صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نشست اعضای کمیسیون‎‌های کشاورزی و آموزش مجلس با رئیس سازمان انرژی اتمی

۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹:۵۳
کد خبر: ۴۷۲۸۹۰۵
نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نیز آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان انرژی اتمی با «محمد اسلامی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان به دیدار و گفت‌وگو پرداختند.

در این نشست که «بهروز کمالوندی»، «سیدامیرحسین فقهی» و «سید پژمان شیرمردی»، از معاونان این سازمان حضور داشتند، گزارش‌هایی درباره آخرین دستاورد‌های فناوری هسته‌ای در زمینه ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی، امنیت مواد غذایی، افزایش انبارمانی و نگهداری بیشتر محصولات، فواید استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه کشاورزی با هدف افزایش بهره‌وری محصول، عقیم‌سازی حشرات و از بین بردن آفات بدون استفاده از سموم شیمیایی و موارد دیگر اشاره کردند.

همچنین در این رویداد نسبت به لزوم ساخت نیروگاه‌های اتمی با هدف تامین برق هسته‌ای و امکان شیرین‌سازی آب دریا و حل معضل کم‌آبی در برخی استان‌ها، کشاورزی هسته‌ای و ... نکاتی مطرح شد. 

«اسلامی» در جریان نشستی دیگر با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم نیز با اشاره موضوع مهم تعامل هرچه بیشتر سازمان انرژی اتمی با مجلس شورای اسلامی در راستای پیشبرد هرچه بیشتر برنامه‌های توسعه‌ای کشور به‌ویژه در حوزه هسته‌ای، اظهار کرد: بدون شک فناوری هسته‌ای یک فناوری شکافنده به معنی واقعی کلمه است.

وی افزود: با لطف خداوند و ایستادگی بی‌نظیر مقام معظم رهبری در حمایت از صنعت هسته‌ای کشور، امروز این سازمان در یک مسیری قرار دارد که با همه تحریم‌ها، خرابکاری‌های صنعتی، ترورها، تخریب و تهدید‌های فعال، توانسته بدون وابستگی همه فناوری‌های دانشی این حوزه را با تحقیقات به نتیجه برساند.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان این‌که در این شرایط مهم بود سازمان انرژی اتمی ایران بداند در آینده چه مقصد و هدفی را دنبال می‌کند، گفت: در همین راستا برای نخستین‌بار سند جامع راهبردی افق ۲۰ ساله سازمان با یک کار کارشناسی و منظم تهیه و تدوین و از سال ۱۴۰۱ اجرای آن آغاز شد تا چراغ راه ما در این زمینه باشد.

وی با اشاره به این‌که در این سند به همه مباحث از جمله سهم سازمان انرژی اتمی در سند برق کشور، رادیوداروها، پرتو‌ها و دیگر موارد کاملا پرداخته شده است، تصریح کرد: یکی از مباحث مهمی که در این سند به آن پرداخته شد، سند توسعه منابع انسانی در صنعت هسته‌ای کشور است.

«اسلامی» تصریح کرد: این برای نخستین بار بود که در این صنعت یک سند جامع تهیه شد که با هدف‌گذاری‌های انجام گرفته، تحقیقات به نتیجه برسد و سازمان به مجموعه‌ای برنامه‌محور تبدیل شود. در این زمینه در مباحث لیزر، آب سنگین و مشتقات آن، کوانتوم، پلاسما و دیگر مباحث سرریز فناوری هسته‌ای کار تحقیقاتی انجام شده و توانسته‌ایم برنامه محور باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در همین زمینه و با استناد به این برنامه‌ریزی انجام شده و نیز براساس سند جامع ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران، سال گذشته شاهد تحصیل ۱۵۹ دستاورد دانشی بودیم که باعث شد یک سال پرنشاط را در حوزه هسته‌ای سازمان تجربه کنیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که فناوری هسته‌ای به عنوان یک مولفه قدرت کمک کرد تا در عرصه سیاسی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها، گروه مذاکره کننده ایران قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد، گفت: لازم است در بحث آموزش در حوزه هسته‌ای جذابیت‌های بیشتری ایجاد شده و طبق تاکید مقام معظم رهبری شاهد افزایش ۱۰ برابری جذب دانشجویان در این عرصه باشیم.

وی در پایان گفت: در همین زمینه مهم است که مجلس شورای اسلامی در بحث توسعه و آموزش نیرو و مباحث مربوط با جذب در بحث بودجه و دیگر موارد در برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه سال آینده مانند همیشه کنار سازمان انرژی اتمی ایران باشد تا شاهد گسترش روزافزون و هرچه بیشتر فعالیت‌های آن باشیم.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در حاشیه این دیدار از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور بازدید کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *