صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

معدل حدود ۳ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهمی ۲۰ است/ اعتقاد برخی از معلمان طرح سوالات دشوار برای تفکیک میان دانش‌آموزان است

۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۱۶۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
یک کارشناس آموزش با بیان این نکته که در حال حاضر حدود ۲ تا ۳ هزار نفر دانش‌آموز پایه دوازدهمی با معدل ۲۰ داریم گفت: برخی از معلمان طراح سوال معتقدند که سوالات امتحانات نهایی باید دشوار باشد تا با توجه به افزایش تاثیر این امتحانات در کنکور به دانش‌آموزانی که درسخوان هستند ظلم نشود.

محمد رضا نیک نژاد در گفت‌وگو با میزان در رابطه با سوالات امتحانات نهایی پایه دوزادهم که امسال ۴۰ درصد در کنکور موثر است و به گفته تعدادی از دانش‌آموزان تاکنون بسیار دشوار بوده است، گفت: مرز مشخصی در این مورد وجود ندارد و ما نه می‌توانیم بگوییم که سوالات بسیار مفهومی و سخت بوده و نه می‌توانیم بگوییم سوالات آسان بوده است البته این نگاه در بین برخی معلمان طراح سوال وجود دارد که سوالات باید دشوار باشد تا با توجه به افزایش تاثیر این امتحانات در کنکور به دانش‌آموزانی که درسخوان هستند و مفاهیم درسی را به خوبی متوجه شده‌اند، ظلم نشود چرا که هم اکنون حدود ۲ تا ۳ هزار نفر دانش‌آموز با معدل ۲۰ داریم و با طراحی سوالات دشوار می‌توان دانش‌آموزان خوب را از هم جدا کرد تا در حق دانش‌آموزانی که بسیار عالی هستند، اجحاف نشود.

وی ضمن اشاره به اینکه البته گاهی برخی سوالاتی که در امتحانات نهایی مطرح می‌شود در کتاب درسی و چارچوبی که دانش‌آموز باید بخواند و یاد بگیرد، نیست، ادامه داد: این اتفاق در مسیر و جهت منافع و خواسته‌های مافیای آموزشی کشور است چرا که هر چه سوالات سخت‌تر شود از آنجایی که دانش‌آموزان در کتب درسی پاسخ سوالات را پیدا نمی‌کنند جذب آموزشگاه‌های خصوصی و تهیه کتاب‌های کمک درسی می‌شوند که به نفع تجارت آموزشی است و تعارض منافع گسترده‌ای ایجاد کرده و سبب درآمدزایی برای عده‌ای از افراد شده است.

این کارشناس آموزش افزود: از طرفی دیگر از آنجایی که نگاه کمی و نمره‌ای بر سیستم آموزشی ما سیطره پیدا کرده و برخی دانش‌آموزان این نگاه را دارند که باید همه چیز برایشان آماده باشد تا به سوالات پاسخ دهند و سوالات مفهومی به نظر برخی از آن‌ها دشوار می‌آید.

نیک نژاد با بیان اینکه ما سطوح مختلف یادگیری را داریم و متناسب با آن‌ها سوالاتی را طراحی می‌کنیم، اظهار کرد: در سطوح دانش، درک و فهم، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی تعدادی سوال طرح می‌شود و برای هر سطح آموزشی باید سوال متناسب خودش طراحی شود، چرا که نمی‌توانیم همه سوالات را در سطح دانش یعنی نام ببرید و تعریف کنید، طراحی کنیم، سوالات در سطوح بالاتر مفهومی هستند تا دانش‌آموز لایه‌های ژرف‌تری از آموزش را جستجو کند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی اگر واقعا سوالی خارج از کتاب درسی باشد حتما باید پیگیری شود تا حق دانش‌آموزان ضایع نشود و همانطور که گفتم ممکن است این مسئله وجود داشته باشد، توضیح داد: چنانچه سوالات در چارچوب درس و برنامه آموزشی هر درس باشد آموزش و پرورش باید در برابر اعترضات در رابطه با سوالات مقاومت کند و هم اینکه در این خصوص به خانواده‌ها اطلاع رسانی کند که برایشان تنش ایجاد نشود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
دانش آموز
|
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
چیکار کردین امسال با ما
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *