ریشه‌های عاشورایی انقلاب اسلامی

9:39 - 26 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۰۷۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
بدون شک حرکت سیاسی و دینی انقلاب اسلامی ایران، رنگ عاشورائی و حسینی دارد. از محرم شروع می‌شود و در قتلگاه جنگ تحمیلی و شهادت‌های حسینی وار، به اوج خود می‌رسد.
- سجاد تنها تحلیلگر سیاسی - یکی از مهم‌ترین مشخصه قیام امام حسین علیه السلام در کتب تاریخی و منابع دینی مسئله پیوند و ارتباط دین و سیاست است. حضرت با قیام علیه حکومت ظالم در حقیقت به عنوان یک تکلیف جهت حرکت و نهضت خویش قرار داد تا شیعیان متوجه شوند در مکتب تشیع دین از سیاست جدا نیست تا در عصر غیبت امام خمینی (ره) با الگوگیری از حرکت امام حسین علیه السلام بر علیه رژیم پهلوی قیام کند.

متاسفانه امروزه اندیشه انحرافی و نفوذی سکولاریزم به اوج خود رسیده و بار‌ها امامین انقلاب نسبت به آن اعلام خطر و از آن به عنوان نقشه شیطانی یاد کردند که از زمان بنی امیه و بنی عباس طرح ریزی شده است. امام (ره) بیان اینکه اسلام یک مسئله شخصی بین بنده و خداست و سیاست از اسلام جداست و نباید مسلمان در سیاست دخالت کند و نباید روحانیون وارد سیاست بشوند را یک تفکر انحرافی و خطرناک می‌داند و با استناد به منابع اسلام ناب محمدی رژیم دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی را فرو ریخت و مکتب انسان ساز اسلام را حیات مجدّد بخشید و غبار تحریف و بدعت را از چهره دین زدود. از مهم‌ترین دلیل موفقیت امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، احیای نگرش سیاسی ایشان به آموزه‌های دینی و آمیختگی دین با سیاست بود.

با بررسی تفکرات امام خمینی (ره) متوجه خواهیم شد ایشان در عصر غیبت جامع‌ترین تعریف از سیاست را برای شیعیان و مسلمانان جهان ارایه داده است. وی سیاست را به سه بخش تقسیم کرده است:

۱ ـ سیاست شیطانی؛ در توضیح آن به نقل از یک مقام دولتی رژیم پهلوی که گفته بود: سیاست عبارت از بدذاتی، دروغ گویی و... خلاصه پدر سوختگی است و این را بگذارید برای ما! می‌فرماید: راست هم می‌گفت، اگر سیاست عبارت از این‌ها است مخصوص آن‌هاست. اسلام که سیاست دارد، مسلمانان که دارای سیاست می‌باشند، ائمه هدی علیهم السلام که ساسه العباد هستند، غیر این معنایی است که او می‌گفت.

۲ ـ سیاست مادی؛ ایشان در تبیین آن می‌فرماید: اگر فرض کنیم یک فردی پیدا شود که سیاست صحیح (مادّی) اجرا بکند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش... سیاست (او) اگر صحیح هم باشد، امت را در یک بُعد هدایت می‌کند و راه می‌برد و آن بُعد حیوانی است، بُعد اجتماعی مادّی است و این سیاست یک جزء ناقص سیاستی است که در اسلام برای انبیا و اولیا ثابت است.

۳ ـ سیاست اسلامی؛ امام خمینی (ره) در این باره می‌فرماید: سیاست به معنای این که جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آن جایی که صلاح جامعه و صلاح افراد است. این در روایات ما برای نبّی اکرم صلی الله علیه و آله؛ با لفظ سیاست ثابت شده است. همانی که در قرآن صراط مستقیم گفته می‌شود و ما در نماز می‌گوییم: «اهدنا الصراط المستقیم» و از خدا می‌خواهیم که ملت و اجتماع و اشخاص را راه ببرد به یک صراط مستقیمی که از این جا شروع می‌شود و به آخرت ختم می‌شود و الی اللّه است. این سیاست مختص به انبیا و اولیا است... انبیا شغل شان سیاست است و دیانت همان سیاستی است که مردم را از این جا حرکت می‌دهد و به همه چیز‌هایی که به صلاح ملت و مردم است، هدایت می‌کند.

کتاب "آفتاب در مصاف" یکی از مجموعه‌های کامل گفتار‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظ الله) درباره نهضت عاشورا است که در تایید سخنان امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین درس‌ها و عبرت‌های عاشورا برای جامعه‌ی امروز پیوند جدایی‌ناپذیر «دین و سیاست» در اسلام معرفی می کند. به فرموده‌ امام خامنه‌ای (حفظ الله)، در زمان امام حسین علیه‌السّلام دین از سیاست جدا شده بود و حاکمیّت و قدرت سیاسی اسلام مورد تهدید قرار گرفته بود، نه اعمال فردی مردم. بنابراین، نهضت ایشان در حقیقت، قیام بر ضدّ جدایی دین از سیاست بود.

هر محقق و پژوهشگر منصفی در ریشه یابی انقلاب اسلامی ایران، عنصر فرهنگ دینی را اگر تنها انگیزه انقلاب مردم ایران معرّفی نکند، حداقل اساسی‏‌ترین و پررنگ‏ترین خواهد دانست. رهبر انقلاب در سخنان خود کانون انقلاب را مساجد معرفی میکند که باتوجه به ریشه دینی این حرکت سیاسی شعار‌های انحرافی یا اصلاً جایگاهی در پیدایش انقلاب نداشت و یا بمحض این که عرض اندام می‏کرد در موج حرکت دینی و شعار‌های مذهبی رنگ می‏باخت و محو می‏گردید.

واسیلی توراجیف کارشناس سیاسی نشریه آسیا و آفریقایی (رموز) در کتابی که حاوی مقالات جمعی از متفکران روسی پیرامون انقلاب اسلامی ایران است می‏ نویسد: اعتقاد به دین الهی در کلیه برهه‏‌های انقلاب اسلامی ایران اصل برتری است که مانع ریشه دواندن خواسته‏های نفسانی در تغییرات اجتماعی جامعه اسلامی می‏ گردد.

بدون شک حرکت سیاسی و دینی انقلاب اسلامی ایران، رنگ عاشورائی و حسینی دارد. از محرم شروع می ‏شود و در قتلگاه جنگ تحمیلی و شهادت‏های حسینی وار، به اوج خود می‏ رسد. شعار عاشورائی هیهات منا الذّله از سپیددم انقلاب تا امروز که با شعار ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند پیوند خورده پر معناترین و زیباترین شعار است که با فشار‌ها و دشمنی‏‌های روزافزون استکبار جهانی روز به روز زنده‏‌تر و کارآتر می‌‏شود.
 

برچسب ها: عاشورا امام حسین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *