صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اعتراض‌ها به خشونت پلیس فرانسه/ استقرار ۴۰ هزار نیروی امنیتی/ مکرون کابینه را برای تشکیل جلسه بحران فراخواند

۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸:۲۲
کد خبر: ۴۷۲۰۶۶۱
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
شهر‌های مختلف فرانسه روز و شب گذشته شاهد دور جدید اعتراض‌ها به خشونت پلیس این کشور بود که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.

خبرگزاری میزان – تیراندازی مرگبار پلیس فرانسه به یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری الاصل در نانتر در حومه غربی پاریس، پایتخت فرانسه سبب شد تا اعتراض‌ها به خشونت پلیس در این کشور بار دیگر شعله ور شود.

دومین شب اعتراض‌ها به تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان الجزایری الاصل در جریان یک حادثه ترافیکی در حالی برگزار شد که حدود ۲ هزار پلیس ضد شورش در پاریس و حومه پایتخت فرانسه مستقر شده بودند.

پلیس فرانسه در برخورد با معترضان از فلش بال‌ها به صورت گسترده استفاده کرد؛ سلاحی که استفاده از آن از سوی پلیس فرانسه، به شدت مورد انتقاد بوده است.

«خبرگزاری فرانسه» به نقل از «الیزه» نوشت که رئیس جمهور فرانسه خواستار تشکیل جلسه اضطراری دولت با توجه به اعتراض‌های پاریس شد.

شلیک مرگبار پلیس فرانسه به یک نوجوان

یک افسر پلیس صبح روز سه شنبه در جریان یک ایست ترافیکی ضمن تهدید راننده نوجوان یک خودرو، به وی شلیک کرد؛ مرگ این نوجوان بر اثر شدت جراحات در ساعت ۹ صبح روز سه شنبه اعلام شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور، الیزابت بورن نخست وزیر و جرارد دارمانین وزیر کشور فرانسه این حادثه را نابخشودنی و غیرقابل قبول خواندند؛ موضع گیری که خشم و نارضایتی پلیس را در پی داشت.

پلیس فرانسه مکرون را به عجله در قضاوت متهم کرد.

این حادثه آتش خشم و اعتراض به خشونت پلیس فرانسه را که در سال‌های اخیر در پی افزایش اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور تشدید شده، شعله ور کرده و به برگزاری اعتراض‌هایی منجر شد که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد.

اعتراض‌ها به خشونت پلیس فرانسه شب گذشته نیز در پاریس و برخی دیگر از شهر‌های فرانسه از جمله لیل، تولوز، رن و نانتر برگزار شد.

حومه پاریس، پایتخت فرانسه شاهد شدیدترین اعتراض‌ها به خشونت پلیس است و قتل نوجوان الجزایری الاصل در این مناطق احساسات شدیدی را برانگیخته است.

براساس گزارش‌ها، ۱۵۰ معترض از جمله ۳۰ نفر در نانتر دستگیر شدند.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد برای برخورد با اعتراض‌ها به قتل نوجوان الجزایری الاصل به دست پلیس، ۴۰ هزار مامور پلیس را در خیابان‌های این کشور مستقر خواهد کرد.

دروغگویی پلیس فرانسه

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که پلیس این کشور در نخستین موضع گیری در رابطه با حادثه مذکور مدعی شد که نوجوان قربانی قصد راندن خودروی خود به سمت افسران پلیس را با هدف آسیب زدن به آن‌ها داشته است، اما انتشار ویدئو‌های این حادثه نشان داد که افسر پلیس زمانی که خودرو دچار تصادف و متوقف شده، قربانی را تهدید و به وی شلیک کرد.

ویدئو‌های منتشر و تایید شده از این حادثه نشان می‌دهند که قربانی قصد خروج از خودرو را داشت که هدف تیراندازی قرار گرفت.

در این ویدئو شنیده می‌شود که کسی به قربانی می‌گوید «به سرت شلیک می‌کنم».

در زمان تیراندازی دو نفر دیگر نیز در خودرو بودند که یکی از آن‌ها از صحنه حادثه فرار کرد، اما دیگر سرنشین خردسال این خودرو به دست پلیس دستگیر شد.

بر اساس اعلام دادستانی نانتر، بازداشت افسری که به سمت نوجوان الجزایری الاصل شلیک کرد، تمدید شده و تحقیقات در این باره آغاز شده است.

بر اساس اعلام دادستانی فرانسه، افسر پلیسی که نوجوان الجزایری الاصل را کشته، به اتهام قتل عمد درجه یک در بازداشت موقت و تحت بازجویی قرار دارد، زیرا وی شرایط لازم برای توسل به تیراندازی را نداشت.

خانواده و وکیل قربانی چه می‌گویند؟

وکیل نوجوان قربانی تاکید کرد که ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهند که پلیس در کمال خونسردی یک نوجوان را به قتل رساند.

وی افزود: خانواده وی به دلیل دروغگویی از پلیس شکایت کرده اند.

در عین حال، مادر نوجوان کشته شده بر اثر تیراندازی پلیس، از مردم برای حضور در راهپیمایی اعتراضی در روز پنجشنبه در نانتر دعوت کرد.

تیراندازی‌های مرگبار پلیس فرانسه در رویداد‌های ترافیکی

پلیس فرانسه در سال جاری میلادی ۳ نفر را در جریان حوادث ترافیکی هدف تیراندازی مرگبار قرار داده و کشته است.

شمار قربانیان تیراندازی مرگبار پلیس فرانسه در جریان حوادث ترافیکی در سال گذشته ۱۳ نفر بود.

گروه‌های حقوق بشری از تغییر قانون در سال ۲۰۱۷ که به تغییر چارچوب زمانی استفاده افسران پلیس از سلاح گرم منجر شد، انتقاد دارند؛ آن‌ها می‌گویند که این امر سبب افزایش شمار شلیک‌ها به رنگین پوستان در جریان حوادث ترافیکی شده است.

بازپرس حقوق بشر فرانسه نیز تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است که ششمین تحقیق از این دست در مورد حادث مشابه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است.

گروه‌های حقوق بشر تاکید دارند که نژادپرستی سیستماتیک در سازمان‌های مجری قانون در فرانسه وجود دارد؛ این اتهامیست که مکرون قبلا آن را رد کرده بود.

بررسی‌های خبرگزاری «رویترز» نشان می‌دهد که اکثر قربانیان تیراندازی‌های مرگبار پلیس در حوادث ترافیکی از سال ۲۰۱۷ تاکنون سیاهپوستان یا عرب تبار‌ها بوده اند.

روزنامه فرانسوی «لوموند» با استناد به آمار‌های رسمی گزارش داد که تعداد سالانه تیراندازی پلیس به وسایل نقلیه در حال حرکت از زمان تغییر مذکور به طور مداوم در حال رشد بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *