صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جریمه و فک پلاک خودرو‌های دودزا در طرح پایش وضعیت آلایندگی

۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸:۱۴
کد خبر: ۴۷۱۴۱۳۴
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با اشاره به آغاز طرح پایش وضعیت آلایندگی خودروها، گفت: در این طرح خودرو‌های آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و در همین خودرو‌های دود زا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد.

خبرگزاری میزان- شادی مالکی در خصوص دلایل اجرای آغاز به کار واحد‌های کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودرو‌ها از ابتدای خردادماه و پیش از تشدید آلودگی هوا در شهر تهران اظهار کرد: بنا بر آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی سهم ۸۳ درصدی و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند که با توجه به سهم عمده این منابع در ایجاد آلودگی شهر تهران، اجرای طرح‌هایی برای پایش مستمر این ناوگان مورد نیاز است.

مالکی خاطرنشان کرد: در همین راستا این ستاد در برنامه‌ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به راه‌اندازی مجدد واحد‌های کنترل کنار جاده‌ای جهت پایش وضعیت آلایندگی خودرو‌های سنگین و سبک اقدام کرده است. البته در سنوات گذشته با شروع فصل سرما و تشدید بحران آلودگی هوا این واحد‌ها برای پایش خودرو‌های سنگین فعال می‌شود که امسال بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری پیش از آغاز تشدید آلودگی هوا این طرح بصورت اقدامی پیشگیرانه آغاز و برای نخستین بار کنترل خودرو‌های سواری سبک نیز به موارد کنترلی این طرح اضافه شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در توضیح این مسئله که چه خودرو‌هایی شامل این طرح می‌شوند، افزود: حسب هماهنگی انجام شده با پلیس راهور تهران بزرگ در این طرح، چهار دسته از خودرو‌ها پایش خواهند شد؛ اول وضعیت آلایندگی خودرو‌های سنگین مورد کنترل قرار می‌گیرند. ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم ناپایداری در حفظ شرایط مورد تایید در مراکز معاینه فنی که در بحث آلایندگی حدود آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌شود نیاز به کنترل مضاعف دارند. دوم خودرو‌های دودزا که دارای دود مشهود هستند ارزیابی می‌شوند. سوم ناوگان حمل و نقل عمومی که با توجه به پیمایش زیاد این خودرو‌ها در سطح شهر داشتن شرایط مورد تایید از منظر آلایندگی این خودرو‌ها برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و چهارم وضعیت آلایندگی خودرو‌های غیر مشمول پایش می‌شود.

وی در خصوص اهداف مورد انتظار از اجرای این طرح گفت: در این طرح علاوه بر اهداف محیط زیستی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودرو‌های دودزا، جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی نیز مدنظر است. در نتیجه، برنامه ریزی و پیش بینی هرگونه اقدامی نیازمند ارزیابی اطلاعات و تحلیل درست شرایط موجود است. در این طرح اطلاعاتی نظیر درصد خودرو‌های فاقد معاینه فنی و یا درصد مردودی خودرو‌های دارای معاینه فنی از آزمون آلایندگی احصاء و گرد آوری می‌شود.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در توضیح نحوه اجرای این طرح مشترک اظهار داشت: در این طرح خودرو‌ها که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه گیری می‌شود. در این بررسی، خودرو‌های آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود. در همین راستا نیز خودرو‌های دود زا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *