صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گلایه‌های مهمانداران هواپیمایی هما از اجرا نشدن قانون کار

۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۱۹
کد خبر: ۱۷۴۷۷۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مهمانداران هواپیمایی هما طی انتشار بیانیه‌ای خواستار دریافت حقوق قانونی خود همچون حق ارتفاع پرواز طبق قوانین کشوری و با نگاه به استاندارهای جهانی شدند و این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی داخلی دیگر حقوق قانونی کادر پروازی را رعایت می‌کنند.
به گزارش ، بیانیه پیرو همایش هم اندیشی مهمانداران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مورخ 19/02/1395 در جهت اطلاع رسانی عموم و همچنین رفع ابهام در خصوص اظهارات معاونت محترم عملیات پرواز هما در خصوص خواسته‌های مهمانداران هما به شرح زیر است:

بسمه تعالی
 
مقام معظم رهبری: شما مهمانداران سفیران سیار انقلاب اسلامی هستید.
 
با اندکی تأمل در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نقش این خادمین ملت شریف و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در معرفی و اشاعه اخلاق اسلامی-ایرانی در سراسر ممالک شرقی و غربی روشن می‌گردد. چه افتخاری فراتر از این که حامل پرچم مقدس جمهوری اسلامی باشیم.
 
حال با نگاهی منصفانه به کارنامه زرین مهمانداران در دوران تحریم‌های ظالمانه و اندک توجه به خواسته‌های قانونی و به حق ایشان رواست تا این سربازان را در پیروی از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یاری نمود. در توضیح خلاء قانونی برای پرداخت حق ارتفاع به کادر پروازی عارض می‌شویم که این موضوع طبق قوانین بیمه مرکزی و تصویب نامه هیئت وزیران تحت عنوان آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور به شماره 15356/36005 ت/ه مورخ 02/05/1386 مستقیماً جزء تعهدات و اختیارات شرکت‌ها می‌باشد. همچون شرکت آسمان که این آیتم را اجرایی نمود. همچنین در خصوص کفایت تعداد مهمانداران برای انجام پروازها با ناوگان حاضر در این شرکت اعلام می‌داریم، در حال حاضر ساعات پروازی ثبت شده فراتر از حد استاندارد کشوری و جهانی می‌باشد.
 
با نگاهی اجمالی به قراردادها و حقوق دستمزد شرکت‌های هواپیمایی ایران و مقایسه آنها به وضوح می‌توان دریافت که نسبت به سابقه درخشان و کهن هما، میزان ساعات آموزشی، شدت نظارت سازمان‌های جهانی بر این شرکت، حقوق دریافتی مهمانداران هما در پایین‌ترین سطح نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌باشد.
 
حال با عنایت به تأثیر تحریم‌های ظالمانه در این صنعت خاصه در زندگی روزمره کارکنان هما در مقام مقایسه، تغییر حقوق دریافتی خدمه محترم کنترل پروازی (خلبان و کمک خلبان) با کفایت در مدیریت معاونت محترم عملیات پرواز  روندی صعودی داشته در حالی که این روند طی 5 سال اخیر برای مهمانداران روندی نزولی صرف بوده است.
 
دریافت 100 یورو مذکور برای پروازهای خارجی تنها مربوط به تعداد بسیار کمی از پروازهای اروپایی محدود به تعدادی خاص از مهمانداران بوده و آن هم به دلیل عدم رعایت قوانین جهانی برای پروازهای طولانی (عدم امکان استراحت در برخی کشورها و نبود مکانی برای استراحت در داخل هواپیما) می‌باشد.
 
توضیح اینکه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری منطبق بر قوانین جهانی مجموع ساعات موظفی گروه پروازی محدود به 14 ساعت متوالی می‌باشد. در حالی که این پروازها تا 23 ساعت متوالی (داخل هواپیما) به طول می‌انجامد. همچنین مبلغ مذکور به تمامی اعضای کادر پرواز اعم از خلبان، کمک خلبان، مهمانداران، کادر فنی و... تعلق می‌گیرد.
 
در پایان بار دیگر اشاره‌ای داریم به پاره‌ای از احکام و مصوبات قانونی مراجع ذیصلاح در احقاق حقوق سفیران سیار در شرکت هما، که سال‌ها است با وجود پیگیری‌های مکرر و قانونی توسط افرادی بی انصاف در این شرکت مسکوت مانده:
 
شناسنامه شغل استاندارد در تعریف مشاغل سرمهمانداری و مهمانداری و تعیین طبقه شغلی صادره از اداره کل نظارت بر نظام‌های جبران خدمت معاونت روابط کار، وزارت کار و امور اجتماعی تبیین شده توسط جناب آقای ابوالقاسم کرم بیگی مورخ 08/06/1383
 
رأی دیوان عدالت اداری در الزام به اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل مهمانداری و سرمهمانداری با در نظر گرفتن سخت و زیان آور بودن و نیز تخصصی و عملیاتی بودن مشاغل مذکور به شماره 1207 مورخ 25/09/1388
 
با تشکر از معاونت محترم عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که جوابگوی این قشر زحمتکش بوده‌اند.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *