بازار پارچه فروشان تهران و چالش افزایش 20 درصدی قیمت چادر مشکی و چادر نماز!
خبرگزاری میزان - این روزها وقتی برای خرید چادر به بازار می روید در نگاه اول از قیمتهای بالای آن تعجب میکنید،افزایش قیمت چادر حتی برای برندهای خاص و مختلف از ابتدای سال تاکنون قابل توجه بوده و همه آنها صراحتاً به بالا بودن قیمت مواد اولیه تولید این کالا یعنی پارچههای چادری اشاره داشتند.
کمی در بازار پارچه فروشان بازار بزرگ تهران قدم زدم و به سراغ یکی از تولیدکنندگان چادر رفتم و دلیل این قیمت بالای چادر را جویا شدم؛ پاسخ این تولید کننده به این نکته اشاره دارد که بالا بودن قیمت پارچه بستر را برای افزایش قیمت چادر در فروشگاهها فراهم کرده است.
یکی دیگر از فعالان و تولیدکنندگان چادر که علاوه بر تولید چادر، دستی نیز در عرصه فروش پارچه های چادری دارد تاکید کرد میانگین قیمت چادر از ۵۰۰ هزار تومان شروع و تا سه و نیم میلیون تومان افزایش مییابد این مهم بنابر نوع پارچه است، پارچههایی که از جنس بهتری برخوردار هستند به مراتب گران تر بوده و عموماً از برندهای کرهای و یا ژاپنی بهره بردهاند.
فروشندگان پارچههای چادری معتقدند افزایش قیمت پارچه چادری که بخشی از آن به صورت قاچاق از خارج از کشور وارد میشود و برخی دیگر به واسطه افزایش قیمت گمرک دچار تحول شده اکنون با قیمتهای بالایی وارد بازار تولید میشود و این مهم فعالیت را برای تولیدکنندگان افزایش داده است.
نکته قابل تامل دیگر اینکه افزایش قیمت پارچه چادری از ابتدای امسال تا هم اکنون حدود سه برابر شده است، در ادامه مسیر با یکی از مشتریان در یک فروشگاه چادر روبرو شدم و با وی در مورد بالا بودن قیمت چادرها صحبت کردم؛ وی در این راستا بیان کرد: اگرچه مدلهای متفاوتی در بازار عرضه شده است که دستمان را برای انتخاب باز میگذارد اما قیمت بالای چادر و در عین حال کیفیت این البسه سبب میشود که بسیاری از خانوادهها امکان خرید را از دست بدهند.
مشتری دیگری که در حال بررسی جنس چادرهای به نمایش گذاشته در فروشگاه چادر است به بحث بالا رفتن قیمت چادر وارداتی اشاره و تصریح کرد: ما برای معرفی چادر به عنوان پوشش برتر به جوان و نوجوان امروز با مشکلاتی از قبیل بالا بودن قیمت چادر رو به رو هستیم این امر برای خانواده هایی که چند دختر دارند بسیار سخت تر است زیرا تأمین اقتصادی بودجه چادر برای هر یک از آنها دشوار است.
وی به کیفیت چادرهای ارائه شده در نمایشگاه های حجاب و عفاف اشاره و بیان کرد: در ماه رمضان شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن کریم بودیم که در کنار آن فروش چادر در بخش عفاف و حجاب صورت گرفت و ارائه شد، در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قیمتهای مناسبی وجود داشت اما با این همه باید تاکید کرد که قیمتها بر اساس قیمت پارچه ها و کیفیت آن عرضه میشود.
بانوی دیگری که در حال خرید چادر برای دخترش بود در مورد کیفیت چادرها بیان کرد: اگرچه قیمت های متفاوتی در فروشگاهها و یا نمایشگاههای چادر وجود دارد اما باید به این مهم اشاره کرد که چادرهای که با قیمت های کمتر ارائه می شوند عموماً کیفیت مناسبی نداشته و برخی از آنان در مدت زمان کوتاهی باید تعویض شود چرا که ثبات رنگ نداشته و در عین حال از نظر جنس نیز مقرون به صرفه نیستند لذا خرید یک چادر مناسب آن هم نه گران قیمت نیازمند هزینه بالایی بوده که اقتصاد خانواده را تحت تاثیر قرار میدهد.
یک تولیدکنند و فروشنده دیگر چادر در بازار نیز پیرامون افزایش قیمت چادر از ابتدای سال تا هم اکنون گفت: قیمت هر متر پارچه چادری از هفته گذشته حدود ۵۰۰ تا سه و نیم میلیون تومان شده است این در حالی است که از سه سال پیش قیمت چادر حدود ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بود این تفاوت قیمت که اخیرا رخ داده است مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان و حتی فروشندگان اعم از متراژی و یا عمده فروشان فراهم کرده است.
افزایش ۶ برابری قیمت چادر طی دو سال گذشته
وی تصریح کرد: افزایش ۶ برابری قیمت چادر طی دو سال اخیر یک رویداد ناگوار برای تولید کننده و در عین حال مصرف کننده چادر محسوب می شود و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
وی به کاهش میزان مشتریان چادر نیز اشاره و تصریح کرد: افزایش قیمتها رابطه بسیار نزدیکی با کاهش میزان مشتریان داشته به طوری که میتوان به صراحت اعلام کرد که میزان خرید چادر در هفتههای گذشته کاهش بسیار چشمگیری داشته است چراکه مشتریان با مراقبت بیشتر از چادرهای خود مدت زمان بیشتری از چادرهای خود استفاده کرده و دفعات خرید آنها کاهش مییابد.
دستهای پنهان در بازار پارچه چادر
این فروشنده در مورد حمایت از تولید داخلی و شرکت تولید کننده چادر در ایران ابراز کرد: تنها یک شرکت تولید کننده چادر در ایران وجود دارد که کیفیت تولیدات آن مناسب است اما وجود دستهای پنهان در بازار و برخی از دلالان و سوءاستفادهگران سبب شده است که قیمت این کالای تولید شده با قیمت پارچههای کُرهای تقریباً یکسان شود در چنین شرایطی هنگامی که مشتریان مراجعه میکنند و قیمتها را در یک حدود می بینند ترجیح می دهند تا از کالاهای و تولیدات با کیفیت تر که عموما خارجی هستند استفاده کنند اگرچه این فرهنگ بسیار غلط است اما همسان بودن قیمت پارچه چادری کره ای و ایرانی سبب می شود تا مشتریان دست به انتخاب چادرهای کرهای بزنند.
دست های پنهان
وی در مورد دستهای پنهان در بازار پارچه چادری تصریح کرد: دستهای پنهان که عموماً عمده فروش هستند این کالا را با زد و بند از درب کارخانه خریداری و با قیمت هنگفتی در بازار به فروش می رسانند تا حدی که قیمت چادرهای تولید شده در ایران با قیمت چادرهای کره ای بسیار نزدیک و تا حدودی همسان است در این رابطه متاسفانه نه تنها تعزیرات بلکه اتحادیه نیز برای جلوگیری از این گونه سوءاستفادهها سکوت در پیش گرفته است.
دور زدن قانون ممنوع
وی پیرامون نظارتهای شکل گرفته ابراز کرد: تعزیرات به بازار عمده فروشان توجهی ندارد و تنها نظارتش معطوف خرده فروشان پارچه چادری است این امر سبب میشود که دستهای پنهان بتوانند به آسانی قانون را دور زده و یا به بی قانونی روی بیاورند در این شرایط سودهای فراوانی را از آن خود میکنند و ضرر نهایی نیز متوجه خریداران چادر خواهد بود.
به یک فروشنده پارچههای چادری مراجعه میکنم و پیرامون قیمت پارچه های چادری از وی سوال کردم، او در پاسخ تاکید کرد: بهترین نوع پارچههای چادری از آن کشور ژاپن و کره بوده که عموما هر متر آن بین ۲ تا ۴ میلیون تومان به فروش میرسد و تعداد مشتریان محدودی را به خود اختصاص می دهد این نوع پارچه ها عموما پارچه های طرح دار هستند.
این فروشنده پارچه دلایل افزایش قیمت پارچه چادری را مطرح و اظهار کرد: به گفته عمده فروشان و تجار پارچه چادری، افزایش قیمت حمل و نقل و ترخیص این کالا از گمرک تا رسیدنش به پایتخت افزایش فراوانی یافته در گذشته پارچه چادری را کیلویی ۳۵ هزار تومان حساب میکردند اما اکنون این قیمت به ۹۰۰۰۰ تومان رسیده است که افزایش ۱۵ درصدی پارچه های وارد شده به بازار را از آن خود کرده است.
قیمتهای نامتوازن در سراسر بازار چادر
از جمله نکاتی که در بازار فروش پارچه های چادری می توان به آن اشاره کرد عدم وجود تعادل قیمت در پارچه های چادری است حتی برخی از فروشندگان متراژی چادر نیز به آن اشاره داشتند؛ آنها معتقد بودند عدم نظارت بر قیمت های پارچه های چادری در بازار یک مشکل عمده است زیرا افزایش قیمت پارچه چادری سبب افزایش قیمت چادر تولید شده میشود که دست اندرکاران و مسئولان ذیربط باید به آن ورود کرده و نظارتی ویژه بر آن داشته باشند.
نکته قابل تامل دیگر اینکه افزایش قیمت و نوسانات در بازار چادر این شرایط را بیش از هر زمان دیگری فراهم میکند که تولیدکنندگان چادر قیمتهای کالای تولیدی خود را بر اساس میل و علاقه تعیین کنند لذا برندهای خاص از قیمت های بالاتر استفاده کرده و چادرهایی را که ارائه می کنند قیمتشان از ۶۰۰ هزار تومان به بالا است این در حالی بوده که خود تولیدکنندگان چادر تاکید دارند که دستمزد دوخت هر چادر تنها صد هزار تومان است و نقش اصلی در بالا رفتن قیمت چادر را قیمت پارچه آن تعیین میکند، از طرفی تولیدکننده نیز علاقمند است تا کالای خود را با قیمتی مناسب و در بازار عرضه کند و با نامی بلندتر به مشتریان معرفی و بازار خرید بیشتری را از آن خود کنند.
به گفته بسیاری از مصرفکنندگان این پوشش برتر؛ چادرهایی که با قیمت های ارزان تر یعنی همان قیمت کف بازار ۳۵۰ هزار تومان (با نرخ خرید پارچه در ماه های گذشته) عرضه میشود عموماً کیفیت خوبی نداشته و علاوه بر بیثباتی در رنگ آنها پس از یک بار شست و شو حالت الکتریسیته ثابت به خود گرفته و به لباس می چسبند در عین حال بسیار زود چروک شده و مشکلات فراوانی دارند به نحوی که مصرفکننده ترجیح می دهد آن را سریعتر کنار بگذارد.
۲۰ درصد افزایش قیمت طی دو هفته
نکته قابل تامل در بازدید میدانی از فروشگاه های چادر این بود که عمده مغازه هایی که به فروش چادر و یا البسه اسلامی مشغول بودند؛ در سکوت قرار داشتند و تنها تعداد افراد اندک و انگشت شماری برای خرید و یا پرسش قیمت چادر مراجعه می کردند.
یک فروشنده چادر در مورد علل کمبود مشتری گفت: افزایش ۲۰ درصدی قیمت پارچه چادری در طی دو هفته اخیر عاملی برای کاهش بیش از پیش مشتریان برای خرید چادر است بسیاری از افراد پس از شنیدن افزایش قیمت چادر ها بدون توجه به مدل های موجود ترجیح می دهند تا از خرید این پوشش اسلامی مناسب فعلا صرف نظر کرده و از چادر قبلی خود در مدت زمان طولانی تری استفاده کنند.
وی انحصار طلبی برخی از تجار فعال در حوزه پارچه های چادری اشاره و بیان کرد: تولید کنندگان بازار خصوصاً برندها تلاش دارند تا تولیدات خود را با کیفیت قابل توجه به دست مشتریان برساند تا بدین ترتیب بخشی از بازار خرید را از آن خود کنند اما انحصار طلبی برخی تجار فعال در حوزه پارچه سبب شده است تا قیمت پارچه روز به روز افزایش یابد در عین حال عدم وجود نظارت کافی زمینه و بستر را برای ادامه انحصارطلبی سوء استفاده دلالان فراهم کند.
این فروشنده نقش نوسانات ارز در بازار فروش چادر را مورد بررسی قرار داد و افزود: از آنجا که بخش اعظم تعادل قیمت بسیاری از کالاها خصوصاً چادر در دست دلار است لذا افزایش یا کاهش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر تولید چادر دارد، حتی در مواردی دیده میشود که عمده واردکنندگان پارچه چادری این کالا را با دلار ۳۲ هزار تومان خریداری کرده و با قیمت دو الی سه برابر بیشتر به فروش میرسانند زیرا معتقد هستند کرایه مغازه و بسیاری از هزینه های جانبی باید تامین شود، متاسفانه اصل فروش کالا با سود ۱۰ الی 20 درصدی که شاخص این حوزه بوده اکنون به راحتی نادیده گرفته میشود و برخی تجار بی انصاف فقط با 100 درصد سود حاضر به انجام معامله می شوند این امر تاثیر مستقیمی بر قیمت چادر های تولید شده در بازار دارد و در نهایت مصرف کننده است که ضربه اصلی را دریافت میکند.
وی اشاره نیز به چادرهای نمازی داشت و افزود: قیمت چادر نماز نسبت به چادر های مشکی افزایش چندانی نداشته اما قیمت این نوع چادرها از ۳۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون میرسد.
در این میان چادرهایی با جنس میتسوبیشی که از ژاپن وارد می شوند عموماً در رنج قیمت دو میلیون برای هر قواره محسوب می شود قواره هایی که متراژ آن حدوداً ۴ تا ۵ متر است.
وجود طرح های مختلف در نوع چادر های تولید شده در فروشگاه ها و مغازه های چادر فروشی از نکات مثبت و قابل توجه بود زیرا این تنوع به هر نوع قشری کمک می کند تا بتواند از چادر مورد علاقه خود استفاده کند در این میان چادرهای اماراتی، چادرهای کمری، سنتی ایرانی، دانشجویی، لبنانی، جده، اسود، عبایی، پرنسسی، حسنا، شالدار، شنلی، صدفی، ملی و مصری عمده مدل هایی هستند که در بازار چادرها به چشم می خورد و برندهایی که تلاش دارند در یک رقابت تنگاتنگ اما بسیار سخت تولیدات خود را به خریداران عرضه کنند، البته کم نیستند برندهایی که فعالیت خود را کنار گذاشتند و این امر به سبب افزایش قیمت پارچه های چادری و کاهش خرید بانوان صورت گرفته است.
انتهای پیام/
انسیه بغدادی