سرمایهگذاری بر مزیتسازیهای جدید لازمه قدرتمند شدن است/ نیازسنجی و نیازآفرینی ویژگی دانشگاه پیشرو است
خبرگزاری میزان - محمدعلی زلفی گل صبح امروز (۱۱ تیر ۱۴۰۲) در پنجمین اجلاس ملی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور ضمن اشاره به اینکه باید قدردان رزمندگان باشیم و این را به فرزندان خود هم آموزش دهیم تا قدر خوبیها را بدانند، گفت: هدف از مراسم امروز این نیست که تعدادی استاد محدود که شایسته بهترینها هستند تقدیر شوند، بلکه هدفمان با چنین حرکت نمادینی ایجاد جریان علمی، فکری، پژوهشی، فناوری و آموزشی و انتقال علم و دانش و پیام به دانشگاهها است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشار به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای عالمان و خلاقان حوزههای علم و فناوری به ویژه نسل جوان ارزش ویژه قائل است چراکه آنها توسعه کشور را رقم میزنند، ادامه داد: رئیس جمهور در یکی از سخنرانیهای خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاهها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو و حال این سوال مطرح میشوذ که دانشگاه پیشرو چه ویژگیهایی دارد، به نظر بنده از شرایط دانشگاه پیشرو میتوان به نیازسنجی و نیازآفرینی اشاره کرد، شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش باید در حل مسائل از آنها بهره ببریم.
زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه پیشرو نیازآفرین است و باید نسل آینده را شناسایی کند تا متناسب با این معیار آموزشهای خود را به کار گیرد و نباید تنها در مشکلات فعلی باقی بماند افزود: دانشگاه باید منابع را شناسایی کند تا بتواند با سرمایهگذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند، دانشگاه پیشرو روی مزیتهای ایجابی سرمایه گذاری میکند تا باعث ایجاد مشاغل شود. اگر میخواهیم کشور قدرتمندی داشته باشیم باید روی مزیتسازیهای جدید سرمایه گذاری کنیم و از طریق دانش و فناوری بتوانیم ثروتی خلق کنیم که تاکنون وجود نداشته است.
وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا از طریق علم قدرت فرازمینی و فراشناختی پیداکرده است و تمام تکنولوژیها حاکی از این است که باید به اندیشمند و تفکر و دانشمند نگاه ویژه و اعتماد داشته باشیم و اجازه پرواز دهیم، متذکر شد: قواعد و قوانین نباید برای نخبگان سقف محدود تعیین کند، اینکه بگوییم استاد دانشگاه نمیتواند بیش از مبلغی معیین درآمد داشته باشد اصلا خوب نیست چرا که ممکن است استاد دانشگاهی با صنعت قراردادی منعقد کند و موفق شود برای تعداد زیادی افراد اشتغالزایی کند، نباید فکر و اندیشه استادان را محدود کنیم.
وزیر علوم اظهار کرد: در حال تدوین آئین نامهای هستیم که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغ التحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و برای استادانی که این وظیفه را به عهده میگیرند مزایایی در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/