درخواست مسلمانان برزیل از هاروارد برای بازگرداندن بقایای فرمانده ضد برده داری
خبرگزاری میزان – جمجمه یکی از مبارزان ضد برده داری برای جامعه مسلمانان برزیل اهمیت زیادی یافته است.
به گزارش «میدل ایست آی»، جامعه اسلامی «سالوادور» در ایالت «باهیا» در برزیل خواستار بازگشت جمجمه مرد مسلمان آفریقایی هستند که در قیام 1835 علیه برده داری شرکت کرده بود.
این جمجمه بخشی از مجموعه ای از بقایای انسان «هاروارد» از 19 فرد آفریقایی تبار است که احتمالا در قاره آمریکا به بردگی گرفته شده اند.
موزههای «پیبادی» و «وارن» دانشگاه «هاروارد» همچنین بقایای 6 هزار و 500 بومی آمریکایی را در خود جای داده اند که دهههاست بومیان آمریکایی برای بازگرداندن آنها به جوامع یا خانوادههایشان تلاش میکنند.
براساس اعلام روزنامه «هاروارد کریمسون»، دانشگاه «هاروارد» در ماه سپتامبر با بازگرداندن بقایای اجساد به برزیل موافقت کرد اما جزئیاتی درباره این روند منتشر نکرد.
جامعه اسلامی «سالوادور» اعلام کرد که قصد دارد با «هاروارد» وارد مذاکره مستقیم شود.
فرد مورد نظر کسی است که در سال 1835 همراه 600 مسلمان آفریقایی عمدتا مرد در خیابانهای «سالوادور» با ماموران مبارزه کردند تا کنترل شهر را بر عهده بگیرند.
در نبرد شبانه مذکور دستکم 70 نفر کشته شدند و 500 نفر دیگر نیز دستگیر، زندانی یا تبعید شدند.
ظاهرا جمجمه مربوط به مردی است که در درگیری مذکور مجروح شده و در بیمارستان جان خود را از دست داد.
یک مورخ که در اوایل سال جاری کمیته ای برای بررسی مجموعه بقایای انسان و راههای بازگرداندن آنها ایجاد کرد، میگوید: سوابق جمجمه مورد نظر نشان میدهد که این فرد به عنوان فرمانده در یک قیام شرکت داشته و پس از مجروح شدن به یک بیمارستان منتقل شده است.
جمجمه فرد مورد نظر از طریق یک شهروند آمریکایی که در قرن نوزدهم در برزیل زندگی میکرد، به «بوستون» فرستاده شد.
موزه تشریحی «وارن» بخشی از دانشکده پزشکی «هاروارد» نیز در سال 1889 مجموعه بقایا را جمع آوری کرد.
استاد دانشگاه فدرال «باهیا» میگوید که دانشگاه «هاروارد» باید از «دی ان اِی» جمجمه برای شناسایی ریشههای قومی فرد مورد نظر به دلیل اهمیت قیام 1835 برای جامعه مسلمانان برزیل استفاده کند.
- بیشتر بخوانید:
- برده داری؛ جنایت بشری بی غرامت و عذرخواهی که از سوی غرب فراموش شد
- برده داری؛ میراث غیرقابل انکار تاریخ آمریکا و اروپا
جامعه مسلمانان برزیل، قیام 1835 را برای برزیلیهای فقیر و سیاهپوست الهام بخش میدانند که باعث غرورشان میشود.
براساس ارزیابیها، بین 3 هزار و 300 تا 4 هزار و 400 مسلمان آفریقایی در «سالوادور» برزیل زندگی میکردند که بخشی از جامعه 22 هزار نفری آفریقاییهای عمدتا برده این شهر بودند.
قیام بردهها در «سالوادور» دلایل زیادی داشت؛ از بی عدالتی ذاتی برده داری گرفته تا شرایط وحشتناک زندگی بردهها و عدم تحرک اجتماعی برای بردههای آزاد شده آفریقایی در «باهیا».
برزیل با وجود وقوع قیامهای متعدد ضد برده داری در این کشور، تا سال 1888 برده داری را لغو نکرد.
یک محقق میگوید: برخی از بردهها از سفیدپوستان با فرهنگ تر و با سوادتر بودند؛ ضمن این که عدم پذیرش بردگی مردان مسلمان به بروز قیامهای ضد برده داری کمک بسیاری کرد.
یک محقق دانشگاه «نیویورک» که در حال تحقیق در مورد تاریخ جامعه اسلامی در این شهر است، گفت که بازگرداندن جمجمه مورد نظر راهی است که جامعه مسلمان کنونی بگوید که شکست مردان در قرن نوزدهم نشان دهنده پایان تجربه مسلمانان آفریقایی در باهیا نیست.
به گفته محقق فوق دکترای دانشگاه فدرال «باهیا»، که جامعه اسلامی «سالوادور» را مطالعه میکند، مردان مسلمان کشته شده در قیام 1835 مراسم تشییع جنازه مناسبی نداشتند؛ بازگرداندن آن جمجمه معیار مهمی برای دریافت غرامت از هاروارد با توجه به سابقه دخالت آن در نژادپرستی علمی است و میتواند راهی برای اصلاح یک عمل بسیار خشونت آمیز علیه مسلمانان که همان نمایش بقایای انسان است، باشد.
انتهای پیام/