واردات تایرهای بیکیفیت در ضعف نظارت و آزمونهای لازم/ چه کسی بر واردات تایرهای خودرو نظارت میکند؟
خبرگزاری میزان - نام تایر بهعنوان یکی از قطعات ایمنی جزء استانداردهای ۸۵گانه خودرو که همواره مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران هم هست قرار گرفته، اما چرا این قطعه مهم و ایمنی که مستقیما با جان سرنشینان خودرو سر و کار دارد هنگام واردات مورد تست و آزمایش قرار نمیگیرد؟!
به گفته فعالان بازار تایر، لاستیکهای وارداتی یا به صورت تهلنجی و قاچاق وارد کشور میشود و یا از طریق گمرکات و با اطلاعاتی که بهصورت خود اظهاری از واردکننده دریافت میشود وارد بازار تایر ایران میشوند، اما صرفنظر از موضوع قاچاق که شاید خیلی قابل رصد نباشد، آیا میتوان به تایرهای وارداتی صرفا با اطلاعات و خود اظهاری واردکننده و بدون تستهای لازم مجوز ترخیص داد؟!
نکته قابل تامل اینجاست که تایر بهعنوان یکی از استانداردهای اجباری و ۸۵گانه خودرو که اتفاقا به دلیل اهمیت بالای آن جزء قطعات ایمنی خودرو هم محسوب میشود، دارای عمر مفید، شرایط نگهداری مناسب، استفاده صحیح و مشخصشده با میزان سرعت مناسب و تعیینشده است و عدم رعایت هر کدام از این فاکتورها میتواند به جان و مال سرنشینان خودرو آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد کند و منجر به وقوع فاجعههای بزرگ در آزادراهها و جادههای کشور شود.
قسمتی از فهرست استانداردهای ۸۵گانه خودرو در ایران
به گفته کارشناسان این حوزه، تایر خودروها باید دارای استیج s۲w۲r۲ باشند، اما در حال حاضر اکثر تایرهای وارداتی فاقد این استاندارد و دارای استیج swr۲ هستند و این یعنی احتمالا هم در خود اظهاریها، اسناد و مدارک واقعی ارائه نمیشود و هم به دلیل نداشتن مرکز تست، به خود اظهاریها اکتفا شده و مجوز ترخیص برای تایرهای کمکیفیت و غیراستاندارد صادر میشود.
اگر به سایت سازمان ملی استاندارد مراجعه کنیم سطح استاندارد لازم برای واردات تایر خودرو s۲wr۲ تعیین شده، اما اگر تایرهای موجود در بازار را بررسی و آزمایش کنیم در بهترین حالت swr هستند.
آنچه مسلم است، نظارت جدی و دقیق و البته کارشناسی تایرهای وارداتی باید مورد توجه متولیان این حوزه، به خصوص سازمان ملی استاندارد، قرار گیرد تا این قطعه مهم و ایمنی که جزء استانداردهای ۸گانه خودرو محسوب میشود، بهصورت دقیق مورد بازرسی کیفی و کارشناسی قرار گرفته و بعد از آن مجوز ترخیص این کالاها صادر و به دست مصرفکنندگان برسد.
حال سوال اینجاست که آیا مرکزی برای تست تایرهای وارداتی در کشور وجود دارد و اگر هم وجود دارد چرا تایرهای وارداتی از این تستها مستثنی شده و بدون نظارت دقیق وارد کشور میشوند.
انتهای پیام/
امید گراوند