظور اطلاع رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آن‌ها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ی انجام شده بابت درخواست آن‌ها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ درنظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درخصوص درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در تیر ماه مجموعا تعداد ۵۰۷ مورد تماس تلفنی (به مدت زمات ۱ هزارو ۲۵۹ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار گردیده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است.

درخواست‌های مردمی ثبت شده در تارنمای سامع

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضایی (به ویژه شهرستان ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی در خصوص ارجاعات سامع، به طور مرتب پاسخ‌های متعددی درخصوص درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در تیر ماه ۱۴۰۲ تعداد ۵ هزارو ۷۴۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شد؛ که در مقایسه با ماهِ گذشته نشانگرِ افزایش ۳.۵ درصدی موارد ثبت شده در تارنما است.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: تعداد درخواست‌ها بر اساس موضوعات قضایی در سامانه سامع ۳۴۳ مورد اطاله دادرسی، ۶۴۱ مورد انتقاد از فرایند دادرسی، ۲۲۸ مورد انتقاد به نحوه اجرای آراء، ۲۲۵ مورد دریافت گزارش، ۱۸۸ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۵۳۵ مورد درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، ۷ مورد درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری، ۱ هزارو ۸۳۵ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۱۵۱ مورد انتقاد به رفتار و عملکرد، ۴۳۰ مورد سایر موضوعات قضایی و ۱ هزارو ۱۵۸ مورد درخواست ساده است.

رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت شده در سامانه سامع گفت: ۱ هزار و ۷۵۰ مورد ثبت اولیه، ۱ هزار و ۴۳۳ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و...، ۱۹۸ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز و ۲ هزار و ۳۶۰ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیر مجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیر کل ۵۷۹ نفر، معاون مدیرکل ۱۱۷ نفر، اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۸۵ نفر، اداره بررسی و ارشاد قضایی ۱۰۲ نفر که در مجموع ۸۸۳ نفر ملاقات شده اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *