صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اهداف آمریکا از انتقال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۲۳۱۸
آمریکا در حالی با انتقال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده که توافقنامه‌های بین‌المللی برای ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای را امضا نکرده است.

خبرگزاری میزان - «فیل جیرالدی»، از مقام‌های سابق آژانس «سیا»، می‌گوید: مهمات خوشه‌ای آمریکا که از سوی دولت «جو بایدن»، به اوکراین ارسال می‌شود، در جنگ برای کی‌یف پیروزی به همراه نخواهد داشت، بلکه برای سال‌ها تاثیر منفی بر زمین‌های کشاورزی این کشور می‌گذارد.

پنتاگون به تازگی اعلام کرد که آمریکا بمب‌های خوشه‌ای را به اوکراین در یک بازه زمانی مرتبط با ضدحمله آن‌ها تحویل خواهد داد. 

«جیرالدی»، معتقد است این مهمات خوشه‌ای در جنگ برای اوکراین پیروزی به همراه نخواهد داشت. کاری که بمب‌ها انجام می‌دهند این است که بسیاری از غیرنظامیان را می‌کُشند. مهمات منفجر نشده، نفرینی برای زمین‌های کشاورزی برای مدتی طولانی خواهد بود. 

به گفته این مقام سابق سیا، تصمیم مذکور در حالی اتخاذ می‌شود که اوکراین در حال شکست در میدان نبرد است؛ همچنین همزمان با ضدحمله ناکام کی‌یف که از سوی ناتو و مقام‌های اروپا و آمریکا حمایت شده است، ارزیابی می‌شود.

ریاکاری دولت بایدن در موضوع بمب‌های خوشه‌ای

جیرالدی، می‌گوید: آمریکا توافقنامه‌های بین‌المللی برای ممنوعیت استفاده از چنین سلاح‌هایی را امضا نکرده و این در حالی است که ببشتر کشور‌ها استفاده از این نوع تسلیحات را به منزله جنایت جنگی مشابه استفاده از گاز یا مواد شیمیایی می‌دانند.

«فیل کلی»، فعال و مفسر سیاسی، گفت که تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین نشان‌دهنده «استاندارد دوگانه» دائمی واشنگتن در استفاده از تسلیحات است.

تصمیم دولت بایدن نشان می‌دهد که اوضاع برای اوکراین و حامیان آن در ناتو ناامید کننده است. 

آمریکا کاملاً از تشدید تنش آگاه است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که واشنگتن برای یک دوره موقت مهمات خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد در حالی که به تولید گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری کافی برای تامین کی‌یف در بحبوحه جنگ اوکراین ادامه می‌دهد. 

«آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در آمریکا، این تصمیم را یک «ژست استیصال» خواند که بشریت را به یک جنگ جهانی جدید نزدیکتر می‌کند.

«فرانسیس بویل»، کارشناس حقوقی از دانشگاه ایلینویز و مشاور جنایات جنگی سازمان ملل، معتقد است که تصمیم آمریکا تشدید استفاده از سلاح‌های تروریستی است. 

«بویل»، عنوان کرد که مهمات خوشه‌ای تنها با افزایش چشمگیر تعداد تلفات غیرنظامیان، درگیری را تشدید می‌کند.

وی می‌گوید: علاوه بر این، به نظر می‌رسد که (ارسال تسلیحات خوشه‌ای) راه را برای تشدید چشمگیر جنگ در نشست ناتو در هفته آینده در لیتوانی هموار می‌کند. 

به گفته این کارشناس، با وجود آنچه در انظار عمومی گفته می‌شود، دولت بایدن باید این پویایی‌های افزایشی را بداند و درک کند. 

در میان منتقدان انتقال مهمات خوشه‌ای آمریکا، دموکرات‌هایی هستند که بایدن را متهم کرده‌اند که بنیان اخلاقی کشورش را به خطر می‌اندازد، زیرا این سلاح بحث‌برانگیز خطوط اخلاقی را زیر پا می‌گذارند.

خطر بمب‌های خوشه‌ای چیست؟

درباره میزان قدرت این نوع تسلیحات بحث و جدل زیاد است، به این معنی که بمب‌های کوچک منفجر نشده می‌توانند سال‌ها روی زمین باقی بمانند و بعداً به طور بی‌رویه منفجر شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *