صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راهی جز تسهیل شرایط ساخت‌وساز و شتاب دادن به نوسازی شهر نداریم/ حتی یک میلی‌متر تراکم فروشی نداشتیم

۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵:۴۹
کد خبر: ۴۷۲۰۰۳۶
سخنگوی شهرداری تهران ضمن دفاع از افزایش صدور پروانه ساخت در شهر تهران گفت: اگر می‌خواهیم مسئله بافت فرسوده را در میان‌مدت و بلندمدت حل کنیم راهی جز تسهیل شرایط ساخت‌وساز نداریم.

خبرگزاری میزان - عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران صبح امروز (5 تیر 1402) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از این پس نشست‌های تخصصی با اصحاب رسانه برگزار می‌شود، بنا بر گفت‌وگوی حداکثری با رسانه‌ها است و شهردار و شهرداری تاکنون همین رویه را داشته، چراکه رویکرد ما بهبود شرایط شهر و خدمتگزاری است.

وی درخصوص بافت‌های فرسوده پایتخت ضمن اشاره به اینکه تهران در بافت فرسوده وضعیت مناسبی ندارد و در دهه‌های گذشته به میزان آن افزوده شده است، ادامه داد: مساله بافت فرسوده کوتاه‌مدت نیست که بتوان با چند روز و چند ماه آن را رفع کرد و باید به زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی این مسئله توجه شود، ما راهی جز شتاب دادن به نوسازی شهر نداریم و باید با اقدامات و مشوق‌ها بتوانیم مردم را تشویق کنیم تا به دنبال نوسازی منازل خود بروند.

وی توضیح داد: برای ما عجیب بود که برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افزایش ساخت و ساز در شهر و صدور پروانه ساخت را نکته منفی تلقی کردند، این در حالی است که اگر می‌خواهیم مسئله بافت فرسوده را در میان‌مدت و بلندمدت حل کنیم راهی جز تسهیل شرایط ساخت‌وساز نداریم، باید سیاست ارزان‌سازی مسکن را در پیش بگیریم تا ساخت مسکن در تهران تسهیل شود.

سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما به هیچ وجه تراکم فروشی نداریم و یک میلی متر تراکم فروشی نیز انجام نشده است، اظهار کرد: در کمیسیون ماده ۵ بر مبنای خواست بخشی از مردم طرح‌های موضعی و موضوعی اجرا شده است. در برخی محلات بر مبنای مطالبه چند دهه‌ای مردم و مشکلات ناشی از آن و همچنین انجماد در ساخت مسکن ضعف‌ها و کمبود‌ها جبران می‌شود، موضع شهرداری تهران ایجاد شرایط مناسب و عادلانه برای مردم شهر تهران با تأکید بر نقاط جنوبی و مرکزی شهر و تسهیل شرایط ساخت‌وساز است.

وی در خصوص اقدامات شهرداری تهران برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن عنوان کرد: فهرستی که درباره ساختمان‌های ناایمن منتشر شد، صرفا درباره موضوع حریق بود و نتیجه یک ارزیابی جامع نبود، در حال حاضر با محوریت سازمان مدیریت بحران، ارزیابی یکپارچه ایمنی درباره ساختمان‌ها تهران را با همکاری ۹ دستگاه آغاز کرده‌ایم و ۱۶ هزار ساختمان در حال بررسی هستند.

وی درباره تفاهم نامه ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری با یکی از نهاد‌ها متذکر شد: تفاهمنامه با قرارگاه خاتم الانبیاء هنوز به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد بیش از این عدد باشد و برای مثال خط ۱۰ تهران در تفاهم با قرارگاه خاتم اجرا می‌شود که بخش قابل توجهی از این عدد را پوشش می‌دهد، برای جبران کندی توسعه شهر، از همکاری هر مجموعه‌ای که توانایی کمک و سابقه قابل قبولی داشته باشد، استقبال می‌کنیم. البته هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده و در حال حاضر در حد تفاهم‌نامه است، شهرداری تهران تمام قرارداد‌ها را به صورت رسمی اطلاع رسانی خواهد کرد و جزئیات آن را به سمع و نظر رسانه‌ها و مردم می‌رساند.

محمدخانی درباره استفاده از اتباع در حوزه پسماند و زباله‌گردی گفت: غیر از اینکه فرآیند را در این بخش اصلاح کنیم راه حل دیگری نداریم. هرچند موضوع پیمانکارانی که در این زمینه تخلف کردند درباره کودکان و اتباع، مسیر خودش را طی کرده و پیمانکار خاطی جریمه شده و با آن برخورد شده است، اما بدون در نظرگرفتن زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و بدون حل این فرایند با صرف برخورد مشکلی حل نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کمیسیون ماده پنج و انتشار نامه‌ای از سوی یکی از وزرا تاکید کرد: ما هیچ اختلاف نظری با دولت در هیچ بخشی نداریم، شهرداری خود را در کنار دولت و در امتداد فعالیت‌های دولت می‌داند. صحبت‌های شهردار با رئیس جمهور با این مضمون بود که بنا است باری از روی دوش دولت توسط شهرداری برداشته شود، در حوزه مسکن تلاش شهرداری تهران این است که قول رئیس جمهور به مردم در زمینه تأمین مسکن را در پایتخت عملیاتی کند.

محمدخانی در ادمه از نیاز شهرداری تهران به ۱۱ هزار اتوبوس خبر داد و اشاره کرد: ما به دنبال این هستیم که بخش قابل توجهی از کسری را جبران کنیم که در همین راستا قرارداد تأمین ۴ هزار دستگاه اتوبوس انجام شده و پرداخت‌ها از سوی شهرداری صورت گرفته، با شرکت مپنا نیز تفاهم‌نامه هزار دستگاه را منعقد کرده‌ایم و امیدواریم امسال بخشی از آن تحویل داده شود، همچنین با یکی از مجموعه‌های تخصصی حوزه اتوبوس‌های برقی نیز تفاهم‌نامه ۵۰۰ دستگاه را منعقد کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده این اتوبوس‌ها وارد مدار شود.

سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت معتادان متجاهر توضیح داد: شهرداری برای تامین محل نگهداری این افراد کمک می‌کند و در همین راستا افتتاح یاورشهر‌های دیگری را نیز خواهیم داشت تا این مسیر ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه تامین نیاز‌های شهر به صورت شبانه روزی انجام می‌شود، ادامه داد: مدیریت شهری این دوره، تعریفی که در دوره قبل درباره زیست شبانه مطرح شد را قبول ندارد. اینکه فرهنگ‌سازی و تشویق به زیست شبانه را داشته باشیم آسیب‌های اجتماعی خاص خود را دارد که آن را دنبال نمی‌کنیم، اما در تامین نیاز‌های شهر به صورت شبانه روزی مسیر را طی می‌کنیم. عمده برنامه‌های مجموعه‌های فرهنگی شهرداری به خصوص در تابستان تا ساعت‌های انتهایی شب ادامه دارد و فرهنگسرا‌ها و سراهای محلات کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های متعددی دارند، همچنین تحت عنوان جشنواره آرمان نیز برنامه‌های مفصلی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر مسجد محوری با اولویت دانش‌آموزان و نوجوانان در تابستان اجرا خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در تهران، یادآور شد: موضوع ساخت و ساز در حریم متأسفانه مربوط به امروز و دیروز نیست و وضعیت نابسامانی را در مناطق واقع در حریم شاهد هستیم. تلقی بخشی از مردم این است که شهرداری مخالف ساخت‌وساز است و اجازه ساخت به اقشار کم درآمد را نمی‌دهد، اما تأمین زیرساخت‌های شهری در مناطقی که در طرح تفصیلی و جامع در نظر گرفته نشده بودند، مورد توجه واقع نشده و تبعات اجتماعی داشته است؛ بنابراین شهرداری این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و در برخی مناطق موضوع بازپس گیری زمین‌های شهرداری را نیز دنبال می‌کنیم، در یکی از مناطق یک زمین سه هکتاری را با رأی دیوان عدالت اداری به اموال شهر و مردم بازگرداندیم. یک زمین سه هزار متری نیز روز گذشته با رأی قطعی دیوان به اموال ما بازگشت که بخشی از مرکز معاینه فنی نیز در این زمین واقع شده بود. این زمین متأسفانه در ادوار گذشته با مسائل حقوقی روبه رو شده بود و در حال واگذاری بود و اگر پیگیری نمی‌شد شاید مجبور بودیم تا بخشی از مرکز معاینه فنی را نیز به شخصی حقیقی واگذار کنیم.

وی در رابطه با پروژه‌های شهید بروجردی و شوشتری اظهار کرد: فاز اول بزرگراه شهید بروجردی در ۴.۵ کیلومتر تا اواخر مردادماه از حد فاصل آزادگان تا بازار آهن افتتاح خواهد شد و موعد فاز دوم نیز اعلام می‌شود و موضوع زمین‌های معارض پروژه شهید شوشتری هنوز در حال پیگیری است و اگر تفاهمات به نتیجه برسد امید می‌رود تا پایان سال شاهد افتتاح این طرح باشیم.

محمخانی در خصوص توسعه و اورهال ناوگان مترو بیان کرد: ما قرارداد تأمین ۵۵۰ واگن تا سال آینده را در بخش اورهال داریم. این اورهال به معنای واقعی، علمی و تخصصی است و سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند این واگن‌ها در حال بروزرسانی است و به عبارتی فراتر از اورهال است. حتی ما سراغ قطار‌های DC نیز رفتیم و این قطار‌ها را نیز به مسیر باز می‌گردانیم. در مجموع مسیر خرید و اورهال مترو به صورت موازی در حال پیگیری و اجراست.

سخنگوی شهرداری تهران توضیح داد: در مورد آسفالت نیز در سه ماهه ابتدایی بیش از ۴۰۰ هزار تن آسفالت ریزی داشتیم که این عدد برابر با متوسط هر سال دوره پنجم است. برای اینکه وضعیت آسفالت را بهینه کنیم هر سال باید ۱۰ درصد اجرای آسفالت در معابر انجام شود و در دوره گذشته این اتفاق نیفتاده و ما یک کمبود در این زمینه داریم. در هر شبانه روز حدود ۴۵ گروه تراش و روکش آسفالت در تهران با اولویت بزرگراه‌ها و معابر اصلی فعالیت می‌کنند و امیدواریم تا پایان تابستان معابر اصلی ما وضعیت قابل دفاعی داشته باشد. 
 
انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *